PAL-V: Holandské lietajúce auto sa blíži do finále

Po desiatich rokoch intenzívnych prác by mal kríženec auta a lietadla konečne získať potrebné certifikácie. Ak sa to podarí, bude môcť byť čoskoro uvedený oficiálne na trh v Európe, USA aj v Číne.

11.03.2021 16:00
debata
PAL-V využíva princíp vírnika. Má teda veľký... Foto: PAL-V
PAL-V Liberty - 2017 PAL-V využíva princíp vírnika. Má teda veľký rotor, ktorý roztáča prúdenie vzduchu, a zadnú tlačnú vrtuľu.

Projekt holandského lietajúceho auta PAL-V má už takmer desať rokov. Tento kríženec auta a lietadla, presnejšie vírnika, však napriek úspešným testom na zemi a vo vzduchu, stále nedorazil k zákazníkom. Na to aby sa mohol legálne pohybovať, potrebuje totiž okrem certifikácie auta, ktorú už má, aj certifikáciu Európskej agentúry pre bezpečnosť letectva EASA (European Union Aviation Safety Agency). K jej získaniu by ale holandská spoločnosť nemala byť ďaleko.

„Pri pohľade na výsledky našej práce som hrdý. Teraz môžeme urýchliť dokončenie demonštračnej úrovne o dodržiavaní predpisov. Je ťažké vystihnúť množstvo úsilia potrebného na certifikáciu nášho stroja ako lietadla,“ uviedol vo vyhlásení Cees Borsboom, šéf PAL-V zodpovedný práve za letové vlastnosti. Podľa neho by mohla spoločnosť získať túto certifikáciu v roku 2022. „Viac ako 10 rokov analyzovania, testovacích dát, testovacích letov a testovacích jázd nás doviedlo k tomuto významnému míľniku, po ktorom budú nasledovať prvé dodávky zákazníkom.“

Po zložení vrtule a zadnej chvostovej časti sa... Foto: PAL-V
PAL-V Liberty - 2017 Po zložení vrtule a zadnej chvostovej časti sa z Liberty stáva auto. A prekvapujúco obratné. V zákrutách sa dokonca táto trojkolka nakláňa, podobne ako motocykel.

Tí sú už nedočkaví, pretože PAL-V je jedným z najúspešnejších projektov lietajúceho auta. Väčšina ohlásených projektov, ako slovenský Aeromobil a Aircar, či americká Terrafugia, nie je dokončených. Jednoducho, taký stroj nie je v predaji. PAL-V navyše využíva celkom iný princíp. Na rozdiel od okrídlených prototypov sa Holanďania rozhodli využiť princíp vírnika, čo je akýsi mix lietadla a vrtuľníka, známy už dlhé desaťročia. Má to veľa výhod. Takýto stroj si totiž so sebou nepotrebuje voziť krídla. Stačí mu voľne rotujúca horizontálna vrtuľa vytvárajúca vztlak a jedna tlačná vrtuľa.

Tým, že PAL-V nepotrebuje krídla, má relatívne... Foto: PAL
PAL-V Tým, že PAL-V nepotrebuje krídla, má relatívne kompaktné rozmery.

Na vzlet a pristátie potrebuje neporovnateľne kratšiu dráhu ako lietadlo. Takže neprekvapí, že PAL-V je relatívne kompaktným lietajúcim strojom. Presnejšie trojkolkou. Pri jazde po zemi využíva 100-koňový motor a pri lete motor Rotax s dvojnásobným výkonom. Na asfalte dosahuje maximálnu rýchlosť 160 km/h a na stovku zrýchľuje za deväť sekúnd. Na jedno natankovanie by mal zvládnuť až 1 300 km. Stabilite pomáha systém nakláňania karosérie, podobne ako pri jazde na motocykli. Vo vzduchu je Liberty rýchlejšie ešte o 20 km/h a dosiahne letovú hladinu 3 500 metrov. Dolet je 500 kilometrov.

A takto to funguje

Prestavba však nie je až taká jednoduchá. Veľká horizontálna vrtuľa sa síce vysunie automaticky, ale chvostovú časť so stabilizačnými krídelkami je nutné preklopiť manuálne. Celé to trvá asi desať minút. Potom sa dá do práce tlačná vrtuľa a elektromotor roztočí na začiatku letu veľký rotor. Neskôr sa už rotor otáča len prúdením vzduchu. Kabína poskytuje miesto dvom cestujúcim. Holandský výrobca tvrdí, že hlučnosťou v interiéri pripomína PAL-V malé lietadlá. Rozhodne má byť tichší ako klasické helikoptéry. Podľa konštruktérov bude na bezpečný štart a pristátie potrebovať PAL-V dráhu dlhú od 90 do 200 metrov.

Nebude to ale lacná hračka. Prvá 90-kusová séria s karbónovými doplnkami a koženým čalúnením označená ako Pionner Edition má cenu stanovenú na 499 000 eur. V cene je ale aj školenie. Neskôr majú prísť lacnejšie základné verzie s cenou do 300 000 eur. Za tieto peniaze by ste si už možno mohli obstarať auto aj malé lietadlo, lenže čaro je práve v tom, že po pristátí môžete pokračovať v ceste ďalej až do cieľa. A to žiadne lietadlo nedokáže. No a auto? To sa zas nikdy nenaučí lietať.
PAL-V Liberty - 2017
PAL-V Liberty - 2017
+4PAL-V Liberty - 2017

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #PAL-V #PAL-V Liberty #letajúce auto
Články podľa značiek