Vyzerá to tak, žepri elektromobiloch sa dočkáme menšej cenovej revolúcie. Tie najlacnejšie totiž začínajú atakovať hranicu 10-tisíc eur. A to hovoríme o nedotovanej cene. V tejto súvislosti je aktuálne asi najočakávanejším novým elektromobilom v Európe Dacia Spring. Tá už pomaly dostáva v jednotlivých európskych krajinách cenovky.
Pôvodne odborníci očakávali, že jej základná cena „podlezie“ hranicu 15-tisíc eur. Realita je však taká, že cena základnej verzie sa bude pohybovať okolo hranice 17-tisíc eur. Pôjde však o plnohodnotný elektromobil s kombinovaným dojazdom okolo 250 kilometrov, v meste môže prekonať aj 300 kilometrov. O tom, že je určený hlavné do mesta, svedčí aj maximálny výkon 33 kW a maximálna rýchlosť 125 km/h.
Stále je to, aspoň na elektrické auto, mimoriadne nízka cena, no z hľadiska marketingu sa nebude môcť pochváliť titulom „najlacnejšieho európskeho elektromobilu“. Tým je aktuálne miniautíčko s prazvláštnym názvom Freze Nikrob, ktoré nevyniká ani rozmermi a ani krásou.
Na druhú stranu, v Európe ho vzal pod svoje krídla Dartz, známy výrobou extrémnych opancierovaných vojenských špeciálov s pohonom 4×4. To je tiež pomerne zaujímavé spojenie. Autíčko však spoločnosť nevyvinula vo vlastnej réžii, ale len mierne upravila a pre Európu nechala homologizovať čínsky model Wuling Hongguang Mini EV.
Jeho pomenovane je odvodené od ruskej automobilky, ktorá začala vyrábať elektromobily už začiatkom 20. storočie. Jej zakladateľ, Peter Alexandrovič Frese, je považovaný, spolu s Alendrom Jakovlevom, za tvorcu prvého ruského automobilu, ktorý vznikol v roku 1896. Nikrob je litovská spoločnosť, zodpovedná za jeho európsku homologizáciu a kompletizáciu.
Čítajte viac Koľko stoja batérie pre elektrické autá? Tu je odpoveďAuto nie je ani veľké a ani pekné, no zato sa môže pochváliť naozaj štvormiestnou cenovkou, stojí totiž v základe necelých 10-tisíc eur. Oproti čínskemu modelu je zmien niekoľko – vo výbave pribudlo ESP, nové kolesá a LED osvetlenie, taktiež dojazd sa predĺžil o 30 kilometrov.
V Európe bude auto využívať 13,8 kWh LFP (lítium-železo-fosfátové) batérie, dojazd s nimi by mal mať Nikrob okolo 200 km, merané však podľa NEDC cyklu a maximálnu rýchlosť bude mať 100 km/. Automobil sa už predáva v Litve, postupne by sa mal rozširovať na jednotlivé európske trhy.