PET fľaše patria k predmetom, ktoré najviac znečisťujú prírodu. Aj preto sa v mnohých krajinách vo veľkom recyklujú a v niektorých sa aj zálohujú, aby sa zabránilo ich voľnému odhadzovaniu do zmesového odpadu. Už o pár mesiacov sa k týmto krajinám pridá aj Slovensko.
Ďalším krokom, ktorý by životnému prostrediu pomohol, je vytvorenie technológie, ktoré by umožnila desiatky tisíc ton takéhoto odpadu efektívne spracovávať a vytvoriť z neho produkt s vysokou pridanou hodnotou. A nové pneumatiky by sa ním mohli stať.
Enzymatická recyklácia
Na prevratnej recyklačnej technológii, ktorá umožní vyrábať z recyklovaných PET fliaš pneumatiky s vysokou kvalitou pracujú spoločnosti Michelin a Carbios. Len pre zaujímavosť, ročne sa na celom svete predá približne 1,6 miliardy nových pneumatík, ak by sa technológia recyklácie PET fliaš pri ich výrobe využila, znamenalo by to každoročne efektívne zužitkovanie 800 000 ton odpadu z plastových fliaš.
Čo je PET
Polyetyléntereftalát (skratky PET, PTE, PETE, PETP resp. PET-P) je termoplast zo skupiny polyesterov, ktorý sa používa často ako obalový materiál na potraviny, nápoje a iné kvapaliny. Je vytvorený na báze ropy, čo znamená, že použité monoméry, etylénglykol a kyselina tereftalová pochádzajú z jej transformácie. PET je surovina pre jedno z hlavných textilných vlákien používaných na vystuženie pneumatík.
Dôležité je, že pri spolupráci Michelinu s Carbiosom nejde len o deklarovaný cieľ, ležiaci niekde v ďalekej budúcnosti. Obe spoločnosti už pokročili vo vývoji potrebnej technológie natoľko, že už existuje funkčný prototyp takýchto pneumatík.
Použitá technológia je založená na enzymatickej recyklácii. Využíva sa pri nej enzým schopný depolymerizovať PET obsiahnutý v rôznych plastoch a textíliách (fľaše, podnosy, polyesterové odevy atď.) a to opakovane, prakticky donekonečna, pričom recyklovaný produkt má úplne rovnakú kvalitu, akoby bol vyrobený z nového PET.
Tri miliardy spracovaných fliaš
Problémom doteraz bolo, že bežné termomechanické recyklačné procesy neumožňovali doteraz vytvoriť taký PET, ktorý by bol dostatočne pevný a kvalitný pre pneumatiky. Avšak monoméry, ktoré boli výsledkom nového postrecyklačného procesu, vyvinutého spoločnosťou Carbios, pri ktorom sa použil farebný a nepriehľadný plastový odpad, ako sú už repolymerizované PET fľaše, umožnil získať vlákno s dostatočnou pevnosťou a odolnosťou, aby spĺňalo štandardy Michelinu pre prémiové pneumatiky. Testy potvrdili, že vlákno získané recykláciou je z hľadiska kvality identické, ako z nového PET.
Získané technické vlákno je rovnakej kvality ako vlákno z nového PET. Vznikne tak vysokopevnostný polyester, kvôli svojej odolnosti proti mechanickému poškodeniu, dlhej životnosti a teplotnej stabilite ideálny pre výstuž pneumatík.
Čítajte viac ADAC: Pozor na ‘staré nové‘ gumy. Môžu mať aj 10 rokov!Po zavedení procesu do praxe Michelin vyčíslil, že by bol schopný takto každoročne spracovať približne tri miliardy použitých plastových fliaš. Kedy bude inovatívny recyklačný proces nasadený aj komerčne, zatiaľ Michelin nespresnil. Respektíve uviedol, že spoločnosť sa zaviazala dosiahnuť 40 % udržateľných materiálov (vrátane recyklovaných) do roku 2030 a 100 % do roku 2050. Takže je pravdepodobné, že k jej nasadeniu príde už v druhej polovici tejto dekády.