Jeep Magneto: Prvý elektrický Wrangler tají to najpodstatnejšie

Na dobrodružnej akcii Moab Easter Jeep Safari v Utahu predstaví Jeep ešte tento mesiac prvý čisto elektrický Wrangler. Ide síce len o koncept, ale do série nemusí mať ďaleko. Jeep pri ňom zvolil pragmatický prístup. A to je dobré.

25.03.2021 10:00
debata
Elektrický Wrangler Magneto vychádza z... Foto: Jeep
Jeep Wrangler Magneto Concept - 2021 Elektrický Wrangler Magneto vychádza z aktuálneho Rubiconu so súpravou JPP na zvýšenie podvozka. Má však špecifický biely lak v kombinácii s modrými akcentmi. To sa týka aj ochrannej klietky od Moparu.

Už tento víkend odštartuje Jeep ďalšií ročník Moab Easter Jeep Safari v Utahu. Stretávajú sa tu nadšenci terénu a legendárnej značky. Tento rok bude bohatý na novinky. Jeep totiž do púšte Moab, ktorá je už roky jeho testovacím „polygónom“, privezie hneď štyri koncepty. Tým najzaujímavejším je nepochybne Wrangler Magneto – prvý čisto elektrický Jeep v histórii. Čo-to o ňom naznačila automobilka už pred pár týždňami, no až teraz tu máme podrobnejšie informácie o štúdii, ktorá vychádza z krátkej verzie Rubicon. A má s ňou spoločného naozaj veľa.

Jeep totiž pri konverzii na elektrický pohon zvolil veľmi pragmatický prístup. Z Wranglera v podstate len demontoval benzínov 6-valec 3,6 Pentastar a nahradil ho kompaktným axiálnym elektromotorom. Samozrejme, „padáka“ dostala aj nádrž a celý výfukový trakt, teda všetko, čo elektrické Magneto nepotrebuje. Naopak, kompletný rozvod pohonu 4×4, 6-stupňová manuálna prevodovka, spojka (!) aj redukcia Wrangleru ostali. Cieľom bolo vyladiť elektrickú pohonnú jednotku, ušitú na mieru konceptu tak, aby pripomínala charakteristikou spaľovací motor. Dosahuje 6 000 otáčok za minútu, má výkon 213 kW a krútiaci moment 370 Nm.

Wrangler Magneto poháňa elektromotor s výkonom... Foto: Jeep
Jeep Wrangler BEV Concept - 2021 Wrangler Magneto poháňa elektromotor s výkonom 213 kW a krútiacim momentom 360. V podstate len nahradil benzínový agregát 3,6 V6 Pentastar. Prevodovka, dokonca manuálna, aj rozvod 4x4 ostali bez zmien.

Takže za volantom by vodič nemal až na dokonalé ticho spozorovať zásadné rozdiely. Výhodou však bude mohutný záťah krútiaceho momentu, ktorý je k dispozícii prakticky od nulových otáčok. Pri bežnej jazde ale využíva len jeho časť. Plná dávka smeruje ku kolesám až pri prudšom stlačení plynu. Za takýchto okolnosti je Wrangler Magneto skutočným „žihadlom“. Stovku zvládne za sedem sekúnd. Energiu čerpá z li-ion akumulátorov s kapacitou 70 kWh a napätím 800 V. Jeep pre ne musel nájsť nové miesto, pretože pri vývoji Wrangleru s elektrickým pohonom nepočítal. A pri krátkom Rubicone ho nebolo naozaj nazvyš.

Koncept používa terénne pneumatiky s priemerom... Foto: Jeep
Jeep Wrangler Magneto Concept - 2021 Koncept používa terénne pneumatiky s priemerom až 35 palcov, obuté na 17-palcových čiernych diskoch. V takejto drsnej podobe zvláda ťažký terén a brody hlboké 760 mm.

Výsledkom sú štyri samostatné batériové bloky. Jeden našiel miesto pod prednou kapotou, priamo nad kompaktnou pohonnou jednotkou, a ďalšie tri vzadu – ako náhrada za nádrž, tlmič a časť batožinového priestoru. Všetky bloky sú umiestnené vo vodotesných schránkach a ochranných rámoch, takže Wrangler neprišiel o svoju schopnosť prekonávať brody hlboké až 760 mm. To presne zodpovedá verzii Rubicon so súpravou JPP na zvýšenie podvozka o päť centimetrov. Nechýbajú ani terénne pneumatiky s priemerom 35 palcov, obuté na čiernych 17-palcových diskoch, ochranná klietka Mopar, pretože kabína má len polovičné dvere.

Wrangler Magneto, lakovaný bielou farbou Bright White v kombinácii s modrými akcentmi Surf Blue, navyše prináša niektoré sekundárne výhody plynúce z elektrického pohonu. Aj bez strechy vie posádke dopriať dostatok tepla vďaka elektrickému vykurovaniu s výkonom až 10 kW. Jeho batéria vie tiež spoľahlivo napájať navijak a externé spotrebiče, napríklad pri kempovaní. Otázkou je, kto bude kdesi v púšti či na odľahlých miestach, ktoré majitelia Jeepov doslova milujú, „napájať“ samotný Wrangler. Priemerná kapacita batérie totiž nesľubuje extra veľký dojazd a už vôbec nie v teréne.

Možno aj preto Jeep tento údaj tají. Svoje miesto by si ale Magneto predsa len mohlo nájsť, napríklad v službách správcov prírodných rezervácií, kde by sa pohyboval bez emisií CO2 v obmedzenom okruhu. Uvidíme, aké budú rekcie publika počas Moab Easter Jeep Safari. Možno práve tá dá Magnetu zelenú do výroby, aspoň v limitovanej sérii. V každom prípade je Magneto zaujímavý počin.
Jeep Wrangler Magneto Concept - 2021
Jeep Wrangler Magneto Concept - 2021
+4Jeep Wrangler Magneto Concept - 2021

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Concept #koncept #Jeep Wrangler #Jeep #Jeep Wrangler Magneto
Články podľa značiek