Fabia prišla na svet v roku 1999 a bola po Octavii druhým modelom Škody kompletne vyvinutým pod krídlami koncernu Volkswagen. Stal sa z nej úspešný príbeh. Počas 22 rokov si našla 4,5 milióna zákazníkov, čo znamená, že je druhým najpredávanejším modelom značky. Odchádzajúcu tretiu generáciu predstavila automobilka v roku 2014 a hoci jej vysoký vek neublížil, na generačnú výmenu bol najvyšší čas. V portfóliu koncernu VW patrila totiž tak trochu k „fosíliám“. Ako jediný model nižšej triedy používala starú platformu PQ26, ktorej korene siahajú ešte k starému Volkswagenu Polo. S tým je ale koniec. Novinka „presedlala“ na základy MQB A0, ako jej súrodenci – od Seatu Ibiza cez VW Polo až po Audi A1.
Konečne na základoch Pola
Nová platforma znamená väčšie rozmery. Fabia narástla do všetkých strán. Do dĺžky pribudlo 111 mm, čím prvýkrát prekonala štvormetrovú hranicu (4 107 mm). Rázvor má hodnotu 2 564 mm, s nárastom 94 mm je dokonca väčší, než akým disponovala prvá generácia Octavie z roku 1996. Fabia je tiež o 48 mm širšia (1 780 mm). Redukovalo sa len na výške, kde ubudlo sedem milimetrov (1 460 mm). Zmena formátu veľmi prospela proporciám. Fabia pôsobí oveľa dynamickejšie. Dizajn preberá typické prvky Škody, napríklad nízko uloženú masku, na ktorú nadväzujú úzke svetlá s kryštalickými prvkami. Vybavené môžu byť diódovou technológiou. Vzadu sú diódy štandardom. Navyše sú svetlá po prvýkrát delené, takže na Fabii Škoda nešetrila.
Zboku zaujme trojuholníkový prelis v oblasti predných dverí, ktorý má pripomínať klin v českej vlajke. Kolesá môžu mať priemer až 18 palcov, no v základe sú pätnástky. Zákazníci budú mať na výber deväť farieb lakov karosérie vrátane nových odtieňov – oranžového Phoenix, sivého Graphite a čierneho Magic. Voliť môžete aj špičkové čierne 18-palcové disky Libra. Škoda sa tiež chváli skvelou aerodynamikou. Podľa automobilky je s koeficientom Cx 0,28 Fabia rekordérom v triede. Pomáhajú aktívne lamely chladiča, clony redukujúce vírenie v oblasti kolies, aerodynamicky optimalizované disky aj väčší zadný spojler. Celkovo absolvovala Fabia 3 000 počítačových simulácií. Dobrou správou je tiež fakt, že napriek väčším rozmerom a bohatšej výbave nepribrala ani kilogram.
Interiér na nepoznanie
Ani v interiéri neostal kameň na kameni. Celkom nová palubná doska nesie v drahších verziách digitálny kokpit s uhlopriečkou 10,2 palca, ktorý poskytuje päť druhov zobrazení a centrálnu, voľne stojacu dotykovú 9,2-palcovú obrazovku. Novinkou sú krajné kruhové prieduchy ventilácie, cez ktoré prechádza kontrastná horizontálna lamela. Atmosféru zušľachťuje premiérové ambientné osvetlenie. Štandardný 2-ramenný volant možno nahradiť športovým s troma ramenami. K luxusným prvkom, ktoré sa na palube Fabie objavujú po prvýkrát, patrí dvojzónová klimatizácia, vyhrievaný volant a čelné okno, prieduchy ventilácie pre zadných cestujúcich či zadná lakťová opierka. Infotainment umožňuje konektivitu so smartfónmi, využívanie aplikácií, hlasové ovládanie aj on-line aktualizáciu mapových dát.
Samozrejme, v interiéri je podstatne viac miesta a platí to aj o kufri. Pod zadným vekom je rekordných 380 litrov, o 50 viac ako v tretej generácii. Fabia sa tým dokonca dotiahla na VW Golf! Nezabudlo sa ani na typické prvky Simply Clever. Spolu je ich až 43 a medzi nimi päť nových – napríklad sklopné operadlo sedadla spolujazdca, skladacia pružná schránka v batožinovom priestore, ochranný kryt nakladacej hrany s reflexnými prvkami, odnímateľný držiak nápojov či nové USB-C porty. O bezpečnosť sa stará až deväť airbagov, vrátane kolenného pre vodiča. Vo Fabii tiež debutujú nové asistenčné systémy ako adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdnom prúde, monitorovanie okoloidúcich vozidiel do vzdialenosti 70 metrov, čítačka dopravných značiek či poloautomatický parkovací systém.
Bez dieselu a elektriny
Najmenej sa toho zmenilo pod kapotou. Všetky motory síce spĺňajú emisnú normu Euro 6d, no Fabia neprichádza so žiadnym alternatívnym pohonom, dokonca ani mild-hybridným. Ak to porovnáme s kórejskou konkurenciou, ktorá má nielen mild-hybridy ale aj inteligentné manuálne prevodovky iMT s elektronickou spojkou, je Fabia tak trochu pozadu. Užívateľsky to ale prekážať nemusí. Základom sú atmosférické 3-valce 1,0 MPI s výkonom 48 alebo 59 kW. V oboch prípadoch došlo k zvýšeniu výkonu o štyri kilowatty. Spojené sú výlučne s 5-stupňovými manuálnymi prevodovkami. Podobne ako preplňovaná verzia 1,0 TSI (70 kW). Pre jej výkonnejší variant (81 kW) je k dispozícii 6-stupňový manuál, alebo 7-stupňová dvojspojková prevodovka.
Najväčšou novinkou je tak návrat 4-valcového motora. Je ním agregát 1,5 TSI (110 kW) s deaktiváciou dvoch valcov ACT pri nízkom zaťažení. Dvojspojková prevodovka je v tomto prípade štandardom. Najsilnejšia Fabia zrýchli na stovku za 7,9 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 225 km/h. Pri všetkých motorizáciách sľubuje Škoda nižšiu spotrebu paliva. Pohybuje sa od 5,1 do 5,6 litra. Dojazd možno predĺžiť príplatkovou 50-litrovou nádržou. Naftový motor už Fabia nedostane, napokon, ten zmizol z ponuky už faceliftom tretej generácie. Zato kombi, ktorého osud nebol dlho jasný, predsa len príde. Budeme si naň ale musieť chvíľu počkať. Predstaví sa až v budúcom roku a do predaja zamieri až v roku 2023.
Dovtedy bude Škoda na linkách udržiavať aktuálne kombi tretej generácie, ale s prívlastkom Tour a výlučne s motorom 1,0 TSI (70 kW) s 5-stupňovým manuálom. Nová Fabia by mala zamieriť k prvým zákazníkom na jeseň. A to najprv vo výbavových stupňoch Ambition a Style. Budúci rok doplní ponuku športovo ladená verzia Monte Carlo a možno aj základná Active. Či sa Fabia vráti k verzii RS, je vo hviezdach. Tretia generácia ju nemala. A prísnejšie emisné normy nefúkajú do plachiet ani tej novej.
Rozmery, objemy
Model | Fabia IV | Fabia III | Rozdiel |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 107 | 3 996 | + 111 |
Šírka (mm) | 1 780 | 1 732 | + 48 |
Výška (mm) | 1 460 | 1 467 | – 7 |
Rázvor náprav (mm) | 2 564 | 2 470 | + 94 |
Objem kufra (l) | 380 – 1 190 | 330 – 1 150 | + 50 – +40 |
Technické údaje
Motor | 1,0 MPi Evo | 1,0 MPi Evo | 1,0 TSI Evo | 1,0 TSI Evo | 1,5 TSI Evo |
---|---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 3/12 | 3/12 | 3/12 | 3/12 | 4/16 |
Max. výkon (kW) | 48 | 59 | 70 | 81 | 110 |
Krútiaci moment (Nm) | 93 | 93 | 175 | 200 | 250 |
Prevodovka | 5M | 5M | 5M | 6M/7DSG | 7DSG |
0 – 100 km/h (s) | 15,5 | 15,1 | 10,6 | 9,7/9,5 | 7,9 |
Max. rýchlosť (km/h) | 172 | 179 | 195 | 205/205 | 225 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,1 | 5,1 | 5,1 | 5,0/5,5 | 5,6 |