Elektromobily jazdia naozaj úžasne. Sú tiché, skvele zrýchľujú a nevypúšťajú žiadne emisie. Aspoň lokálne. Lenže stále bojujú so svojimi batériami. Ich kapacita dosahuje tak 30 % energie, ktorú dokážete uskladniť v nádrži bežného auta, čomu zodpovedá krátky dojazd, a ešte k tomu trvá ich „tankovanie“ aspoň 20-krát dlhšie. Čínska automobilka Nio si ale myslí, že to má riešenie. Nejde o žiadnu revolúciu. Reč totiž nebude o prelomových akumulátoroch s vysokou kapacitou a ultrarýchlym nabíjaním. Od takých nás delia možno desaťročia. Nio sa len rozhodlo zrealizovať starý dobrý nápad s výmenou vybitých akumulátorov za nabité.
V spolupráci so spoločnosťou Sinpec predstavilo na autosalóne v Pekingu už druhú generáciu výmenníkovej stanice na batérie. Zariadenie vybavené 239 senzormi a štyrmi počítačmi by bolo schopná obslúžiť plne automaticky až 312 elektromobilov denne. To znamená, že na výmenu potrebuje systém len 11,5 minúty a to aj so samotným manévrom. Výmena batérie zaberie dokonca len tri minúty. V porovnaní s klasickým nabíjaním je to obrovská úspora času. A keďže Nio je aj výrobcom elektromobilov, jeho luxusný model ET7 je na takýto proces už aj pripravený. Má mať síce dojazd 1 000 km, ale vzhľadom na možnosť výmeny batérií si ho môžu zákazníci kúpiť aj bez akumulátorov.
Jednoducho si ich budú prenajímať a keď sa vybijú, vymenia si ich za pár minút za nabité. Nio má zatiaľ v Číne 58 staníc prvej generácie. Prenájom šiestich batérií s kapacitou 70 kWh má stáť približne 135 eur. Ak počítame, že priemerná spotreba elektromobilu by bola 20 kWh na 100 km, najazdili by ste za tieto peniaze viac ako 2 000 km. Sto kilometrov by vás vyšlo asi 6,5 eura. To nie je zlá ponuka, ak zvážime, že nemusíte investovať do vlastníctva batérií. Samozrejme, Nio nie je prvé, ktoré prišlo s touto myšlienkou. So systémom vymeniteľných batérií koketovali niektoré automobilky už pred desiatimi rokmi, teda v čase, keď bola elektromobilita ešte len v plienkach.
Napríklad Renault v roku 2011, keď uvádzal na trh elektrický sedan Fluence Z.E. a úžitkové Kangoo Z.E. Malo to logiku aj preto, že o batérie by bolo postarané lepšie, ako keď ich užívatelia nabíjajú doma či na rýchlonabíjacích staniciach. Takže by boli vždy v dobrej kondícii. Bohužiaľ, tento koncept sa nepresadil, pretože by si vyžadoval rozsiahlu unifikáciu batériových paketov a tiež výstavbu rozsiahlej a najmä drahej infraštruktúry výmenníkových staníc. Batérie sa tak udomácnili v novej generácii elektromobilov ako ich pevná súčasť a navyše si ich kupujeme spolu s elektromobilom, čo vlastnenie elektromobilu nesmierne predražuje.