Rimac Nevera: Chorvátska ‘búrka‘ má 1,4 MW! Chiron poráža na plnej čiare

Chorvátska spoločnosť doviedla do finále projekt elektrického hyperšportu Rimac C_Two. Zmenil sa nielen názov, ale aj aerodynamika. Z 0 na 300 km/h katapultujú štyri elektromotory túto karbónovú šelmu za 9,3 sekundy!

04.06.2021 10:00
debata (4)
Rimac Nevera vychádza síce z konceptu C_Two, no... Foto: Rimac
Rimac Nevera - 2021 Rimac Nevera vychádza síce z konceptu C_Two, no kým zamieril na linky, prepracovaný bol prakticky každý detail. Najmä aerodynamika, ktorej účinnosť vzrástla o 34 %.

Ubehlo len 11 rokov od založenia malej garážovej firmy Rimac Automobili neďaleko Záhrebu a dnes tu máme elektrický hyperšport s parametrami, ktoré dajú na frak aj Bugatti Chiron či Koenigseggu Jesko. Ide o zrealizovaný sen nadšenca Mate Rimaca, ktorý dokázal pritiahnuť pozornosť veľkých automobilových hráčov. Do Rimacu už investovali Kia, Hyundai, Aston Martin, Renault a najnovšie Porsche, ktoré chce v spoločnosti vlastniť až 50 % balík. Zakrátko vybuduje Rimac nové centrum za 200 miliónov eur a zamestnávať bude 2 500 ľudí. To len dokladuje, že chorvátska firma vlastní ohurujúcu technológiu, po ktorej mnohí prahnú. Vyvinúť ju pritom dokázala v rekordne krátkom čase a s rozpočtom, ktorý by veľkým automobilkám zďaleka nestačil.

Porsche Taycan - výroba Čítajte viac Porsche vyvíja ‘kremíkové‘ batérie. A chce vlastnú sieť nabíjačiek

Nová Nevera je jasným dôkazom potenciálu tejto spoločnosti. Ide o finálnu verziu elektrického hyperšportu, doteraz známeho ako koncept C_Two. Dva roky po premiére však absolvoval obrovské množstvo zmien, takže nakoniec vstupuje do ringu s novým názvom, označujúcim nečakanú stredomorskú búrku. Rovnako brutálnym spôsobom má Nevera rozpútať svoj výkon. Stovku dá za 1,85 sekundy, hranicu 300 km/h má za sebou po 9,3 sekundách a štvrť míle zvládne za 8,6 sekundy. Ako je to možné? Nevera je vybavená štvoricou elektromotorov s permanentným magnetom. Každý z nich poháňa cez jednostupňovú prevodovku jedno z kolies. Spolu majú výkon 1 914 koní, teda 1 408 kW, a krútiaci moment gigantických 2 360 Nm, to je trojnásobok „bežných“ superšportov.

Platforma Nevery ukrýva štyri individuálne... Foto: Rimac
Rimac Nevera - 2021 Platforma Nevery ukrýva štyri individuálne riadené elektromotory s permanentným magnetom s celkovým výkonom 1 408 kW a krútiacim momentom 2 360 Nm. Batérie s kapacitou 120 kWh sú umiestnené v ochrannom boxe vyrobenom z karbónu a hliníka.
Bugatti La Voiture Noire Čítajte viac Bugatti La Voiture Noire: 65 000 hodín vývoja a cena 11 miliónov eur

Rimac je pyšný, že výsledné parametre sú dokonca lepšie, ako očakával. Napríklad krútiaci moment prekonal pôvodné výpočty o 60 Nm. O dostatok energie sa starajú lítium-mangán-niklové batérie. Ich 6 960 článkov ponúka kapacitu 120 kWh, vyššiu ako Tesla alebo nový Mercedes-Benz EQS. Majú tvar písmena H a podieľajú sa na rozložení hmotnosti medzi nápravy v pomere 48:52. O udávanom dojazde 500 km si ale nerobme ilúzie. Pri využití plného potenciálu musí Nevere dôjsť „šťava“ po pár minútach. Veď jej maximálka je až 420 km/h, čo je vo svete elektromobilov absolútne nevídané. Aby zvládla taký obrovský rozsah rýchlostí, Rimac totálne prepracoval aerodynamiku. Tvrdí, že v porovnaní s konceptom je až o 34 % účinnejšia. Aktívne prvky v prednej časti, na podvozku ako aj zadné krídlo, dokážu znížiť odpor vzduchu v režime „Low drag“ o 17,5 % a v režime „High downforce zasa zvýšiť prítlak o 326 %.

Aktívne aerodynamické prvky vedia buď znížiť... Foto: Rimac
Rimac Nevera - 2021 Aktívne aerodynamické prvky vedia buď znížiť odpor vzduchu o 17,5 %, alebo zvýšiť prítlak o 326 %.
Lamborghini Huracán Evo RWD - 2020 Čítajte viac Záujemca o Lamborghini sa nevzdáva. Ponuku zvýšil o dve miliardy!

Dôležité sú aj nové kanály, ktoré privádzajú životodarný chladiaci vzduch k brzdám, batériám či výkonovej elektronike. Napriek tomu si dokázala Nevera udržať harmonický dizajn, za ktorým stojí Adriano Mudri. Dramatický vzhľad umocňujú obrovské motýlie dvere, ktoré sa otvárajú aj s veľkou časťou strechy. Aby Nevera kompenzovala hmotnosť akumulátorov, jej karoséria je vyrobená prevažne z uhlíkových vlákien. Samotný monokok váži iba 200 kg a je najväčším kompozitným dielom vyrobeným v celku. Batérie „stráži“ ochranný box pozostávajúci z 2 200 vrstiev karbónu a 222 hliníkových vložiek. Zároveň sa podieľa 37 percentami na tuhosti celého skeletu. Batérie je možné dobiť na 80 % len za 22 minút, ale len teoreticky, pretože Rimac počíta s nabíjačkami s výkonom 500 kW, na ktoré si ešte nejaký ten čas počkáme.

Do kabíny sa nastupuje cez „motýlie“ dvere. Aj... Foto: Rimac
Rimac Nevera - 2021 Do kabíny sa nastupuje cez „motýlie“ dvere. Aj tie sú kompletne vyrobené z uhlíkových vlákien.
Estrema Fulminea - 2023 Čítajte viac Estrema: Konkurent Rimacu sľubuje revolučné hybridné batérie

Zážitok za volantom stroho zariadenej kabíny musí byť omračujúci. Rimac však tvrdí, že Nevera má rozdvojenú osobnosť. Vďaka aktívnym tlmičom, regulácii svetlej výšky a jazdným režimom Sport, Drift, Comfort, Range a Track sa Nevera mení z komfortného GT na dlhé trasy cez driftovaciu zadokolku a úsporný elektromobil až po brutálny okruhový špeciál bez limitov. Stabilita má byť dokonalá vďaka vektorovaniu krútiaceho momentu individuálne pre každé z kolies. Riadiaca jednotka vyhodnocuje optimálne rozloženie hnacej sily 100-krát za sekundu. Riadenie Steer-by-wire zasa umožňuje regulovať úroveň spätnej väzby. Skrotenie tejto šelmy majú na starosti nielen karbónovo-keramické brzdy Brembo s priemerom kotúčov 390 mm a 6-piestikovými, ale aj rekuperácia s výkonom neuveriteľných 300 kW.

Kabína je strohá, ale vybavená až troma... Foto: Rimac
Rimac Nevera - 2021 Kabína je strohá, ale vybavená až troma displejmi. Jeden z nich má k dispozícii aj spolujazdec.
Rimac Campus - 2021 Čítajte viac Rimac: ‘Chorvátska Tesla‘ vybuduje úžasné centrum za 200 miliónov!

Oba systémy pritom spolupracujú. Ak sú prehriate batérie na limite svojich schopností, dostávajú sa k slovu viac kotúče, a ak sú prehriate brzdy, stúpa podiel rekuperatívneho brzdenia. To všetko bez toho, aby o tom „pilot“ tušil. V budúcom roku si budú môcť majitelia stiahnuť on-line „trénera“ AI Driver Coach, ktorý využíva 12 ultrazvukových senzorov, 13 kamier, šesť radarov a operačný systém NVIDIA Pegasus. Vizuálnym zobrazením ideálnej stopy dokáže zlepšovať vaše výkony na okruhoch. A rovnako dobre vie Nevera využiť týchto pozorovateľov okolia pre autonómne a bezpečnostné systémy. Nechýba ani vyspelý infotainment s troma displejmi – jedným v úlohe prístrojového panela a dvoma pre navigáciu či zábavu, pričom jeden sa nachádza priamo pred spolujazdcom.

Chorvátska elektrická šelma, do ktorej sa zmestí dvojčlenná posádka aj s helmami, dorazí k prvým zákazníkom ešte tento rok. Rimac plánuje otvoriť 19 exkluzívnych zastúpení od Ázie, cez Stredný východ a Európu až po Severnú a Južnú Ameriku. Každému záujemcovi sa ale neujde. Nevera vznikne len v 150 exemplároch. Stále je to takmer dvojnásobok produkcie prvého superšportu Rimac One. Exkluzivitu navyše zaručí rozsiahly individualizačný program, ktorý doplní tri štandardné línie GT, Signature a Timeless. Každá bude vlastnoručne podpísaná zakladateľom Mate Rimacom a každý zákazník bude osobne pozvaný do Chorvátska, aby sa zúčastnil na tvorbe a špecifikácii svojho vozidla. Možné je prakticky všetko. Rimac preto tvrdí, že ani jeden exemplár Nevery nebude identický.
Rimac Nevera - 2021
Rimac Nevera - 2021
+20Rimac Nevera - 2021
Rimac Nevera - 2021
Rimac Nevera - 2021
+4Rimac Nevera - 2021

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #hyperšport #elektromobily #Rimac #Rimac Nevera
Články podľa značiek