Po iX a iX3 predstavuje BMW tretí elektromobil celkom novej generácie. Tentoraz v srdci strednej triedy. BMW i4 je totiž elektrický pendant BMW radu 3. A keďže ide viac o 4-dverové kupé ako o klasický sedan, dostalo párne číslo. Takže najbližšie k nemu má nepochybne súčasné BMW 4 Gran Coupé. To sa ale zatiaľ v novej generácii nepredstavilo, a tak je možné, že i4 s elektrickým pohonom ho do budúcnosti plne zastúpi. BMW avizovalo príchod i4 už v roku 2017, keď predstavilo koncept iVision Dynamics. Vlani nasledoval ďalší, ktorý už niesol označenie i4 a od finálneho produktu nebol príliš vzdialený. Potvrdili to prvé oficiálne snímky zverejnené v marci. Lenže detaily si nechalo BMW pod pokrievkou. A tak až teraz poznáme i4 do poslednej skrutky.
Čítajte viac BMW M4 Competition Cabrio: Štvorkolka, plátno a hneď 510 koní!Je sa na čo tešiť. Od začiatku totiž BMW vyvíjalo toto GT s cieľom ponúknuť špičkové jazdné vlastnosti, typické pre BMW. To nebýva pri elektromobiloch naozaj zvykom. Piata generácia pohonu iDrive, ktorú si BMW vyvinulo samo vrátane elektromotorov, výkonovej elektroniky či batérií a ktoré si v Dingolfingene aj vyrába, umožnila hlbokú integráciu elektrických komponentov do štruktúry vozidla. Elektromotory sú napríklad integrované s prevodovkou aj výkonovou elektronikou do jediného celku a batéria v podlahe je vďaka výške len 110 mm takmer nepostrehnuteľná. Aj preto môže mať i4 elegantné športové línie, presne v štýle Gran Coupé.
Na dĺžku meria novinka 4 785 mm a je rázvor náprav je 2 865 mm. Rozchod kolies sa v porovnaní s modelovým radom 3 zväčšil vpredu o 26 a vzadu o 13 mm. Takže i4 má stabilnejší postoj. Kontroverznú vertikálnu masku si požičalo i4 z novej generácie BMW 4 Coupé. Tentoraz je ale zaslepená, keďže elektromobil nepotrebuje toľko chladiaceho vzduchu, je však domovom senzorov potrebných pre asistenčné systémy. Športový akcent dotvárajú štrbiny v predných blatníkoch nadväzujúce na prahy. Vzadu zaujme difúzor a rozmerná grafika svetiel. Na ekologickú povahu upozorňujú modré akcenty na maske či v oblasti podbehov.
Koeficient odporu vzduchu klesol vďaka aktívnym klapkám v prednej časti a celkovej aerodynamickej optimalizácii až na hodnotu Cw 0,24. BMW tvrdí, že sa tým podarilo predĺžiť dojazd o 10 kilometrov. To, čo nevidieť, je materiálový mix, ktorý sa stará o vysokú pevnosť karosérie a zároveň redukuje hmotnosť. Okrem vysokopevnostnej ocele tu nájdeme rozsiahle nasadenie hliníka. Vyrobená je z neho predná kapota predné blatníky, kryt podvozka či viaceré komponenty zavesenia kolies znižujúce váhu neodpružených hmôt. I tak má i4 viac ako dve tony. Tie si však na ceste príliš nevšíma.
Nadváhu zatieni elektrický pohon, ktorý má v porovnaní s aktuálnym BMW i3 o 50 % vyššiu výkonovú hustotu a 20 % vyššiu energetickú hustotu, čím sa BMW podarilo vyhnúť použitiu veľkých a ťažkých akumulátorov. Kariéru odštartuje i4 ako zadokolka eDrive40 a tiež ako prvé čisto elektrické „emko“ i4 M50, navyše s pohonom oboch náprav. Základ poháňa zadný synchrónny elektromotor bez použitia vzácnych surovín, ktorý posiela dozadu 250 kW a krútiaci moment 430 Nm. Už táto verzia šprintuje na stovku za 5,7 sekundy. M50 pridáva k zadnému elektromotoru (230 kW) druhý elektromotor na prednej náprave s výkonom 190 kW.
Čítajte viac BMW iX: Toto má byť vstupenka do budúcnosti. Na jedno nabitie 600 km!Celkový systémový výkon tak narástol na 400 kW a krútiaci moment na gigantických 795 Nm. Takže mníchovská elektrická strela zvládne stovku za úžasné 3,9 sekundy. A vďaka funkcii Sport Boost vraj viackrát za sebou. Pritom tiež uprednostňuje zadný náhon, aby si i4 zachovalo jazdný prejav zadokolky. BMW je zvlášť pyšné na bleskurýchle reakcie protiprekzového systému ARB, vďaka ktorému dokáže i4 preniesť na asfalt maximum hnacej sily. Kým slabšia verzia končí maximálnou rýchlosťou 190 km/h, i4 M50 sa dostane až na 225 km/h. Elektromotory sú tiež schopné vyvinúť maximálny rekuperačný výkon 116, respektíve až 195 kW pri verzii M50, čím odľahčujú brzdy a predlžujú dojazd.
Podlahovú batériu tvorí 72 článkov v troch moduloch s využiteľnou kapacitou 80,7 kWh. Aj vďaka tepelnému čerpadlu to má stačiť na 510, respektíve 590 km jazdy (WLTP). Spotreba zadokolky je od 16 do 20 kW/h na 100 km. BMW i4 M50 je o čosi náročnejšie. Z batérie si potiahne priemerne 19 až 24 kWh elektrickej energie. Pri športovej jazde to asi bude podstatne viac, no dôležité je, že i4 podporuje rýchlonabíjanie výkonom 200 kW. Za desať minút strávených na nabíjačke tak doplníte energiu na ďalších 140 km v prípade M50 a na 160 v prípade eDrive40. Nabíjanie zjednodušuje aplikácia BMW Charging, ktorá sprístupňuje 200 000 nabíjacích staníc v Európe vrátane značkovej siete Ionity.
Čítajte viac BMW sa trápi. Dizajn nových modelov budí rozpakyS nabíjaním počíta aj navigačný systém BMW Maps a Connected Charging, ktorý plánuje trasu vrátane ideálnych nabíjacích bodov. Ten je súčasťou vyspelého infotainmentu s dvojicou zakrivených obrazoviek s uhlopriečkou 12,3 a 14,9 palca, čo vytvára takzvaný Curved Display. Nechýba ani head-up displej tretej generácie. Infoinmet podporuje využívanie aplikácií, plnú konektivitu so smartfónmi a on-line aktualizáciu softvéru. Pokročilé hlasové ovládanie BMW Intelligent Personal Assistant umožňuje s autom doslova komunikovať. Samozrejme, v podporovaných jazykoch.
Elektrické GT ponúkne dostatok miesta piatim cestujúcim a k tomu variabilný batožinový priestor s objemom od 470 do 1 290 litrov. Prístup k nemu zabezpečujú elektrické výklopné dvere. O bezpečnosť sa stará 40 asistenčných systémov. Inteligentný obmedzovač rýchlosti rešpektuje dopravné značenia a dokonca semafory. Samozrejmosťou je tempomat a udržiavanie v jazdnom prúde. No najviac by mali majitelia oceniť špičkové jazdné vlastnosti, dané ťažiskom nižším až o 34 mm v porovnaní s BMW radu 3 a vyspelou konštrukciou podvozka s lichobežníkovým zavesením predných a 5-prvkovým zavesením zadných kolies.
Štandardne dodávané adaptívne tlmiče pracujú v závislosti od zdvihu. Vzadu je podvozok doplnený vzduchovým odpružením. M50 pridáva špecifické naladenie, športové M riadenie, 20-palcové disky kolies so zmiešaným profilom pneumatík či M brzdy. Navyše si môže vodič vyberať z viacerých jazdných režimov Comfort, Sport a Eco. Jednoducho, za volantom i4 by ste si mali užiť jazdu ako v 6-valcových „bavorákoch“ a vo verzii M50 ako v BMW M4. Na mníchovskú novinku si však ešte chvíľku počkáme. K prvým zákazníkom dorazí na jeseň. Výrobu zabezpečí domovský závod v Dingolfingene. V Nemecku štartuje i4 na cene 58 300 eur, čo nie je za dynamické GT prehnane veľa. Uvidíme, čo urobia príplatky.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 4 783 |
---|---|
Šírka(mm) | 1 852 |
Výška (mm) | 1 448 |
Rázvor náprav (mm) | 2 856 |
Veľkosť kufra (l) | 470 – 1 290 |
Technické údaje
Verzia | i4 eDrive40 | i4 M50 |
---|---|---|
Motor | 1 x elektromotor | 2 x elektromotor |
Pohon | zadný | 4 × 4 |
Výkon (kW) | 250 | 230 + 190 |
Systémový výkon (kW) | 250 | 400 |
Krútiaci moment | 430 | 795 |
Kapacita batérie (kWh) | 80,7 | 80,7 |
0 – 100 km/h | 5,7 | 3,9 |
Max. rýchlosť (km/h) | 190 | 225 |
Spotreba na 100 km (kWh) | 16 – 20 | 19 – 24 |
Dojazd (km) | 590 | 510 |