Keď prišlo Bugatti na prelome tisícročí s modelom Veyron, za ktoré si pýtalo od zákazníkov milión eur, zdalo sa to priam nemysliteľné. Nový Chiron však už stojí minimálne 2,5 milióna eur a pripravované zákazkové Bugatti La Voiture Noire omračuje astronomickou cenou 11 miliónov eur. Zdá sa, že akékoľvek psychologické hranice ohľadne ceny boli odstránené. Všetky tieto autá majú totiž zákazníkov, ktorí neváhajú investovať do zberateľských klenotov. Ukázalo sa teda, že zákazková výroba áut je skvelým biznisom.
Lenže kým v minulosti sa o úpravy starali externé firmy, teraz putujú takéto projekty priamo pod krídla automobiliek. Vo veľkom na novom trende „fičí“ nielen Bugatti, ale napríklad aj Lamborghini či Ferrari. A teraz sa pridáva Rolls-Royce. Vyskúšal si to už na programe Bespoke, ktorého výsledkom bolo v roku 2017 prekrásne zákazkové kupé Sweptail. Bol to ale len začiatok, keďže ako povedal šéf „rollsu“ Torsten Müller-Ötvös, „program Bespoke mal akýsi prirodzený strop, ktorý v novej divízii Rolls-Royce Coachbuild mizne a nastupuje úplná voľnosť“.
Britská automobilka sa tým vracia ku svojim koreňom, keď v časoch rámových podvozkov dokázala postaviť pre klienta prakticky čokoľvek. A hoci nové modely Rolls-Royce majú samonosnú karosériu, pri vývoji platformy Luxury of Architecture, ktorú používa Phantom či nový Ghost, na zákazkové autá Rolls-Royce myslel s predstihom. Prvým výsledkom je trojica modelov Boat Tail, inšpirovaná svetom luxusných plachetníc triedy J. Pritom názov Boat Tail sa už v histórii Rolls-Royce objavil v dvadsiatych a tridsiatych rokoch. Jeden z nich, z roku 1932, má aj zákazník tohto klenotu.
Ide o rovnako veľkolepé dielo, ktoré mieri k tomu najrozmarnejšiemu segmentu, aký si môžete predstaviť. Boat Tail je totiž hyperluxusným „piknikovým“ dvojdverovým roadsterom s usporiadaním 2+2 a ľahučkou plátennou strechou. Ako ho výstižne charakterizoval Müller-Ötvös, „nie je prostriedkom na dosiahnutie destinácie, ale destináciou samotnou“. S bežnou produkciou nemá naozaj veľa spoločného. Každý diel karosérie dlhej 5,8 metra (!) bol vyrobený ručne. Nových je celkom 1 813 komponentov, takže neprekvapí, že Boat Tail si vyžiadal neuveriteľné štyri roky prác.
Kým predná časť evokuje súčasnú produkciu, i keď nie je úplne zhodná, tá zadná sa jemne zužuje v štýle klasických plachetníc či luxusných jácht. Nízke čelné sklo zasa pripomína ochranný štít motorových člnov. Kým pod prednou kapotou pracuje preplňovaný 12-valec 6,75 V12 s výkonom 420 kW, pod krídlovou kapotou, potiahnutou sivou dyhou Caleidolengo, ktorá sa otvára zložitým mechanizmom konzolových nosníkov, sa ukrýva „hosting suite“, teda zóna s kompletnou piknikovou výbavou. Ale nie obyčajnou. Zákazkovú súpravu príborov a riadu dodala spoločnosť Christofle. V jednej z dvojice chladničiek sa zasa nachádza šampanské Armand de Brignac vychladené presne na šesť stupňov Celzia.
Čítajte viac Bohatých ‘korona‘ netrápi. Bugatti, Lambo aj Rolls lámu rekordyKomfortné posedenie kdesi na pláži zabezpečia ľahké karbónové stoličky talianskej firmy Promemoria, výsuvné stolčeky a výsuvný slnečník. Spomínanú dyhu nájdeme aj v minimalisticky zariadenom interiéri. Prístroje sú opracované s detailom typickým pre prácu hodinárov a v príručnej schránke zas našlo miesto obzvlášť cenné pero Montblanc. Palubná doska je miestom pre umiestnenie dvoch chronometrov švajčiarskej značky Hous of Bovet v pánskom a dámskom prevedení, ktoré možno uvoľniť a nosiť na zápästí. Drevo v spodnej časti kabíny a priestore podlahy opäť odkazuje na trup lodí.
Vozidlo sa rodilo v úzkej spolupráci s klientom. Len predbežná konštrukčná fáza, ešte pred samotnou stavbou, si vyžiadala 20 „človekorokov“. Dokončovanie návrhu zabralo ďalších osem mesiacov. Podľa priania zákazníka vznikala aj 15-reproduktorová audiosústava, kde sa celá podlaha využíva ako rezonančná komora. Prepracovanie elektroniky s piatimi novými riadiacimi jednotkami len v zadnej časti a káblových zväzkov si vyžiadalo deväť mesiacov prác. Je logické, že Rolls-Royce Boat Tail ašpiruje na titul najdrahšieho auta planéty. A aj sa mu to podarilo, pretože neoficiálne má stáť neskutočných 23 miliónov eur, čo je v časoch pandémie priam nevkusné.