Cupra nás už dlhšiu dobu masíruje informáciami o príchode prvého elektrického modelu. Ako inak, jeho základom je platforma MEB koncernu Volkswagen, na ktorej už stoja modely VW ID.3, ID.4, Škoda Enyaq iV ale aj Audi Q4 e-tron. Otázkou bolo, čo z tejto modulárnej skladačky postaví Cupra, značka založená na emóciách. Najmä potom, čo vlani predstavila svoj prvý autorský model Formentor, vrátane verzie VZ5 s brutálnym 5-valcom. Veľké prekvapenie sa ale nakoniec nekoná. Hoci Cupra zdôrazňuje športovú DNA novinky, do výkonu sa zatiaľ nepremietla. Máme tu teda španielsky derivát Volkswagenu ID.3, ktorý sa snaží odlíšiť najmä dizajnom.
Cupra Born s dĺžkou 4 322, šírkou 1 803 a výškou 1 537, je len o pár milimetrov dlhšia a nižšia ako ID.3. Rázvor náprav 2 767 mm je identický. Inakosť zdôrazňuje „žraločím“ výrazom prednej masky, veľkým otvorom v nárazníku a špecifickou grafikou úzkych LED svetiel. Z profilu sa snaží utajiť výšku masívnymi podbehmi, diskami kolies s priemerom od 18 do 20 palcov či plávajúcou strechou, ktorá je výsledkom zatmavenia zadného stĺpika. Vzadu nechýba difúzor a efektné svetlá prepojené diódovou lištou. Všetko to dotvárajú typické bronzové akcenty, napríklad bronzové logá, nápisy Cupra, alebo aerodynamické vložky kolies. Špecifické sú aj laky karosérie.
Podobne je to v interiéri, kde sa môže Cupra Born pochváliť už v základe anatomickými sedadlami s integrovanými opierkami hláv, 12-palcovým displejom infotainmentu natočeným na vodiča či volantom s bronzovými akcentmi. Elektronická architektúra MIB vychádza opäť zo sesterských elektromobilov a umožňuje vzdialený prístup k informáciám o vozidle, ovládanie nabíjania a ďalších funkcií, on-line aktualizáciu softvéru či využívanie služieb cez aplikáciu My Cupra. K dispozícii je aj head-up displej s rozšírenou realitou. Veľký rázvor a batérie zabudované v podlahe sľubujú mimoriadne priestrannú kabínu a veľký kufor.
Pred koženým čalúnením dala elektrická Cupra Born prednosť tkanine Seaqual vyrobenej z recyklovaných plastov z oceánov či mikrovláknu Dynamica z recyklovaných PET fliaš. Asistenčné systémy zastupuje adaptívny tempomat, inteligentný obmedzovač rýchlosti, udržiavanie v jazdnom prúde, výstraha prd križujúcimi vozidlami, monitoring slepých uhlov zrkadiel, čítačka dopravných značiek alebo automatické prepínanie diaľkového režimu svetiel. Dáta získavajú systémy na podporu vodiča z kamier, radarových a ultrazvukových senzorov, ktoré sú schopné vytvoriť digitálny obraz okolia.
Očakávania, že Cupra Born odštartuje kariéru vysokovýkonnými verziami, odvodenými z dvojmotorových derivátov Volkswagenu ID.3 GTX či Škody Enayaq iV RS s výkonom nad 200 kW, sa nenaplnili. Novinka si musí zatiaľ vystačiť so základnou technikou. K dispozícii sú dva pakety li-ion akumulátorov. Základný s využiteľnou kapacitou 58 kWh a väčší, ktorý pojme 77 kWh elektrickej energie. Tá putuje výlučne k zadnému elektromotoru s permanentným magnetom s výkonom 110 a pri väčšej kapacite s výkonom 150 kW. Takže Cupra Born zvláda stovku zatiaľ za 8,9, respektíve 7,3 sekundy. Paket e-Boost zdvihne výkon krátkodobo na 170 kW a šprint na stovku skráti na 6,6 sekundy.
Technické údaje
Verzia | 150 4×2 | 204 4×2 | 225 4×2 | 225 4×2 |
---|---|---|---|---|
Výkon (kW) | 110 | 150 | 170 | 170 |
Krútiaci moment (Nm) | 310 | 310 | 310 | 310 |
Kapacita batérií (kWh) | 45 | 58 | 58 | 77 |
Dojazd WLTP (km) | 340 | 420 | 420 | 540 |
Zrýchlenie 0–100 km/h (s) | 8,9 | 7,3 | 6,6 | 7,0 |
Podľa verzie by sa mal dojazd pohybovať od 340 do 540 km. Podpora nabíjania s výkonom 125 kW znamená, že z piatich na 80 % kapacity sa batérie doplnia za 35 minút a na predĺženie dojazdu o ďalších 100 km bude stačiť sedem minút. Energiou šetrí Cupra Born vďaka výkonnej rekuperácii, ktorá môže využívať topografické dáta navigácie, ale aj vďaka tepelnému čerpadlu. Vodič môže pritom vyberať z niekoľkých jazdných štýlov. Od ekonomického Range, cez komfortný Comfort až po športový Cupra. Systém umožňuje aj preferované nastavenie charakteristík cez mód Individual.
Cupra Born by však mohla sesterské modely „tromfnúť“ jazdnými vlastnosťami, keďže má odlišné nastavenie podvozka, adaptívne tlmiče DCC, progresívne riadenie, 5-prvkové zavesenie zadných kolies, rozloženie hmotnosti medzi nápravy 50:50, ale aj širšie pneumatiky (235 mm), ktoré obúvajú 20-palcové disky kolies. Zvlášť záležať si dali Španieli na špecifickom naladení stabilizačného systému ESC, ktorý pracuje v móde ESC Sport. Napriek španielskym koreňom a vývoju, ktorý prebiehal v Martorelli, neďaleko Barcelony, budú elektrickú novinku Cupra vyrábať v nemeckom závode Zwickau po boku Volkswagenu ID.3 alebo Audi Q4 e-tron.