Ubehlo len 11 rokov od založenia malej garážovej firmy Rimac Automobili neďaleko Záhrebu a dnes tu máme elektrický hyperšport s parametrami, ktoré dajú na frak aj Bugatti Chiron či Koenigseggu Jesko. Ide o zrealizovaný sen nadšenca Mate Rimaca, ktorý dokázal pritiahnuť pozornosť veľkých automobilových hráčov. Do Rimacu už investovali Kia, Hyundai, Aston Martin, Renault a najnovšie Porsche, ktoré chce v spoločnosti vlastniť až 50 % balík. Zakrátko vybuduje Rimac nové centrum za 200 miliónov eur a zamestnávať bude 2 500 ľudí. To len dokladuje, že chorvátska firma vlastní ohurujúcu technológiu, po ktorej mnohí prahnú. Vyvinúť ju pritom dokázala v rekordne krátkom čase a s rozpočtom, ktorý by veľkým automobilkám zďaleka nestačil.
Čítajte viac Porsche vyvíja ‘kremíkové‘ batérie. A chce vlastnú sieť nabíjačiekNová Nevera je jasným dôkazom potenciálu tejto spoločnosti. Ide o finálnu verziu elektrického hyperšportu, doteraz známeho ako koncept C_Two. Dva roky po premiére však absolvoval obrovské množstvo zmien, takže nakoniec vstupuje do ringu s novým názvom, označujúcim nečakanú stredomorskú búrku. Rovnako brutálnym spôsobom má Nevera rozpútať svoj výkon. Stovku dá za 1,85 sekundy, hranicu 300 km/h má za sebou po 9,3 sekundách a štvrť míle zvládne za 8,6 sekundy. Ako je to možné? Nevera je vybavená štvoricou elektromotorov s permanentným magnetom. Každý z nich poháňa cez jednostupňovú prevodovku jedno z kolies. Spolu majú výkon 1 914 koní, teda 1 408 kW, a krútiaci moment gigantických 2 360 Nm, to je trojnásobok „bežných“ superšportov.
Rimac je pyšný, že výsledné parametre sú dokonca lepšie, ako očakával. Napríklad krútiaci moment prekonal pôvodné výpočty o 60 Nm. O dostatok energie sa starajú lítium-mangán-niklové batérie. Ich 6 960 článkov ponúka kapacitu 120 kWh, vyššiu ako Tesla alebo nový Mercedes-Benz EQS. Majú tvar písmena H a podieľajú sa na rozložení hmotnosti medzi nápravy v pomere 48:52. O udávanom dojazde 500 km si ale nerobme ilúzie. Pri využití plného potenciálu musí Nevere dôjsť „šťava“ po pár minútach. Veď jej maximálka je až 420 km/h, čo je vo svete elektromobilov absolútne nevídané. Aby zvládla taký obrovský rozsah rýchlostí, Rimac totálne prepracoval aerodynamiku. Tvrdí, že v porovnaní s konceptom je až o 34 % účinnejšia. Aktívne prvky v prednej časti, na podvozku ako aj zadné krídlo, dokážu znížiť odpor vzduchu v režime „Low drag“ o 17,5 % a v režime „High downforce zasa zvýšiť prítlak o 326 %.
Dôležité sú aj nové kanály, ktoré privádzajú životodarný chladiaci vzduch k brzdám, batériám či výkonovej elektronike. Napriek tomu si dokázala Nevera udržať harmonický dizajn, za ktorým stojí Adriano Mudri. Dramatický vzhľad umocňujú obrovské motýlie dvere, ktoré sa otvárajú aj s veľkou časťou strechy. Aby Nevera kompenzovala hmotnosť akumulátorov, jej karoséria je vyrobená prevažne z uhlíkových vlákien. Samotný monokok váži iba 200 kg a je najväčším kompozitným dielom vyrobeným v celku. Batérie „stráži“ ochranný box pozostávajúci z 2 200 vrstiev karbónu a 222 hliníkových vložiek. Zároveň sa podieľa 37 percentami na tuhosti celého skeletu. Batérie je možné dobiť na 80 % len za 22 minút, ale len teoreticky, pretože Rimac počíta s nabíjačkami s výkonom 500 kW, na ktoré si ešte nejaký ten čas počkáme.
Zážitok za volantom stroho zariadenej kabíny musí byť omračujúci. Rimac však tvrdí, že Nevera má rozdvojenú osobnosť. Vďaka aktívnym tlmičom, regulácii svetlej výšky a jazdným režimom Sport, Drift, Comfort, Range a Track sa Nevera mení z komfortného GT na dlhé trasy cez driftovaciu zadokolku a úsporný elektromobil až po brutálny okruhový špeciál bez limitov. Stabilita má byť dokonalá vďaka vektorovaniu krútiaceho momentu individuálne pre každé z kolies. Riadiaca jednotka vyhodnocuje optimálne rozloženie hnacej sily 100-krát za sekundu. Riadenie Steer-by-wire zasa umožňuje regulovať úroveň spätnej väzby. Skrotenie tejto šelmy majú na starosti nielen karbónovo-keramické brzdy Brembo s priemerom kotúčov 390 mm a 6-piestikovými, ale aj rekuperácia s výkonom neuveriteľných 300 kW.
Oba systémy pritom spolupracujú. Ak sú prehriate batérie na limite svojich schopností, dostávajú sa k slovu viac kotúče, a ak sú prehriate brzdy, stúpa podiel rekuperatívneho brzdenia. To všetko bez toho, aby o tom „pilot“ tušil. V budúcom roku si budú môcť majitelia stiahnuť on-line „trénera“ AI Driver Coach, ktorý využíva 12 ultrazvukových senzorov, 13 kamier, šesť radarov a operačný systém NVIDIA Pegasus. Vizuálnym zobrazením ideálnej stopy dokáže zlepšovať vaše výkony na okruhoch. A rovnako dobre vie Nevera využiť týchto pozorovateľov okolia pre autonómne a bezpečnostné systémy. Nechýba ani vyspelý infotainment s troma displejmi – jedným v úlohe prístrojového panela a dvoma pre navigáciu či zábavu, pričom jeden sa nachádza priamo pred spolujazdcom.
Chorvátska elektrická šelma, do ktorej sa zmestí dvojčlenná posádka aj s helmami, dorazí k prvým zákazníkom ešte tento rok. Rimac plánuje otvoriť 19 exkluzívnych zastúpení od Ázie, cez Stredný východ a Európu až po Severnú a Južnú Ameriku. Každému záujemcovi sa ale neujde. Nevera vznikne len v 150 exemplároch. Stále je to takmer dvojnásobok produkcie prvého superšportu Rimac One. Exkluzivitu navyše zaručí rozsiahly individualizačný program, ktorý doplní tri štandardné línie GT, Signature a Timeless. Každá bude vlastnoručne podpísaná zakladateľom Mate Rimacom a každý zákazník bude osobne pozvaný do Chorvátska, aby sa zúčastnil na tvorbe a špecifikácii svojho vozidla. Možné je prakticky všetko. Rimac preto tvrdí, že ani jeden exemplár Nevery nebude identický.