Vlani na jeseň predstavilo BMW brutálne BMW M4 Coupé. Chýbala už len čerešnička na torte. A tá debutuje tesne pred začiatkom „kabriosezóny“. Emštvorka totiž zhodila strechu. A nielen to, ostrý kabriolet debutuje hneď v najvýkonnejšej verzii Competition. Hlavnou zmenou v porovnaní s minulosťou je však nepochybne návrat ľahkej plátennej strechy. Tá ušetrila na váhe 40 % v porovnaní s tou predchádzajúcou z pevných materiálov. Navyše je skladnejšia. Takže aj keď sa skryje do kufra, v batožinovom priestore je stále slušných 300 litrov, o 80 viac ako v minulosti. A ak je vysunutá, kufor narastie až na 385 litrov.
Čítajte viac Prior Design: Tuner skoncoval s ‘bobrými‘ ľadvinkami BMW!Elektrickému mechanizmu stačí na premenu len 18 sekúnd. Mimochodom, strecha môže byť čierna alebo antracitovostrieborná. Plátno prospelo aj dizajnu, takže M4 Cabrio pôsobí v zadnej časti omnoho atletickejšie. A to pri zloženej aj vysunutej streche. Inak vychádza dizajn z kupé M4, čo znamená obrie vertikálne ľadvinky, rozšírené blatníky s mriežkami M Side Gills, prelisy v prednej kapote, rozšírené prahy, čierny difúzor či štandardne dodávané úzke LED svetlá. Ak vám to nestačí, k dispozícii je paket M Carbon s uhlíkovými krytmi spätných zrkadiel či vložkami v nárazníku. To, čo nevidieť, sú torzné výstuže karosérie, ktoré pomáhajú udržať potrebnú torznú pevnosť skeletu.
Na výkone v Mníchove naozaj nešetrili. Pod kapotu sa dostáva hneď to najvýkonnejšie, čo si môže nový ostrý kabriolet priať. Pradie tu dvakrát preplňovaný radový 6-valec 3,0 TwinPower Turbo vo verzii Competition. Má nepriame chladenie stlačeného vzduchu, dva prídavné chladiče v blatníkoch a aj samostatný chladič prevodového oleja. O mazanie sa stará dvojkomorová olejová vaňa a o dodávku paliva zas priame vstrekovanie benzínu pod tlakom 350 barov. Výsledkom je výkon 375 kW a krútiaci moment, ktorého maximum 650 Nm neklesá v rozmedzí od 2 750 do 5 500 otáčok za minútu. Výfukový trakt s aktívne ovládanými klapkami pridáva vzrušujúcu zvukovú kulisu.
Motor je spojený s 8-stupňovou automatickou prevodovkou M Steptronic s technológiou Drivelogic. Takže na manuál z kupé musíte zabudnúť. Ten je totiž spojený len so „slabšou“ verziou motora s výkonom 353 kW, a tá sa do nového kabrioletu nedostala. Aspoň zatiaľ. Parametre agregátu putujú ďalej k pohonu oboch náprav M xDrive s elektronicky ovládanou, olejom chladenou, viaclamelovou spojkou. V Mníchove ale urobili všetko pre to, aby M4 Cabrio nestratilo charakter auta so zadným náhonom. Väčšina hnacieho momentu je tak smerovaná k zadným kolesám. A okrem módov 4WD a 4WD Sport je tu „driftovací“ mód 2WD, keď sa nový kabriolet mení na nefalšovanú zadokolku. Podmienkou je deaktivovaná stabilizácia DSC.
Jazdných módov je však oveľa viac. Len samotný stabilizačný systém DSC má vďaka funkcii M Traction Control desať úrovní nastavenia! A potom je tu adaptívny podvozok. Všetko to môžete mať pod palcom na volante. Stačí použiť tlačidlo M Mode so základnou konfiguráciou Road, Sport a okruhovou Track. Dynamika je naozaj okúzľujúca. M4 Cabrio Competition šprintuje na stovku za 3,7 sekundy, dokonca o dve desatinky rýchlejšie ako kupé a na dvojnásobnej rýchlosti je za 13,1 sekundy. S príplatkovým balíkom M Driver’s Package dochádza k odblokovaniu obmedzovača rýchlosti, takže maximálka vzrastie z obligátnych 250 až na 280 km/h. Kupé je však ešte o 10 km/h rýchlejšie.
Na ceste držia novinku predné 19– a zadné 20-palcové kované disky kolies. Tie sú zavesené na rekonštruovanej prednej náprave a špeciálne naladenej 5-prvkovej zadnej náprave. Nechýba ani adaptívne pruženie. K tomu pridáva M4 Cabrio výkonnú kompozitnú brzdovú sústavu M Compound alebo príplatkové karbónovo-keramické brzdy s nastaviteľnou reakciou brzdového pedála. Keramické brzdy môžu byť súčasťou okruhového balíka M Race Track, ktorý znižuje hmotnosť vozidla o 25 kg. Napríklad aj vďaka ešte ľahším kolesám a škrupinovým karbónovým sedadlám. A keď sme už v interiéri, spomeňme, že okrem M volantu či M sedadiel, pridáva infotainment špecifické funkcie pre dynamickú jazdu.
Čítajte viac BMW M3/M4: Nová generácia má manuál, xDrive aj driftovací mód!Obsahuje napríklad M Drift Analyser na analýzu driftovania a stopky M Laptimer, pričom oba prvky zaznamenávajú telemetrické údaje. Špeciálny M systém zobrazovania a ovládania vozidla obsahuje tlačidlo Setup umiestnené na stredovej konzole. Ponúka priamy prístup k možnostiam nastavenia motora, podvozka, riadenia, brzdového systému a systému pohonu M xDrive. Nezabudlo sa ani na komfort. Po prvýkrát môžu byť sedadlá nielen vyhrievané, ale aj ventilované. O tepelný komfort v oblasti krku sa stará „vzduchový šál“. K tomu je M4 Cabrio vybavené 3-zónovou klimatizáciou. K novým asistenčným systémom patrí asistent pre udržiavanie v jazdnom prúde či automatický vyhýbací manéver.
BMW spustí výrobu kabrioletu M4 Competition xDrive v júli 2021, takže k prvým zákazníkom by sa mohlo dostať ešte v priebehu leta. Domovským závodom budú linky v Dingolfingene, z ktorých schádzajú aj modely M4 Coupé, M5 a M8. Ponuku rýchlych „bavorákov“ v strednej triede by mala čoskoro doplniť úplná novinka v podobe kombi M3 Touring.
Technické údaje
Verzia | M3 | M3 Competitione | M4 | M4 Competitione | M4 Cabrio Competitione |
---|---|---|---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 2 993 | 2 993 | 2 993 | 2 993 | 2 993 |
Počet valcov/ventilov | 6/24 | 6/24 | 6/24 | 6/24 | 6/24 |
Max. výkon (kW/ot.) | 353/6 250 | 375/6 250 | 353/6 250 | 375/6 250 | 375/6 v250 |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 550/2 650 | 650/2 750 | 550/2 650 | 650/2 750 | 65/6 250 |
Prevodovka | 6M | 8A | 6M | 8A | 8A |
0 – 100 km/h (s) | 4,2 | 3,9 | 4,2 | 3,9 | 3,7 |
Max. rýchlosť (km/h) | 290 | 290 | 290 | 290 | 280 |
Spotreba na 100 km (l) | 10,8 | 10,2 | 10,8 | 10,2 | 10,2 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 705 | 1 730 | 1 700 | 1 725 | 1 920 |