Nio: Číňania majú liek na najväčší problém elektrických áut

03.05.2021 12:00

Krátky dojazd a dlhá doba nabíjania. To je Achillova päta elektromobilov. Aj tých najlepších. Čínska automobilka Nio však už pracuje na riešení. Nie je nové ani revolučné, no zatiaľ naň nik iný nenašiel odvahu.

Nová generácia výmenníkovej stanice na batérie...
Nová generácia výmenníkovej stanice na batérie je plne automatizovaná. Denne by dokázala obslúžiť až 312 elektromobilov. Autor: Nio

Elektromobily jazdia naozaj úžasne. Sú tiché, skvele zrýchľujú a nevypúšťajú žiadne emisie. Aspoň lokálne. Lenže stále bojujú so svojimi batériami. Ich kapacita dosahuje tak 30 % energie, ktorú dokážete uskladniť v nádrži bežného auta, čomu zodpovedá krátky dojazd, a ešte k tomu trvá ich „tankovanie“ aspoň 20-krát dlhšie. Čínska automobilka Nio si ale myslí, že to má riešenie. Nejde o žiadnu revolúciu. Reč totiž nebude o prelomových akumulátoroch s vysokou kapacitou a ultrarýchlym nabíjaním. Od takých nás delia možno desaťročia. Nio sa len rozhodlo zrealizovať starý dobrý nápad s výmenou vybitých akumulátorov za nabité.

V spolupráci so spoločnosťou Sinpec predstavilo na autosalóne v Pekingu už druhú generáciu výmenníkovej stanice na batérie. Zariadenie vybavené 239 senzormi a štyrmi počítačmi by bolo schopná obslúžiť plne automaticky až 312 elektromobilov denne. To znamená, že na výmenu potrebuje systém len 11,5 minúty a to aj so samotným manévrom. Výmena batérie zaberie dokonca len tri minúty. V porovnaní s klasickým nabíjaním je to obrovská úspora času. A keďže Nio je aj výrobcom elektromobilov, jeho luxusný model ET7 je na takýto proces už aj pripravený. Má mať síce dojazd 1 000 km, ale vzhľadom na možnosť výmeny batérií si ho môžu zákazníci kúpiť aj bez akumulátorov.

Zariadenie potrebuje na výmenu batérie iba tri...
Zariadenie potrebuje na výmenu batérie iba tri minúty. To je len o málo viac, ako bežné tankovanie. Autor: Nio
Honda - elektrický skúter Čítajte viac Honda bojuje za vymeniteľné batérie pre motorky

Jednoducho si ich budú prenajímať a keď sa vybijú, vymenia si ich za pár minút za nabité. Nio má zatiaľ v Číne 58 staníc prvej generácie. Prenájom šiestich batérií s kapacitou 70 kWh má stáť približne 135 eur. Ak počítame, že priemerná spotreba elektromobilu by bola 20 kWh na 100 km, najazdili by ste za tieto peniaze viac ako 2 000 km. Sto kilometrov by vás vyšlo asi 6,5 eura. To nie je zlá ponuka, ak zvážime, že nemusíte investovať do vlastníctva batérií. Samozrejme, Nio nie je prvé, ktoré prišlo s touto myšlienkou. So systémom vymeniteľných batérií koketovali niektoré automobilky už pred desiatimi rokmi, teda v čase, keď bola elektromobilita ešte len v plienkach.

Napríklad Renault v roku 2011, keď uvádzal na trh elektrický sedan Fluence Z.E. a úžitkové Kangoo Z.E. Malo to logiku aj preto, že o batérie by bolo postarané lepšie, ako keď ich užívatelia nabíjajú doma či na rýchlonabíjacích staniciach. Takže by boli vždy v dobrej kondícii. Bohužiaľ, tento koncept sa nepresadil, pretože by si vyžadoval rozsiahlu unifikáciu batériových paketov a tiež výstavbu rozsiahlej a najmä drahej infraštruktúry výmenníkových staníc. Batérie sa tak udomácnili v novej generácii elektromobilov ako ich pevná súčasť a navyše si ich kupujeme spolu s elektromobilom, čo vlastnenie elektromobilu nesmierne predražuje.

Nio -
		stanica na výmenu batérií
Nio -
		stanica na výmenu batérií
+4Nio - stanica na výmenu
		batérií

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
1 debata chyba
Viac na túto tému: #výmenníková stanica #Nio #batérie
Články podľa značiek