Honda nedávno stihla ukázať nové SUV HR-V, no nie je to jej posledná tohtoročná novinka. Na rade je Civic. Jej vôbec najúspešnejší model v histórii. Na trh prišiel v roku 1973 a do dnešných dní sa z neho predalo len v USA viac ako 12 miliónov exemplárov. Prečo spomíname odbyt Civicu za Atlantkom? Pretože práve tu absolvovala premiéru jedenásta generácia. Nie je až takým veľkým prekvapením, pretože Japonci sa už vlani v novembri vytasili novým Civicom vo forme konceptu. A ako to pri Honde býva pravidlom, išlo skôr o predsériový prototyp. Nový Civic sa od „štúdie“ líši naozaj minimálne.
Po experimentálnom dizajne ôsmej a deviatej generácie, kedy si Civic vyslúžil prezývku „UFO“, sa tá odchádzajúca priklonila ku konzervatívnejším líniám. A keďže išlo o veľký úspech s 1,7 miliónmi predaných kusov, Honda zvolila evolúciu aj tentoraz. S mottom – „ maximum človeka – minimum stroja“. Nový Civic v podstate len vybrúsil línie svojho predchodcu. Má štíhly pontón a bohato presklenú kabínu. Dlhá predná kapota je výsledkom posunutia čelného skla o päť centimetrov vzad a kolmejšej masky. Športový akcent podporujú spätné zrkadlá na nožičkách, veľké kolesá v jednoducho modelovaných blatníkoch, široký postoj na ktorom sa podieľa aj tvar svetiel.
Splývavá silueta zadného stĺpika zas dodáva Civicu vzhľad kupé. Proporcie sa menili minimálne. Civic je len o 16 mm dlhší (4 647 mm), hoci jeho rázvor náprav sa natiahol až o 38 mm na konečných 2 736 mm. To čo nevidieť, je o osem percent vyššia torzná tuhosť karosérie a o 13 % vyššia tuhosť v ohybe. Poriadok a strohosť vládnu aj kabíne. Horizontálna palubná doska pôsobí priam minimalisticky. Voštinová dekorácia prekrýva prieduchy ventilácie, čím minimalizuje rušivé prvky. „Palubovka“ je domovom pre digitálny kokpit s uhlopriečkou 10,2 palca aj infotainmentu s voľne stojacou obrazovkou, ktorá môže mať sedem alebo deväť palcov. Samozrejmosťou je konektivita so smartfónmi cez Apple CarPlay a Android Auto.
Klimatizácia má samostatný panel s analógovými ovládačmi, čo je trend Hondy, ktorá sa rozhodla bojovať proti prílišnej digitalizácia. Aj preto tu nájdeme analógový ovládač hlasitosti a analógové zobrazenie prístrojov, takmer verné klasickým „budíkom“. Pocit vyššej kvality zabezpečia solídnejšie materiály, najmä na miestach, ktoré prichádzajú do kontaktu s rukami. Honda tiež sľubuje odolnosť voči odtlačkom prstov, čo je súčasný neduh dekorácií. Sedadlá majú poskytnúť komfort aj výbornú stabilitu. V jedenástej generácii debutuje zvuková aparatúra Bose Premium s dvanástimi reproduktormi vrátane subwoofera.
O bezpečnosť sa starajú nové typy čelných airbagov, ktoré stabilizujú hlavu vodiča a spolujazdca pri šikmých nárazoch, čím eliminujú riziko skĺznutia z bezpečnostného vankúša. Airbag spolujazdca má dokonca trojkomorovú konštrukciu. Štruktúra karosérie Advanced Compatibility Engineering je schopná absorbovať viac nárazovej energie a byť ohľaduplnejšia ku chodcom. Balík asistenčných systémov Honda Sensing využíva širokouhlú kameru, schopnú presnejšie identifikovať chodcov a cyklistov. Obsahuje tiež Traffic Jam Assist, ktorý spája činnosť autonómnych bŕzd, adaptívneho tempomatu aj udržiavania v jazdnom prúde. Systém na varovania pred križujúcimi vozidlami pri cúvaní či vychádzaní z parkovacieho miesta zapája do hry aj brzdy.
V USA bude nový Civic sedan dostupný atmosférickým 4-valcom 2,0 i-VTEC s výkonom 116 kW a krútiacim momentom 187 Nm, alebo výkonnejším preplňovaným 4-valcom 1,5 i-VTEC Turbo, ktorý dáva 132 kW a 240 Nm. Oba agregáty budú štandardne spojené s kontinuálnou prevodovkou CVT. Európsku ponuku motorov zatiaľ Honda nešpecifikovala, ale s najväčšou pravdepodobnosťou môžeme očakávať hybridnú technológiu e:HEV so spaľovacím motorom v úlohe generátora, podobne ako v Jazze, HR-V a CR-V. Veď už do konca budúceho roka chce mať Honda na starom kontinente v ponuke výlučne hybridy a čisté elektromobily.
Lepšou správou ako „hybridizácia“ je informácia o podvozku, ktorý si zachová plne nezávislé zavesenie všetkých kolies. Predné vzpery MacPherson majú nové guľkové kĺby s nízkym trením a nové ložiská uchytenia predného tlmiča. Viacprvkové zadné zavesenie je o 0,5 palca širšie. Dve zadné spodné ramená sú navyše vybavené novým puzdrom, ktoré znižuje hluk a vibrácie vo vnútri kabíny a zároveň podporuje lepšiu stabilitu v zákrutách. Nové odpruženie má eliminovať rázy pri prejazdoch cez prudšie nerovnosti o 20 %. Elektronický posilňovač riadenia bol vyladený tak, aby poskytoval lepšiu spätnú väzbu a priamejšie riadenie.
Civic jedenástej generácie zamieri vo forme sedanu najprv k americkým zákazníkom. Dvojdverové kupé z ponuky vypadne. S niekoľkomesačným oneskorením bude nasledovať Európa, v ktorej Honda ráta aj s verziou hatchback. Vyrábať by sa mala vo Veľkej Británii. Návrat kombi očakávať nemáme.