Škoda Fabia: Toto je štvrtá generácia! Má aj termín premiéry

Nová Fabia dostane konečne nové základy, bude väčšia, aerodynamickejšia a ponúkne rekordne veľký kufor. Vládnuť jej budú najmä trojvalce.

22.04.2021 16:00
debata (13)
Nová Fabia bude podstatne modernejším a... Foto: Škoda-Auto
Škoda Fabia - 2021 Nová Fabia bude podstatne modernejším a atraktívnejším autom. Jej základom sa stane podľa vzoru Pola a Ibizy platforma MQB A0. Dizajn masky evokuje novšie modely. Bočný prelis má evokovať klin českej národnej vlajky.

Súčasná Fabia, predstavená v roku 2014, je v ponuke českej automobilky už tak trochu fosíliou. A vlastne aj v rámci koncernu Volkswagen. Je totiž posledným modelom využívajúcim platformu PQ26, ktorej korene siahajú ešte k starej generácii Volkswagenu Polo. Tá nová, ktorá sa predstaví presne 4. mája, s ňou však konečne skoncuje a presedlá na platformu MQB A0, ktorú už dávno používa VW Polo či Seat Ibiza. Štvrtá generácia Fabie tak bude naozaj nová. A keďže májová premiéra je doslova za rohom, Škoda zvyšuje napätie zverejnením prvých oficiálnych skíc.

Tie ukazujú neporovnateľne modernejší a sebavedomejší dizajn, daný aj zmenou proporcií. Novinka bude mať na dĺžku 4 107 mm a na šírku 1 780 mm. To znamená, že bude o 110 mm dlhšia a o 48 širšia. Rázvor náprav sa natiahne až o 94 mm na konečných 2 564. Viac miesta tak pribudlo nielen v kabíne, najmä na zadných sedadlách, ale aj v kufri, ktorého objem vzrástol na 380 litrov, čo je o celých 40 viac a jedna z najlepších hodnôt v segmente. Škoda teda nezabudla na svoju rodinnú orientáciu. Zmena formátu prospela aj aerodynamike so skvelým Cd 0,28, vraj najlepším v triede.

Vpredu sa objavia full-LED svetlá s... Foto: Škoda-Auto
Škoda Fabia - 2021 Vpredu sa objavia full-LED svetlá s kryštalickými motívmi.

Podieľajú sa na tom aerodynamicky optimalizované kolesá s priemerom 14 až 18 palcov a tiež aktívne lamely v prednom nárazníku. Zo skíc je zjavné, že Fabia rešpektuje tradíciu. Objavujú sa tu opäť kryštalické prvky, ako v predných, tak aj v zadných, po prvýkrát nedelených diódových svetlách. Z profilu zaujme ostrý prelis, ktorý je inšpirovaný klinom v českej vlajke. Spodná línia okien je zasa podčiarknutá chrómovou lištou. Strecha môže byť vyhotovená v kontrastnej farbe. Takže Škoda na dizajne naozaj nešetrila. Podobne to má byť v interiéri, ktorý dostal displeje s uhlopriečkou 6, 8, 9,2 alebo vrcholový až 10,25 palca. Klasické „budíky“ bude môcť nahradiť digitálny kokpit.

Škoda Kodiaq - 2021 Čítajte viac Škoda Kodiaq: Veľké SUV prišlo o silný diesel. Zato má svetlá Matrix

V bezpečnosti sa Fabia posunie o poriadny kus ďalej. Vybavená môže byť až deviatimi airbagmi. O pasívnu bezpečnosť sa zasa stará tuhšia karoséria a dlhšia deformačná zóna. Pritom Fabia nepribrala ani jeden jediný kilogram. Balík asistenčných systémov Travel Assist prinesie v premiére funkcie automatizovaného riadenia až do rýchlosti 210 km/h. Očakávať máme adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdnom prúde a tiež parkovací asistent, ktorý zvládne priečne aj pozdĺžne manévre. Pre Fabiu tiež Škoda pripravila celkom 43 praktických riešení Simply Clever, z toho 13 nových.

Zadné svetlá budú po prvýkrát delené. Foto: Škoda-Auto
Škoda Fabia - 2021 Zadné svetlá budú po prvýkrát delené.

Napríklad USB port v spätnom zrkadle, multifunkčný vak pod podlahou kufra, ochranný kryt nakladacej hrany, štyri úchyty Isofix či nové miesta pre mobilné telefóny. Pod kapotou budú vládnuť najmä 3-valce. Základom sú ich atmosférické verzie 1,0 MPI (48, 59 kW) spojené s 5-stupňovými manuálnymi prevodovkami. Využívať budú úsporný Atkinsonov cyklus. Preplňované verzie 1,0 TSI s prívlastkom Evo (70, 81 kW) zasa využívajú Millerov cyklus, variabilné časovanie sacích aj výfukových ventilov a výkonnejšie turbodúchadlo s premenlivou geometriou lopatiek, čo je pri benzínových motoroch stále raritou.

Škoda Enyaq iV - 2021 Čítajte viac Škoda Enyaq iV: Elektrické SUV dorazilo na Slovensko. Cenou zahanbí aj Kodiaq

Kým slabšie „turbo“ bude spriahnuté s 5-stupňovou prevodovkou, silnejší variant dostal 6-stupňový manuál alebo voliteľnú dvojspojku 7-DSG. Diesel sa už do novej Fabie nedostane, no dobrou správou je, že pod kapotu sa po dlhej odmlke vráti 4-valec. Pôjde o známy motor 1,5 TSI Evo (110 kW) s deaktiváciou valcov ACT a dvojspojkovou prevodovkou 7-DSG ako štandard. Aj bez mild-hybridného systému splnia motory emisnú normu Euro 6d a spotrebujú priemerne päť litrov benzínu na 100 km. Podvozok využije predné závesy McPherson a zadnú vlečnú nápravu. S adaptívnymi tlmičmi Fabia nepočíta. Základné verzie budú mať naďalej zadné bubnové brzdy. Štyri kotúče ponúkne len vrcholový variant 1,5 TSI.

Výroba odštartuje začiatkom leta. V júli by už mali byť prvé kusy v rukách zákazníkov. Na kombi si však počkáme však až do roku 2023, dovtedy ostane v ponuke to súčasné.

Škoda Fabia - 2021
Škoda Fabia - 2021
+31Škoda Fabia - 2021

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda #Škoda Fabia #Škoda-Auto
Články podľa značiek