Už tento víkend odštartuje Jeep ďalšií ročník Moab Easter Jeep Safari v Utahu. Stretávajú sa tu nadšenci terénu a legendárnej značky. Tento rok bude bohatý na novinky. Jeep totiž do púšte Moab, ktorá je už roky jeho testovacím „polygónom“, privezie hneď štyri koncepty. Tým najzaujímavejším je nepochybne Wrangler Magneto – prvý čisto elektrický Jeep v histórii. Čo-to o ňom naznačila automobilka už pred pár týždňami, no až teraz tu máme podrobnejšie informácie o štúdii, ktorá vychádza z krátkej verzie Rubicon. A má s ňou spoločného naozaj veľa.
Jeep totiž pri konverzii na elektrický pohon zvolil veľmi pragmatický prístup. Z Wranglera v podstate len demontoval benzínov 6-valec 3,6 Pentastar a nahradil ho kompaktným axiálnym elektromotorom. Samozrejme, „padáka“ dostala aj nádrž a celý výfukový trakt, teda všetko, čo elektrické Magneto nepotrebuje. Naopak, kompletný rozvod pohonu 4×4, 6-stupňová manuálna prevodovka, spojka (!) aj redukcia Wrangleru ostali. Cieľom bolo vyladiť elektrickú pohonnú jednotku, ušitú na mieru konceptu tak, aby pripomínala charakteristikou spaľovací motor. Dosahuje 6 000 otáčok za minútu, má výkon 213 kW a krútiaci moment 370 Nm.
Takže za volantom by vodič nemal až na dokonalé ticho spozorovať zásadné rozdiely. Výhodou však bude mohutný záťah krútiaceho momentu, ktorý je k dispozícii prakticky od nulových otáčok. Pri bežnej jazde ale využíva len jeho časť. Plná dávka smeruje ku kolesám až pri prudšom stlačení plynu. Za takýchto okolnosti je Wrangler Magneto skutočným „žihadlom“. Stovku zvládne za sedem sekúnd. Energiu čerpá z li-ion akumulátorov s kapacitou 70 kWh a napätím 800 V. Jeep pre ne musel nájsť nové miesto, pretože pri vývoji Wrangleru s elektrickým pohonom nepočítal. A pri krátkom Rubicone ho nebolo naozaj nazvyš.
Výsledkom sú štyri samostatné batériové bloky. Jeden našiel miesto pod prednou kapotou, priamo nad kompaktnou pohonnou jednotkou, a ďalšie tri vzadu – ako náhrada za nádrž, tlmič a časť batožinového priestoru. Všetky bloky sú umiestnené vo vodotesných schránkach a ochranných rámoch, takže Wrangler neprišiel o svoju schopnosť prekonávať brody hlboké až 760 mm. To presne zodpovedá verzii Rubicon so súpravou JPP na zvýšenie podvozka o päť centimetrov. Nechýbajú ani terénne pneumatiky s priemerom 35 palcov, obuté na čiernych 17-palcových diskoch, ochranná klietka Mopar, pretože kabína má len polovičné dvere.
Wrangler Magneto, lakovaný bielou farbou Bright White v kombinácii s modrými akcentmi Surf Blue, navyše prináša niektoré sekundárne výhody plynúce z elektrického pohonu. Aj bez strechy vie posádke dopriať dostatok tepla vďaka elektrickému vykurovaniu s výkonom až 10 kW. Jeho batéria vie tiež spoľahlivo napájať navijak a externé spotrebiče, napríklad pri kempovaní. Otázkou je, kto bude kdesi v púšti či na odľahlých miestach, ktoré majitelia Jeepov doslova milujú, „napájať“ samotný Wrangler. Priemerná kapacita batérie totiž nesľubuje extra veľký dojazd a už vôbec nie v teréne.
Možno aj preto Jeep tento údaj tají. Svoje miesto by si ale Magneto predsa len mohlo nájsť, napríklad v službách správcov prírodných rezervácií, kde by sa pohyboval bez emisií CO2 v obmedzenom okruhu. Uvidíme, aké budú rekcie publika počas Moab Easter Jeep Safari. Možno práve tá dá Magnetu zelenú do výroby, aspoň v limitovanej sérii. V každom prípade je Magneto zaujímavý počin.