DS 9: Nástupca C6 sa blíži do Európy. Trúfa si na BMW aj Mercedes

Francúzska značka DS nepoľavuje vo svojom úsilí presadiť sa v prémiových vodách. Po modeloch DS 3 Crossback, DS 7 Crossback a DS 4 prichádza na rad štvrtý člen rodiny – vlajková loď DS 9. Vyrábajú ju síce v Číne, ale kariéru odštartuje o chvíľu aj na starom kontinente. Francúzi veria, že elegantný štýl tohto sedanu dokáže zlákať časť zákazníkov nemeckého prémiového tria.

08.06.2021 10:00
debata (8)
Nové DS 9 vychádza z predĺženej verzie čínskeho... Foto: DS
DS 9 - 2021 Nové DS 9 vychádza z predĺženej verzie čínskeho Peugeotu 508L. Nejde však o fastback, ale o aerodynamicky ladenú limuzínu s trojpriestorovou karosériou. Prednej časti dominuje maska DS Wings s parametrickým výpletom a svetlá Matrix LED.

Po rozpačitom štarte novej prémiovej divízie PSA, dnes už Stellantisu, sa autám s logom DS začína naozaj dariť. V roku 2019 bolo DS najrýchlejšie rastúcou značkou koncernu, keď predalo približne 62 000 áut. O 17 % viac ako v roku 2018. Predaj v Európe vzrástol dokonca o 21 %. Pre nové modely DS 3 Crossback a DS 7 Crossback, predávané v samostatných showroomoch, sa rozhodlo 56 000 zákazníkov. A to je dobrá správa, pretože doteraz taktika „prémiových Citroënov“ fungovala len v Číne. Ako sa však zdá, nové modely to zmenili. A bude ich podstatne viac. Chystajú sa ďalšie tri. Okrem nového DS 4 to bude najmä luxusné DS 9 v pozícii vlajkovej lode. Sedanom sa totiž v strednej triede stále darí. A čo je podstatné, aj v Európe.

DS 4 - 2021 Čítajte viac DS 4: Tretí člen rodiny prichádza. Na konkurentov útočí šarmom

Konečne tu tak bude auto, ktoré naplno využije dedičstvo „francúzskej bohyne“, legendárneho Citroënu DS, a v portfóliu nadviaže na dnes už neexistujúce Citroëny CX, XM či C6. Základom novinky s dĺžkou veľkorysých 4 930 a šírkou 1 850 mm bude upravená platforma EMP2 (Efficient Modular Platform 2) s rázvorom náprav predĺženým až na 2 900 mm, ktorú doteraz využívala len čínska verzia Peugeotu 508 s prívlastkom L. Svoj technologický pôvod však zakryje noblesným dizajnom a bohatým vybavením, ktoré má DS 9 katapultovať medzi prémiové modely strednej triedy, akými sú Mercedes-Benz triedy C, BMW radu 3 alebo Audi A4. K tomu však pridá viac miesta na zadných sedadlách.

V porovnaní s Peugeotom 508 je rázvor náprav... Foto: DS
DS 9 - 2021 V porovnaní s Peugeotom 508 je rázvor náprav predĺžený až o 167 mm. Celková dĺžka sa tak natiahla na 4,93 metra.

Napriek splývavým líniám, ktoré evokujú skôr fastback alebo kupé, bude DS 9 klasickým sedanom so zadným vekom. Na dizajne sa naozaj nešetrilo. Prednej časti dominuje maska „DS Wings“ s parametrickým výpletom a diamantovým efektom. Novinkou je „Clous de Paris“, teda chrómová „šabľa“, ktorá sa tiahne stredom kapoty. Kužele na vonkajších okrajoch strechy obsahujú koncové diódy, ktoré sú jasnou paralelou s originálnym Citroënom DS. Boky karosérie sú hladké a ich homogénnosť nenarúšajú ani kľučky dverí. Tie sa ladne vysunú z obrysu, až keď je to potrebné. Luxusný nádych dotvárajú veľké kolesá s priemerom 690 mm.

Ani na zadnej časti nechýba množstvo chrómu.... Foto: DS
DS 9 - 2021 Ani na zadnej časti nechýba množstvo chrómu. Originálnym detailom sú však najmä pozičné svetlá v okrajoch strechy, ktoré evokujú legendárny Citroën DS.

Zadné svetlá, prepojené chrómovou lištou, obsahujú dynamické smerové diódy a sú zvýraznené hlbokým 3D efektom či chrómovými lištami, opäť v tvare šablí. Tenučké brzdové svetlo sa zas tiahne celou šírkou hornej hrany zadného okna. Celé to môže dotvoriť dvojfarebné lakovanie karosérie. Prémiový francúzsky štýl prenikol aj do kabíny, ktorá ponúka nadštandardný priestor, a to najmä pre cestujúcich vzadu. DS tvrdí, že zadné sedadlá sú rovnako pohodlné ako tie predné. A má pravdu, keďže k dispozícii sú aj vo verzii s masážnou funkciou či ventilovaním! Každý z cestujúcich si môže navyše upraviť teplotu klimatizácie. Luxusnú atmosféru umocňuje personalizačný program DS Inspirations.

Interiér je doslova „predizajnovaný“.... Foto: DS
DS 9 - 2021 Interiér je doslova „predizajnovaný“. Zákazníci si budú môcť vybrať z troch línií pomenovaných podľa slávnych štvrtí Paríža. DS tiež sľubuje vysoký akustický komfort a vďaka adaptívnym tlmičom aj efekt „lietajúceho koberca".

Obsahuje tri dizajnové témy pomenované po slávnych štvrtiach v Paríži – Bastille, Rivoli a Opéra. Spolu s nimi sa mení farba koženého čalúnenia, obkladových materiálov, dekorácií či dokonca ambientné osvetlenie. Pozornosť si zaslúži najmä línia Opéra s čalúnením pripomínajúcim remienok luxusných náramkových hodiniek. Kožou potiahnutá je palubná doska aj volant. Diamantová téma prerastá do tvaru ovládačov na stredovej konzole, grafiky virtuálneho kokpitu, veľkého multimediálneho rozhrania aj dizajnu analógových hodín B.R.M. v centre palubnej dosky, ktoré sa dokážu otočiť o 180 stupňov. O dokonalý zvuk sa stará audio Focal Electra so štrnástimi reproduktormi, vyvinuté špeciálne pre DS 9. O to presvedčivejším, že technici si dali záležať na vysokom akustickom komforte, napríklad použitím viacvrstvového skla.

DS 7 Crossback Louvre (2021) Čítajte viac Test: DS 7 Crossback Louvre - aj auto môže byť galériou

Nechýbajú ani asistenčné systémy na podporu vodiča. V balíku DS Drive Assist na úrovni SAE 2 sa nachádza asistent pre jazdu v kolóne, udržiavanie v jazdnom prúde, automatické parkovanie s ovládaním bŕzd, riadenia aj akcelerácie, systém nočného videnia na báze infračervenej kamery, ktorá rozoznáva autá, chodcov, cyklistov či zvieratá alebo monitorovanie únavy vodiča skenovaním očí. Adaptívne Matrix LED svetlá ponúkajú až päť režimov činnosti závislých od rýchlosti alebo aktuálneho počasia. Svetelný kužeľ je špecifický pre jazdu na diaľnici, v obci či počas dažďa. Navyše si DS 9 zachovalo „vychytávku“ ikonického Citroënu DS – natáčanie svetiel do zákrut.

Zadní pasažieri dostanú rovnakú dávku komfortu... Foto: DS
DS 9 - 2021 Zadní pasažieri dostanú rovnakú dávku komfortu ako tí prední. K dispozícii budú mať masážne ventilované sedadlá aj samostatné nastavenie klimatizácie.

Efekt „lietajúceho koberca“ zabezpečí podvozok s adaptívnymi tlmičmi, ktoré prispôsobujú úroveň tlmenia v predstihu na základe údajov z prednej kamery skenujúcej povrch vozovky, ale aj na základe údajov o zrýchlení, spomalení či bočnom preťažení. Pod kapotou bude v Európe vládnuť výlučne plug-in hybridná technológia. Základom sa stane verzia E-Tense 225 s výkonom 165 kW a krútiacim momentom 320 Nm. Batéria s kapacitou 11,9 kW má vystačiť na 40 až 50 km bezemisnej jazdy. Elektromotor s výkonom 80 kW, integrovaný v 8-stupňovej automatickej prevodovke, umožňuje elektrickú jazdu do rýchlosti 135 km/h. Nabíjanie akumulátorov má zabrať vďaka 7,4 kW palubnej nabíjačke hodinu a 30 minút.

Pod kapotou sa objaví výlučne plug-in hybridná... Foto: DS
DS 9 - 2021 Pod kapotou sa objaví výlučne plug-in hybridná technológia s motorom 1,6 PureTech a jedným alebo dvoma elektromotormi. Výkon bude siahať od 165 do 265 kW.

Neskôr pribudne silnejší variant E-Tense 250 s výkonom 184 kW a batériami s kapacitou 13,2 kWh s predĺženým dojazdom na 50 až 60 km. Najvýkonnejšia verzia E-Tense 360 ponúkne až 265 kW a čo je podstatné, aj pohon oboch náprav. Kým totiž "predokolky“ použijú len jeden elektromotor, "štvorkolka“ dostane druhý na zadnej náprave. Vo všetkých prípadoch bude základom hybridnej sústavy preplňovaný 4-valec 1,6 PureTech s výkonom 147 alebo 165 kW. Šetriť energiou pomáha rekuperácia brzdnej energie nastaviteľná v niekoľkých stupňoch. Väčšinu času však bude E-Tense využívať hybridný mód s optimálnou spoluprácou elektromotorov a spaľovacieho agregátu. V Číne bude dostupná aj čisto benzínová verzia s výkonom 165 kW, opäť v kombinácii s 8-stupňovým automatom a predným náhonom.

Citroën C5 X - 2021 Čítajte viac Citroën C5 X: Nástupca C5 skoncuje s dieselom. Náhradou je hybrid

Podstatné je, že napriek čínskemu pôvodu zamieri DS 9 aj do Európy, a to už v druhej polovici tohto roka. Ceny zatiaľ automobilka nezverejnila. DS sa spolieha na rastúci európsky dopyt v segmente prémiovej strednej triedy, ktorý sa pred pandémiou zvýšil až o 21 % na 540 175 kusov. Je však pravdou, že sa to stalo najmä vďaka extrémnemu úspechu novej Tesly 3, ktorá zaznamenala až 94 492 registrácií a bola po Mercedese-Benz triedy C a BMW radu 3 tretím najúspešnejším modelom. Uvidíme, či sa podarí DS 9 zaútočiť na ich pozície. Dokázať by to mohlo vďaka plug-in hybridnému pohonu, odlišnej identite a väčšej ponuke priestoru. Ľahké to však mať nebude, na snahe konkurovať nemeckým prémiovým značkám sa už popálilo viacero automobiliek.

DS 9 - 2021
DS 9 - 2021
+32DS 9 - 2021

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #Citroen #DS #DS 9
Články podľa značiek