V januári sa Mercedes-Benz pochválil kompaktným elektrickým SUV EQA odvodeným z triedy GLA, pred pár dňami nasledovala megapremiéra autonómnej elektrickej vlajkovej lode EQS a na autosalóne v Šanghaji práve debutuje nové SUV EQB. Napokon, Mercedes-Benz chce už tento rok zvýšiť podiel čistých elektromobilov a plug-in hybridov na 13 %. Novinky tak potrebuje ako soľ. Tá aktuálna z Číny mieri do extrémne populárneho segmentu športovo-úžitkových áut. A keďže je odvodená z klasického GLB, ponúka všetky jeho prednosti vrátane troch radov sedadiel.
Príbuznosť s EQB a GLB je zjavná na prvý pohľad. Dĺžkou 4 680, šírkou 1 834 a výškou 1 667 mm sú takmer identické. EQB však podstúpilo aerodynamický „tuning“. Má zaslepenú čiernu prednú masku, optimalizované nárazníky, takmer kompletne zakrytý podvozok a špeciálne navrhnuté kolesá, ktoré môžu mať priemer až 20 % a typický ružovozlatý alebo modrý povrch. Zaujímavosťou je tiež premiestnenie registračnej značky zo zadného veka do nárazníka. Výsledkom je koeficient čelného odporu vzduchu Cw 0,28. S rodinou elektrických modelov Mercedes-EQ spája EQB aj svietiaca lišta prepájajúca predné aj zadné svetlá. Dobrou správou je, že kabína ani po elektrickej konverzii neprišla o svoju variabilitu.
Aj EQB môže ponúknuť dve výklopné sedadlá v treťom rade, ktoré sú vhodné pre osoby s výškou do 170 cm, teda skôr pre deti. Druhý rad možno posúvať v rozsahu 140 mm. Podľa usporiadania sa potom mení veľkosť kufra od 465 do 1 620 litrov v sedemmiestnej verzii alebo od 495 do 1 710 litrov v päťmiestnej verzii. Samotným posuvom druhej rady možno kufor zväčšiť na úkor miesta pre kolená o výrazných 140 litrov. Palubná doska s dvojicu vzájomne prepojených displejov je prevzatá z GLB a platí to aj o infotainmente MBUX. Ten je však okrem pokročilého hlasového ovládania vybavený aj navigáciou s takzvanou „elektrickou inteligenciou“.
Navigácia tak dokáže okrem výpočtu trasy vybrať aj vhodné zastávky na nabíjanie, pričom berie na základe neustálych simulácií do úvahy množstvo faktorov, vrátane topografických údajov či teploty akumulátora, aby bol pred plánovaným nabíjaním v optimálnej kondícii. Výsledkom je ten najrýchlejší možný postup do cieľa. Nešetrilo sa ani na asistenčných systémoch. K rozšíreným funkciám patrí napríklad funkcia odbočovania, vytvorenia záchrannej uličky, výstraha pred cyklistami alebo vozidlami pri vystupovaní. Mercedes-Benz tiež zdôrazňuje vysokú pasívnu bezpečnosť, napríklad aj vďaka ochrannému boxu podlahových batérií, ktorý je vyrábaný pretláčaním.
Elektrickú technológiu preberá EQB z nedávno predstaveného menšieho EQA. EQB 250 bude mať predný elektromotor s výkonom 140 kW. Verzia EQB 350 bude štvorkolkou a jej výkon by mal presiahnuť 200 kW. Na úvod dostane EQB akumulátor s využiteľnou kapacitou 66,5 kWh. Slabšia verzia by si s touto zásobou energie mala vystačiť podľa normy WLTP na 478 km jazdy pri spotrebe 16,2 kWh na100 km a výkonnejšia verzia 4Matic na 419 km pri spotrebe 19,2 kWh na 100 km. S energiou bude EQB šetriť sériovo dodávaným tepelným čerpadlom a výkonnou inteligentnou rekuperáciou, ktorá bude využívať dáta navigácie či rozpoznávanie dopravného značenia.
Na rýchlonabíjacích staniciach podporí EQB nabíjanie výkonom až 100 kW, čo znamená, že pri optimálnej teplote akumulátora by sa malo nabiť z 10 na 80 % za 30 minút. Palubná nabíjačka umožňuje domáce nabíjanie s výkonom 11 alebo 22 kW, ak máte wallbox. Stresu z nabíjania by mala majiteľov zbaviť aplikácia Mercedes my Charge, ktorá sprístupní 500 000 nabíjacích staníc v 31 krajinách, z toho 200 000 v Európe, bez ohľadu na prevádzkovateľa. Výrobu EQB spustí Mercedes-Benz najprv v pekinskom závode BBAC, ktorý je spoločným podnikom s čínskym partnerom BAIC Group. O európske verzie sa zas postará maďarský závod v Kecskeméte. Na európsky trh by sa malo EQB dostať ešte do konca tohto roka.