Jeep má silný rok. Je len apríl, a už má za sebou premiéru 7-miestneho Grand Cherokee L a úplne novej vlajkovej lode Wagoneer. Pochválil sa tiež konceptom elektrického Wrangleru Magneto. Tam ale lavína jeho noviniek nekončí. Na rad totiž prišiel kompaktný Compass. Jeepu na ňom veľmi záleží, pretože od roku 2017, keď toto SUV triedy C prišlo na svet, tvorí až 40 % jeho európskych predajov. To znamená, že Compass je najpredávanejším Jeepom. Veľká modernizácia, ktorá zasiahla exteriér, interiér, infotainment aj bezpečnostné prvky pritom prichádza len krátko po tom, čo sa Compass predstavil v plug-in hybridnej podobe 4×e. Teraz bude ešte atraktívnejší, a čo je dobré, ostane verný aj nafte.
Facelift sa dotkol najmä prednej časti. Typická maska so siedmimi otvormi je umiestnená viac horizontálne a pôsobí plastickejšie. Nadväzujú na ňu užšie svetlá s LED technológiou, ktorá poskytuje o 100 % vyšší jas ako pôvodné xenónové výbojky. Nová je aj grafika denných svetiel a diódové hmlovky. Zmenil sa tiež tvar nárazníka s väčším otvorom pre prívod chladiaceho vzduchu. Vzadu je zmien pomenej. V podstate sa obmedzili na vynovenú grafiku svetiel. Povinnú jazdu uzatvára nový dizajn 17– až 19-palcových kolies. V ponuke budú naďalej verzie Limited, Sport, S a off-roadovo orientovaná Trailhawk. Posledná z nich má výraznejšie chránený podvozok, špeciálne pneumatiky, ale aj hmlové svetlá a radar umiestnený o čosi vyššie.
Oveľa viac zmien sa však odohralo v interiéri. Celkom nová palubná doska nesie digitálny prístrojový panel s uhlopriečkou 10,25 palca a voľne stojacu obrazovku infotainmentu Uconnect 5. Tá môže mať 8,4 alebo 10,1 palca. Rozhranie pracuje s operačným systémom Android a využíva päťkrát rýchlejší procesor. Konektivitu zabezpečujú bezdrôtové platformy Android Auto a Apple CarPlay. Systém tiež umožňuje on-line aktualizáciu softvéru či navigácie TomTom. Samozrejmosťou je diaľkový prístup k dátam palubného počítača alebo vzdialené plánovanie nabíjania. Nový je ale aj volant, výplne dverí či stredová konzola, ktorá ponúka o 4,2 litra viac odkladacích priestorov. Pocit kvality zvyšujú nové prémiové materiály.
V balíku bezpečnostných systémov pribudol asistent pre jazdu na diaľnici, ktorý kombinuje adaptívny tempomat s udržiavaním v jazdnom prúde. Compass je vôbec prvým Jeepom v Európe s touto technológiou. Samozrejmosťou je čítačka dopravných značiek, autonómne brzdy s detekciou chodcov aj cyklistov či monitorovanie únavy vodiča. Za príplatok si môžete dopriať systém zobrazenia okolia vozidla pomocou štyroch kamier. Technika pod kapotou sa príliš nemenila, keďže Compass prešiel na emisnú normu Euro 6d Final už vlani. Základom je tak 4-valec 1,3 Turbo s výkonom 95 alebo 110 kW a krútiacim momentom 270 Nm. Slabšia verzia je spojená so 6-stupňovým manuálom, kým silnejšia so 6-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DDCT. Vždy s predným náhonom.
Jeep tvrdí, že v porovnaní so starším benzínovým agregátom v kombinácii s pohonom 4×4 a automatom klesla spotreba až o 27 %. Dnes už vzácny diesel zastupuje 4-valec 1,6 Mjet s výkonom zvýšeným z 88 na 96 kW, kombinovaný výhradne so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies. Aj tu deklaruje Jeep zníženie spotreby o 10 %. A kde sa vytratila štvorkolka? Tak tá je k dispozícii výhradne v plug-in hybridných verziách 1,3 Turbo 4×e. K dispozícii sú dve výkonové verzie – 140 alebo 177 kW. Spája ich benzínový 4-valec 1,3 Turbo naladený na 96, alebo 132 kW v kombinácii so 6-stupňovou automatickou prevodovkou a zadným elektromotorom , ktorý pridáva ďalších 44 kW. Energiu čerpá z li-ion akumulátorov s kapacitou 11,4 kWh.
Na európsky trh sa modernizovaný Jeep Compass dostane najprv v úvodnej edícii 80th Anniversary, ktorá je venovaná osemdesiatinám americkej značky. „Limitka“ sa bude môcť pochváliť špecifickým zeleným lakom, matnými 18-palcovými diskami, čiernymi lesklými doplnkami nahrádzajúcimi chróm, zatmavenými oknami, full-LED reflektormi a plaketami pripomínajúcimi významní jubileum. Kabínu zušľachtí kožené čalúnenie s „volfrámovým“ prešívaním, čierny strop, kožou potiahnutá palubná doska aj špecifická grafika obrazoviek s motívom „Since 1941“. Dobrou správou je, že Commpas už Jeep nemusí dovážať z USA. Vlani totiž spustil jeho montáž v talianskom závode Melfi, kde schádza z liniek spolu s menším Jeepom Renegade. Tým sa čakacie lehoty skrátili o tri mesiace.
Technické údaje
Motor | 1,3 Turbo | 1,3 Turbo | 1,6 Mjet | 1,3 4×e | 1,3 4×e |
---|---|---|---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 1 332 | 1 332 | 1 598 | 1 332 | 1 332 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 96/4 750 | 110/5 500 | 96/3 750 | 140 | 177 |
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) | 270/1 560 | 270/1 560 | 320/1 750 | 270 + 250 | 270+250 |
Prevodovka | 6M | 6DDCT | 6M | 6A | 6A |
0 – 100 km/h (s) | 10,3 | 9,2 | – | 7,9 | 7,3 |
Max. rýchlosť (km/h) | 192 | 199 | – | 183 | 200 |
Spotreba na 100 km (l) | 6,6–7,0 | 6,6 – 7,0 | – | 2,1 | 2,2 |