
Vlani v októbri reinkarnoval koncern General Motors pod značkou GMC ikonický Hummer. Stalo sa tak po desiatich rokoch, čo z liniek zišli posledné exempláre Hummeru H2 a H3. Predstavil sa v podobe brutálneho elektrického pikapu. A teraz dostáva súrodenca s uzavretou kabínou aj batožinovým priestorom. Preto dostal Hummer EV prívlastok SUV. V porovnaní s pikapom je oveľa kompaktnejší. Rázvor náprav sa napríklad skrátil o 226 mm na výsledných 3 218 mm a celková dĺžka o 499 mm na 4 990 mm. V hierarchii GMC sa tak dostáva dĺžkou pod SUV Acadia, no vzdialenosťou náprav prekonáva aj veľký Yukon.
Kompaktnejší formát znamená ešte lepšiu obratnosť v teréne. Tak napríklad polomer zatáčania je len 10,8 metra, čo je menej ako pri Forde Mustang Mach-E. Samozrejme, aj vďaka systému natáčania všetkých štyroch kolies. Pneumatický podvozok sa tiež môže postarať o zvýšenie podvozka na úžasných 406 mm. Potom Hummer SUV zvládne napríklad brody hlboké 813 mm. Bonusom sú aj kratšie previsy, čo znamená väčšie nábehové uhly. Namiesto korby tu máme klasický batožinový priestor, ktorý vzrastie po sklopení sedadiel na omračujúcich 2 316 litrov. Pripočítať k nim ale môžeme ďalšie litre v druhom kufri pod prednou kapotou. A ten nie je len symbolický.

To všetko umožnila konštrukčne kompaktná elektrická platforma Ultium s batériami zabudovanými v podlahe. Skladajú sa z 20 modulov uložených v dvoch vrstvách. Akumulátory sú súčasťou štruktúry podvozka, takže sa podieľajú na celkovej pevnosti skeletu. Aj preto si môže Hummer EV SUV dovoliť štyri odnímateľné strešné panely Infinity Roof bez toho, aby došlo k oslabeniu pevnosti karosérie. Drsný štýl Hummeru podporuje plnohodnotné rezervné koleso umiestnené na zadných elektrický ovládaných dverách aj terénne pneumatiky Goodyear Wrangler Territory s priemerom 35 či dokonca 37 palcov.

Interiér pritom ponúkne luxus plnohodnotných SUV. Všetky potrebné informácie dostáva vodič a posádka z infotainmentu, ktorý sa skladá z prístrojového displeja s uhlopriečkou 12,3 palca a 13,4-palcovej dotykovej obrazovky multimédií. Slúžia napríklad systému UltraVision so sedemnástimi kamerami, ktoré poskytujú nielen obraz blízkeho okolia, ale zobrazujú aj dianie pod vozidlom. Pre zachovanie funkčnosti v teréne sú objektívy vybavené ostrekovaním. Cez ikony infotainmentu sa dá dostať k ďalším dôležitým údajom, napríklad o náklone vozidla, tlaku v pneumatikách, stave uzávierok, okamžitom krútiacom momente a mnohým ďalším.

Na ceste zas pomôžu asistenčné systémy, najmä semi-autonómne riadenie Super Cruise prevzaté z Cadillacov. Teda riadenie bez rúk na volante, ktoré podľa GMC môžu vodiči v USA a v Kanade využívať legálne celkovo na 322 000 kilometroch ciest. O dostatok sily za každých okolností sa postará sústava dvoch alebo troch elektromotorov. Ich výkon je síce o 130 kW nižší v porovnaní s pikapom, stále tu však máme ohromných 610 kW a asi 1 000 Nm krútiaceho momentu. Takže tento mastodont zrýchli na stovku za neuveriteľných 3,5 sekundy. Elektrická sústava dokáže v prípade potreby presmerovať výkon aj na jedno jediné koleso.

Kapacitu batérií síce stále nepoznáme, ale musí byť obrovská, keďže GMC hovorí o dojazde 483 km. O šetrenie energiou sa stará tepelné čerpadlo a výkonná rekuperácia. Tá zároveň umožňuje v režime One-pedal Driving ovládať akceleráciu a brzdenie jediným pedálom. Aby sa takáto batéria dokázala nabiť čo najrýchlejšie, je Hummer EV SUV vybavený 800 V elektrickou architektúrou, podobne ako Porsche Taycan, a zároveň podporuje nabíjanie s výkonom až 300 kW. Počas nabíjania sa navyše moduly batérii prepnú z paralelného do sériového režimu. Aby však bola zabezpečená autonómia Hummeru aj v odľahlých oblastiach, bude môcť byť vybavený 19 kW generátorom.
Potom dokáže napájať nielen akumulátory, ale aj príslušenstvo s príkonom tri alebo šesť kilowattov. Výroba Hummeru EV odštartuje až koncom roka v kompletne prebudovanom závode Zero Detroit-Hamtramck Assembly Center v Detroite. Do jeho rozvoja investoval koncern General Motors 2,2 miliardy dolárov a bude zameraný výhradne na produkciu batériových vozidiel. Na trh sa dostane najprv limitovaná uvádzacia trojmotorová séria Edition 1 s maximálnym vybavením. Lakovaná bude matnou zelenou farbou Moonshot Green mate a bude v sérii vybavená aj paketom Extreme Off-road. V interiéri sa zas objaví čalúnenie Lunar Shadow.