
Mitsubishi vlani v lete oznámilo, že pre Európu už nebude vyvíjať žiaden nový model. Táto informácia spôsobila špekulácie o jeho postupnom odchode z Európy. Nakoniec tu ale máme modernizovaný Eclipse Cross, takže čierne chmáry sú definitívne rozohnané. A asi neprekvapí, že novinka prechádza výlučne na plug-in hybridný pohon, ako stvorený pre európske emisné normy. Inšpiráciu čerpá v úspešnom Outlanderi PHEV, ktorý sa počas osemročnej kariéry stal vďaka 264 610 registráciám vôbec najpredávanejším plug-in hybridom planéty. A rovnaký post získal aj v Európe, kde sa preň rozhodlo 181 803 zákazníkov. Bolo teda len otázkou času, kedy ekologický pohon zamieri do Eclipse Cross, ktorý mal premiéru v roku 2017. Mitsubishi využilo facelift a spojilo najúspešnejšiu plug-in hybridnú technológiu so svojím najúspešnejším SUV. Výsledkom je Eclipse Cross PHEV.

Všetko sa však začalo redizajnom exteriéru. Rozsiahly facelift priniesol Eclipse Cross úplne nové svetlá. Hornú časť masky „Dynamic Schield“ lemujú už len úzke denné diódy. Hlavné reflektory sa presťahovali do nárazníka. Vzadu zmizla svietiaca lišta spolu s deleným zadným oknom. To znamená aj úplne nové svetlá s grafikou písmena T, vytiahnuté až do stĺpikov. Nové usporiadanie je síce konvenčnejšie, ale pôsobí uhladenejšie a najmä, prináša výrazne lepší výhľad vzad. Prelis v piatych dverách má pripomínať „rezervu“ legendárneho Pajera. Oblejšie nárazníky sa zas podpísali na predĺžení celkovej dĺžky o 140 mm, na konečných 4 545 mm, na čom sa podieľa najmä zväčšený zadný previs. V palete farieb pribudol biely perleťový odtieň „Diamant“.

To, čo nevidieť, je vyššia pevnosť karosérie vďaka výstuhám podvozka a viac izolácií, ktoré znižujú hlučnosť či vibrácie v kabíne. Tá tiež neunikla zmenám. Eclipse Croos PHEV má nový infotainment s 8-palcovouu voľne stojacou dotykovou obrazovkou, ktorá je umiestnená v lepšom dosahu vodiča. Má to svoj dôvod. Mitsubishi totiž zrušilo ovládací touchpad na stredovom tuneli v prospech odkladacích priestorov. Dobrou správouje, že zachovalo samostatný panel klimatizácie a displej doplnilo dvojicou analógových ovládačov. Nové sú tiež opierky hlavy na zadných sedadlách. Vo výbave pribudlo elektrické ovládanie sedadla spolujazdca. Najväčším prínosom modernizácie je však väčší batožinový priestor. Prepracovanie zadnej časti totiž znamená predĺženie podlahy kufra o 80 mm, takže doň naložíte 471 litrov namiesto pôvodných 448. Preto už Eclipse nepotebuje posuvné zadné sedadlá.

Technika pod kapotou je úplne nová. Štvorvalec 1,5 Turbo MiVEC dostal „padáka“. V Európe ho nahradí výlučne plug-in hybridná sústava, jedna z vôbec najvyspelejších. Mitsubishi totiž využíva architektúru, ktorá má veľmi blízko k elektromobilom. Eclipse Cross poháňa prevažne dvojica elektromotorov – predný s výkonom 60 kW a zadný s výkonom 70 kW. Energiu im dodávajú podlahové akumulátory s kapacitou 13,8 kWh, čo znamená možnosť bezemisnej jazdy do vzdialenosti 57 km. Celé to dopĺňa Atkinsonov 4-valec 2,4 MiVEC s „podladeným“ výkonom 72 kW, ktorý poháňa generátor s výkonom 80 kW. Spaľovací motor je navyše spojený s kolesami prednej nápravy, no do hry vstupuje len pri vyšších rýchlostiach cez jednostupňovú prevodovku. Inak Eclipse Cross uprednostňuje čisto elektrický alebo hybridný pohon.
[* img=„555574“ | popisok="
Zložitá sústava, ktorej výhodou je úplná nezávislosť trojice motorov aj generátora, prináša systémový výkon 138 kW a pohon oboch náprav s extrémne širokým spektrom regulácie hnacieho momentu. To znamená, že spaľovací agregát pracuje väčšinu času v režime najväčšej účinnosti, čo zvyšuje efektivitu a to aj v prípade, že batérie nie sú nabité. Eclipse Cross zrýchľuje na stovku za 10,9 sekundy a priemerne generuje len 49 gramov CO2 na kilometer, čo ho oprávňuje používať zelené značky. K dispozícii sú jazdné režimy EV, Save, pre zachovanie energie v akumulátoroch na čas, keď ho bude chcieť vodič využiť, Charge, pre nabíjanie batérií benzínovým motorom a režim Hybrid, ktorý využíva paralelný aj sériový mód pre čo najefektívnejšiu spoluprácu trojice motorov.

V porovnaní s Outlanderom PHEV došlo v prípade Eclipse Cross k ďalším zlepšeniam. Napríklad zlepšenému tepelnému manažmentu batérií či v oblasti rekuperácie, ktorú možno nastaviť až v piatich úrovniach! Akumulátor používa nabíjací konektor Chademo. Nabiť je ho možné z bežnej zásuvky asi za šesť hodín, ale čo je podstatné, Eclipse podporuje ako jeden z mála hybridov rýchle nabíjanie, takže na nabíjacích staniciach doplníte akumulátor na 80 % kapacity len za 25 minút. Eclipse Cross PHEV sa nemusel vzdať ani svojich terénnych schopností. Vodič vyberá z viacerých režimov „štvorkolky“ S-AWC (Super-All Wheel Control). Od Tramac pre spevnené povrchy, Gravel pri jazde na štrku cez zimný Snow až po Normal a Eco. Jazdné vlastnosti zlepšuje vektorovanie krútiaceho momentu, ktoré stáča vozidlo v zákrutách.

V porovnaní s pôvodným Eclipse má PHEV odlišne naladenú charakteristiku pružín a tlmičov, ťažisko znížené o 30 mm, nové pneumatiky so zníženým valivým odporom, či lepšiu odozvu riadenia s elektrickým posilňovačom a ostrejším prevodom. Obrovskou výhodou plug-in hybridu je možnosť napájania elektrických spotrebičov (220 V – 240 V) s výkonom do 6 kW. Technológia V2H (Vehicle to Home) zvládne dokonca napájať celú domácnosť takmer desať dní. Od vynoveného Eclipse Cross si Mitsubishi sľubuje rozšírenie doterajšej skupiny zákazníkov. Do plachiet mu fúka rastúci záujem o plug-in hybridné vozidlá v Európe aj výsledky prieskumu, ktoré ukázali, že jeho plug-in hybridný Outlander využívali zákazníci ako čistý elektromobil na 50 % jázd a 80 % z nich ho dobíjalo každých 100 km.
Mitsubishi Eclipse Cross je od konca mája k dispozícii aj na slovenskom trhu. Cena štartuje na 36 490 eurách za verziu Intense+. Automobilka poskytuje záruku na batérie na osem rokov alebo 160 000 km.
Technické údaje
Dĺžka (mm) | 4 545 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 805 |
Výška (mm) | 1 680 |
Rázvor náprav (mm) | 2 870 |
Objem kufra (l) | 471 – 1 108 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 900 |
Technické údaje
Verzia | 2,4 MiVEC PHEV |
---|---|
Zdvihový objem (ccm) | cca 2 400 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Výkon spaľovacieho motora (kW) | 72 |
Krútiaci moment spaľovacieho motora (Nm) | 193 |
Výkon predného elektromotora (kW) | 60 |
Výkon zadného elektromotora (kW) | 70 |
Výkon generátora (kW) | 80 |
Systémový výkon sústavy (kW) | 138 |
Prevodovka | jednostupňová |
Kapacita batérií (kWh) | 13,8 |
0 – 100 km/h (s) | 10,9 |
Spotreba na 100 km (l) | 2,1 |
Elektrický dojazd (km) | 57 |
Čas nabíjania zo zásuvky (h) | cca 6 |
Čas DC nabíjania (min.) | 25 (0 – 80 %) |