Citroën C5 X: Nástupca C5 skoncuje s dieselom. Náhradou je hybrid

Citroën sa opäť pokúša zaujať v strednej triede. A robí to po svojom. Na svet priviedol nový C5 X, ktorý je tak trochu liftbackom, trochu hatchbackom, trochu SUV a k tomu pridáva kufor kombi. Príde aj ako plug-in hybrid. Bohužiaľ, je to tiež prvý veľký Citroën, ktorý nedostane naftový motor.

13.04.2021 10:00
debata (2)
Citroën C5 X definuje automobilka ako liftback.... Foto: Citroën
Citroën C5 X - 2021 Citroën C5 X definuje automobilka ako liftback. V skutočnosti je to ale kríženec kombinujúci prvky viacerých segmentov. Predná maska s motívom motýlích krídiel je inšpirovaná konceptom XPerienece z roku 2016.

Citroën ohlásil návrat do strednej triedy. Keďže však súťažiť so zavedenými hráčmi akými sú VW Passat, Opel Insignia či Ford Mondeo nemá význam klasickým spôsobom, Citroën si zvolil vlastnú cestu. Podobne ako pri menšom C4 je preto nový C5 X crossoverom v tom najpravejšom zmysle slova. Novinka s dĺžkou 4 805, šírkou 1 865 a výškou 1 485 mm je v podstate veľkým hatchbackom s prvkami liftbacku, SUV aj kombi. Na rozdiel od C4 je ale postavená na väčšej platforme EMP, teda na rovnakej ako SUV C5 Aircross alebo celý rad sesterských Peugeotov. Dizajn preberá prvky zo štúdie CXperience z roku 2016.

Z profilu zaujmú mohutné blatníky a bohato... Foto: Citroën
Citroën C5 X - 2021 Z profilu zaujmú mohutné blatníky a bohato presklená kabína. Rázvorom náprav 2 785 mm sa C5 X naozaj blíži strednej triede.

Vidieť to na prednej maske a motívom motýlích krídiel. Svetlá sú opäť rozdelené. Z profilu zaujmú masívne blatníky a veľké kolesá, ako aj bohato presklená kabína vrátane zadných stĺpikov. Snahu o čo najlepšiu aerodynamiku demonštrujú dva zadné spojlery. Kabína má ponúknuť extra veľa priestoru pre zadných cestujúcich. A kufor zas 545 litrov, ktorým konkuruje kompaktným kombi. Nakladanie uľahčuje elektricky ovládané veko so senzorom ako aj plató, ktoré sa dvíha spolu s vekom. Po sklopení operadiel vzrastie prepravná kapacita až na 1 640 litrov. Citroën tiež vyzdvihuje komfortné sedadlá s hustou penou, pohlcujúcou vibrácie.

Aerodynamiku zlepšujú dva zadné spojlery. Foto: Citroën
Citroën C5 X - 2021 Aerodynamiku zlepšujú dva zadné spojlery.

V porovnaní s C4 používa interiér kvalitnejšie plasty a dekorácie. Palubná doska nesie digitálny prístrojový panel známy z C5 Aircross a nové 12-palcové dotykové rozhranie My Citroën Drive Plus, ktoré umožňuje pripojenie na internet a vzdialenú aktualizáciu softvéru. K tomu pridáva C5 X premiérový veľkoplošný head-up displej, premietajúci údaje na čelné okno. O komfort sa postará aj ďalšia technologická premiéra – aktívny podvozok Citroën Advanced Comfort Active, ktorý kombinuje hydraulické dorazy s aktívnymi tlmičmi. Nastaviť možno tri úrovne odpruženia – od športovej po komfortnú. Citroën hovorí doslova o efekte „lietajúceho koberca“. Má ísť o náhradu niekdajšieho hydro-pneumatického pruženia.

Kabína využíva kvalitnejšie materiály ako C4.... Foto: Citroën
Citroën C5 X - 2021 Kabína využíva kvalitnejšie materiály ako C4. Nový je tiež infotainment My Citroën Drive Plus s 12-palcovou obrazovkou a aktualizáciou softvéru na diaľku. Po prvýkrát sa v Citroëne vďaka C5 X objavuje head-up displej, premietajúci údaje priamo na čelné okno.

C5 si tiež polepšil v bezpečnosti. Jeho asistenčné systémy na úrovni SAE2 zvládajú asistovanú jazdu na diaľnici aj asistenciu v zápchach. Samozrejmosťou je adaptívny tempomat či čítačka dopravných značiek. Zlou správou je, že nový Citroën C5 už nedostane naftový motor. Pri tejto francúzskej značke to naozaj zamrzí. Jeho náhradou má byť plug-in hybrid s výkonom165 kW, známy z SUV C5 Aircross. To znamená kombináciu preplňovaného 4-valca 1,6 PureTech (133 kW), elektromotora (81kW) a 8-stupňovej automatickej prevodovky. Batéria s kapacitou 13,2 kWh má stačiť na 55 km bezemisnej jazdy. Dynamické parametre zatiaľ automobilka nezverejnila.

Pod elektricky ovládaným vekom má C5 X ponúknuť... Foto: Citroën
Citroën C5 X - 2021 Pod elektricky ovládaným vekom má C5 X ponúknuť 546 litrov a po sklopení operadiel až 1 640.
K dispozícii budú aj klasické benzínové verzie. Tie zatiaľ Citroën nešpecifikuje. Očakávať však môžeme 3-valce 1,2 PureTech a 4-valec 1,6 PureTech bez hybridnej sústavy. Zaujímavou informáciou je, že Citroën bude C5 X vyrábať výlučne v Číne, v závode Čcheng-tu, odkiaľ ho dovezie do Európy. Na trh by sa mal dostať v druhej polovici tohto roka. Toto rozhodnutie vyplýva z faktu, že v Číne je trikrát vyšší záujem o modely strednej triedy, ako na starom kontinente. C5 X tak bude bližšie k svojim kľúčovým zákazníkom.
Citroën C5 X - 2021
Citroën C5 X - 2021
+16Citroën C5 X - 2021

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Citroen #Citroën C5 #Citroën C5 X
Články podľa značiek