Jeep Compass: Bestseller prešiel modernizáciou

08.04.2021 10:00

Jeep len vlani predstavil Compass s plug-in hybridným pohonom 4xe, a už tu máme ďalšie veľké zmeny. Modernizácia zasiahla dizajn exteriéru, interiér aj infotainment. Compass si tiež polepšil v bezpečnosti.

Vynovený Compass spoznáte vďaka novým...
Vynovený Compass spoznáte vďaka novým nárazníkom, horizontálnejšie umiestnenej maske a užším svetlám. Autor: Jeep

Jeep má silný rok. Je len apríl, a už má za sebou premiéru 7-miestneho Grand Cherokee L a úplne novej vlajkovej lode Wagoneer. Pochválil sa tiež konceptom elektrického Wrangleru Magneto. Tam ale lavína jeho noviniek nekončí. Na rad totiž prišiel kompaktný Compass. Jeepu na ňom veľmi záleží, pretože od roku 2017, keď toto SUV triedy C prišlo na svet, tvorí až 40 % jeho európskych predajov. To znamená, že Compass je najpredávanejším Jeepom. Veľká modernizácia, ktorá zasiahla exteriér, interiér, infotainment aj bezpečnostné prvky pritom prichádza len krátko po tom, čo sa Compass predstavil v plug-in hybridnej podobe 4×e. Teraz bude ešte atraktívnejší, a čo je dobré, ostane verný aj nafte.

Facelift sa dotkol najmä prednej časti. Typická maska so siedmimi otvormi je umiestnená viac horizontálne a pôsobí plastickejšie. Nadväzujú na ňu užšie svetlá s LED technológiou, ktorá poskytuje o 100 % vyšší jas ako pôvodné xenónové výbojky. Nová je aj grafika denných svetiel a diódové hmlovky. Zmenil sa tiež tvar nárazníka s väčším otvorom pre prívod chladiaceho vzduchu. Vzadu je zmien pomenej. V podstate sa obmedzili na vynovenú grafiku svetiel. Povinnú jazdu uzatvára nový dizajn 17– až 19-palcových kolies. V ponuke budú naďalej verzie Limited, Sport, S a off-roadovo orientovaná Trailhawk. Posledná z nich má výraznejšie chránený podvozok, špeciálne pneumatiky, ale aj hmlové svetlá a radar umiestnený o čosi vyššie.

Off-roadovo ladená verzia Trailhawk disponuje...
Off-roadovo ladená verzia Trailhawk disponuje lepšie chráneným podvozkom, špecifickými pneumatikami, ale aj trakčným systémom Select-Terrain s terénnym módom Rock. Autor: Jeep

Oveľa viac zmien sa však odohralo v interiéri. Celkom nová palubná doska nesie digitálny prístrojový panel s uhlopriečkou 10,25 palca a voľne stojacu obrazovku infotainmentu Uconnect 5. Tá môže mať 8,4 alebo 10,1 palca. Rozhranie pracuje s operačným systémom Android a využíva päťkrát rýchlejší procesor. Konektivitu zabezpečujú bezdrôtové platformy Android Auto a Apple CarPlay. Systém tiež umožňuje on-line aktualizáciu softvéru či navigácie TomTom. Samozrejmosťou je diaľkový prístup k dátam palubného počítača alebo vzdialené plánovanie nabíjania. Nový je ale aj volant, výplne dverí či stredová konzola, ktorá ponúka o 4,2 litra viac odkladacích priestorov. Pocit kvality zvyšujú nové prémiové materiály.

Kabína dostala úplne novú stredovú konzolu aj...
Kabína dostala úplne novú stredovú konzolu aj palubnú dosku s voľne stojacim inftainmentom a digitálnym prístrojovým panelom. Volant pochádza z väčších Jeepov. Autor: Jeep

V balíku bezpečnostných systémov pribudol asistent pre jazdu na diaľnici, ktorý kombinuje adaptívny tempomat s udržiavaním v jazdnom prúde. Compass je vôbec prvým Jeepom v Európe s touto technológiou. Samozrejmosťou je čítačka dopravných značiek, autonómne brzdy s detekciou chodcov aj cyklistov či monitorovanie únavy vodiča. Za príplatok si môžete dopriať systém zobrazenia okolia vozidla pomocou štyroch kamier. Technika pod kapotou sa príliš nemenila, keďže Compass prešiel na emisnú normu Euro 6d Final už vlani. Základom je tak 4-valec 1,3 Turbo s výkonom 95 alebo 110 kW a krútiacim momentom 270 Nm. Slabšia verzia je spojená so 6-stupňovým manuálom, kým silnejšia so 6-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DDCT. Vždy s predným náhonom.

Jeep Compas 4xe kombinuje preplňovaný 4-valec...
Jeep Compas 4xe kombinuje preplňovaný 4-valec 1,3 Turbo so 6-stupňovou automatickou prevodovkou a zadným elektromotorom. Batérie umožňujú dojazd do vzdialenosti 47 km. Autor: Jeep

Jeep tvrdí, že v porovnaní so starším benzínovým agregátom v kombinácii s pohonom 4×4 a automatom klesla spotreba až o 27 %. Dnes už vzácny diesel zastupuje 4-valec 1,6 Mjet s výkonom zvýšeným z 88 na 96 kW, kombinovaný výhradne so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies. Aj tu deklaruje Jeep zníženie spotreby o 10 %. A kde sa vytratila štvorkolka? Tak tá je k dispozícii výhradne v plug-in hybridných verziách 1,3 Turbo 4×e. K dispozícii sú dve výkonové verzie – 140 alebo 177 kW. Spája ich benzínový 4-valec 1,3 Turbo naladený na 96, alebo 132 kW v kombinácii so 6-stupňovou automatickou prevodovkou a zadným elektromotorom , ktorý pridáva ďalších 44 kW. Energiu čerpá z li-ion akumulátorov s kapacitou 11,4 kWh.

Predaj modernizovaného Campassu spustí Jeep...
Predaj modernizovaného Campassu spustí Jeep limitovanou edíciou 80th Anniversary k osemdesiatinám značky. Autor: Jeep

V čisto elektrickom režime môže Compass 4×e jazdiť rýchlosťou 130 km/h a zvládne 47 km bez emisií podľa prísnejšej normy WLTP. Je tiež najdynamickejšou verziou. Na stovku totiž zrýchľuje za 7,5 sekundy. Už dnes tvoria plug-in hybridné verzie Compassu tretinu európskych predajov, v Taliansku je Compass 4×e dokonca najpredávanejším plug-in hybridom vôbec. Jeep sľubuje, že ekologický pohon neukráti zákazníkov o terénne schopnosti. Zvlášť vo verzii Trailhawk s nájazdovými uhlami 33,3 respektíve 20,9 stupňa, ktorá je vybavená trakčným systémom Select-Terrain so šiestimi úrovňami trakcie, vrátane módu Rock pre jazdu v náročných podmienkach.

Na európsky trh sa modernizovaný Jeep Compass dostane najprv v úvodnej edícii 80th Anniversary, ktorá je venovaná osemdesiatinám americkej značky. „Limitka“ sa bude môcť pochváliť špecifickým zeleným lakom, matnými 18-palcovými diskami, čiernymi lesklými doplnkami nahrádzajúcimi chróm, zatmavenými oknami, full-LED reflektormi a plaketami pripomínajúcimi významní jubileum. Kabínu zušľachtí kožené čalúnenie s „volfrámovým“ prešívaním, čierny strop, kožou potiahnutá palubná doska aj špecifická grafika obrazoviek s motívom „Since 1941“. Dobrou správou je, že Commpas už Jeep nemusí dovážať z USA. Vlani totiž spustil jeho montáž v talianskom závode Melfi, kde schádza z liniek spolu s menším Jeepom Renegade. Tým sa čakacie lehoty skrátili o tri mesiace.

Technické údaje

Motor 1,3 Turbo 1,3 Turbo 1,6 Mjet 1,3 4×e 1,3 4×e
Zdvihový objem (ccm) 1 332 1 332 1 598 1 332 1 332
Počet valcov/ventilov 4/16 4/16 4/16 4/16 4/16
Max. výkon (kW/ot.) 96/4 750 110/5 500 96/3 750 140 177
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) 270/1 560 270/1 560 320/1 750 270 + 250 270+250
Prevodovka 6M 6DDCT 6M 6A 6A
0 – 100 km/h (s) 10,3 9,2 7,9 7,3
Max. rýchlosť (km/h) 192 199 183 200
Spotreba na 100 km (l) 6,6–7,0 6,6 – 7,0 2,1 2,2
Jeep
		Compass - 2021
Jeep
		Compass - 2021
+27Jeep Compass - 2021

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

0 debata debata
Viac na túto tému: #Jeep Compass 4xe #Jeep Compas #Jeep #facelift
Články podľa značiek