
Toyota je konzervatívnou automobilkou. Takže nikdy netajila obavy z čistých elektromobilov a do čisto elektrickej budúcnosti sa nevrhala s takou razanciou ako iné koncerny. V ponuke má zatiaľ jediný batériový elektromobil, aj to s logom Lexusu – SUV UX 300e. Napriek tomu urobila pre ochranu ovzdušia viac ako ktokoľvek iný. Už 20 rokov totiž vyrába hybridné autá. Za ten čas zišlo z jej liniek 17 miliónov hybridov. A je tiež zástancom vodíka, čo jasne dokazujú dve generácie vodíkového sedanu Mirai. Batériové elektromobily ju však neminú. Čoskoro odštartuje veľkú elektrickú ofenzívu. Do roku 2025 má mať v ponuke až pätnásť elektromobilov, na ktorých vývoji spolupracuje so Subaru.


Prvý z nich príde v polovici roka 2022 a jeho avízom je koncept bZ4X, ktorý debutoval na autosalóne v Šanghaji. Jeho základom je celkom nová elektrická platforma e-TNGA, ktorá bude podopierať aj ďalšie batériové modely Toyoty s prívlastkom bZ (beyond Zero). Od bZ1 po bz5 vrátane outdoorových verzií X. Štúdia odhaľuje atraktívne SUV nižšej strednej triedy, ktoré má však vďaka veľkému rázvoru ponúknuť priestorové pomery bežné v segmente strednej triedy (D). Dizajn bZ4X sa možno zdá na prvý pohľad futuristický, ale meniť sa už príliš nebude. Prednú masku nahrádza panel ukrývajúcu senzory potrebné pre asistenčné systémy.

Z profilu sa v bZ4X stretajú robustné prvky s aerodynamickými líniami. Veľké kolesá a nadštandardná svetlá výška jasne deklarujú, že koncept sa nezľakne ani terénu. Zozadu pôsobí štúdia skôr ako zvýšený hatchback. Interiér prekvapuje futuristickým volantom v tvare písmena U, ktorý je jasným znamením, že bZ4X je vybavené elektronickým riadením "steer-by-wire“ bez mechanického prepojenia s kolesami. Toyota sľubuje veľmi rýchlu reakciu a absenciu akýchkoľvek prenosov vibrácií a rušivých vplyvov na riadenie. Ešte väčším prekvapením je digitálny prístrojový panel umiestnený nad volantom, podobne ako v novej generácii Peugeotov.
