Bugatti Chiron je výnimočný hyperšport, model La Voiture Noire, ktorý z neho čiastočne vychádza, však definuje úplne nový level luxusu. Bude z neho vyrobený jeden-jediný kus, ktorý bude stáť 11 miliónov eur – a to ešte bez dane. S daňou a registračnými poplatkami – podľa toho, kde bude auto registrované – sa jeho konečná cena môže vyšplhať na 13,5 až 17 miliónov eur.
Vývoj auta, ktoré vzniká pre konkrétneho zákazníka, bol oficiálne oznámený ešte v roku 2019 počas autosalónu v Ženeve. Odvtedy sa o ňom veľa nehovorilo, no inžinieri v Bugatti na ňom intenzívne pracovali a to, že vznikne, je isté. Majiteľ ho totiž uhradil vopred.
Temné auto s temnou históriou
Znalci histórie Bugatti dobre vedia, že ide o stratený exemplár Jeana Bugattiho, najstaršieho syna zakladateľa značky Etorreho Bugattiho. A nejde len o to, že ho vlastnil. Jean bol mimoriadne talentovaný dizajnér a od roku 1936 prevzal, len ako 27-ročný, firemné opraty po svojom otcovi. Stál za úžasnými derivátmi Bugatti 57 SC. Na tomto podvozku navrhol limuzínu Galibier, kabriolet Stelvio, dvojdverový Ventoux a kupé Atalante.
No najslávnejším dielom bolo jeho kupé Atlantic. Fenomenálny model typický skloneným čelným oknom a „chrbticou“, ktorá sa tiahla od predného až po zadný nárazník, dosahoval rýchlosť 220 km/h. Úžasné, ak si uvedomíme, že to bolo pred viac ako 80 rokmi. Vznikli len štyri ručne vyrobené exempláre. Tri z nich jazdia dodnes, no druhý v poradí jednoducho zmizol. A pritom ide práve o La Voiture Noire, ktoré patrilo Jeanovi Bugattimu. Toto je jedna z najväčších automobilových záhad histórie. Auto vraj putovalo pred nemeckou okupáciou do Alsaska, odkiaľ malo byť odoslané na bezpečné miesto.
Pravdepodobne sa to podarilo, a to až tak dôkladne, že po Voiture Noire sa načisto zľahla zem. Jean Bugatti navyše v roku 1939 tragicky zahynul. Takže zákazka na stavbu nového La Voiture Noire, ktorá prišla do Molsheimu, bola nepochybne zákazkou snov. Nielen pre anonymného klienta s takmer neobmedzeným kontom, ale aj pre samotnú spoločnosť Bugatti.
Pred pár dňami sa na sociálnych sieťach po dlhom čase objavila nová informácia. Na sociálnej sieti inžinieri napísali, že na jeho vývoji už strávili 65 tisíc človekohodín. Ak by sme to prerátali na štandardnú 8-hodinovú pracovnú dobu, tak to vychádza tak, ako by na ňom jeden človek pracoval 8 125 pracovných dní. To je v našich reáliách, ak rátame, že rok má 251 pracovných dní, akoby na aute jeden človek odpracoval 32 rokov a štyri mesiace.
Celočierne Bugatti, o ktorom sa hovorí ako o „najunikátnejšom kúsku automobilovej haute couture, aký bol kedy vyrobený,“ bude poháňať 16-valcový motor s objemom osem litrov, ktorý vyvíja enormný výkon 1 103 kW (cca 1 500 koní) a jeho maximálny krútiaci moment 1 600 Nm je dostupný od 2 000 až do 6 000 otáčok za minútu.
Zaujímavé sú aj povinné údaje o spotrebe paliva (podľa WLTP) – kombinovaná je 22,3 litra na sto kilometrov a emisie auta sú 506 gramov na kilometer. Predbežne to vyzerá tak, že vývoj auta pokročil natoľko, že jeho nový (a zatiaľ anonymný) majiteľ by si ho mohol prevziať ešte v tomto roku.