
Mníchov finišuje s modelovým radom 4. Po kupé a kabriolete a tiež elektrickom i4 prichádza na svet nástupca 4 Gran Coupé. Na rozdiel od svojich súrodencov má 4-dverovú karosériu, čo ponúka posádke oveľa väčší priestorový komfort a viac miesta pre jej batožinu. Dokonca ešte viac ako v minulosti, pretože mníchovská novinka poriadne podrástla. Na dĺžku má 4 783, na šírku 1 852 a na výšku 1 442 mm. Je teda o 145 mm dlhšia, o 27 mm širšia a čo dnes nebýva zvykom, aj o 53 mm vyššia. Podobne je to s rázvorom náprav, ktorý sa natiahol o 46 mm na konečných 2 856.


Zaujímavé však je, že kým dĺžkou Gran Coupé prerastá klasický sedan radu 3, výškou sú oba modely identické. To je veľký rozdiel v porovnaní s minulosťou, ktorý naznačuje, že 4 Gran Coupé má v pláne zastúpiť aj pôvodné a nie príliš úspešné BMW 3 GT, ktoré už nástupcu nedostane. Športové proporcie sú tak výsledkom skôr splývavej siluety kabíny, dosiahnutej použitím tretieho bočného okienka, ako toho, že by sa Gran Coupé krčilo viac pri zemi. To sa bude iste páčiť bývalým zákazníkom Gran Toureru. Zachovalo si však bezrámovú konštrukciu okien.


Jasnú príslušnosť k radu 4 dáva novinka najavo aj vertikálnymi ľadvinkami či agresívnejšie tvarovanými nárazníkmi. Úzke svetlá môžu byť na požiadanie doplnené technológiou BMW Laser Light. Z profilu zaujmú odvetrávacie otvory v blatníkoch, mohutné prahy a vzadu zas difúzor, robustné čierne vložky v nárazníku, matné svetlá a chrómové koncovky výfukov. A hoci BMW 4 Gran Coupé pôsobí na prvý pohľad ako fastback, v skutočnosti má klasickú zadnú kapotu. Tá ukrýva batožinový priestor s objemom od 470 litrov, čo je medzigeneračne o 39 litrov viac.


Po sklopení zadných operadiel delených v pomere 20 : 40 : 20 vzrastie celkový využiteľný objem na 1 290 litrov, opäť viac ako v minulosti. Štandardom sú 17– alebo 18-palcové disky. Interiér vychádza z kupé radu 4, čo znamená identickú ergonómiu, infotainment s dvojicou obrazoviek s uhlopriečkou 12,3 a 10,2 palca, športové sedadlá či športový kožený volant. Zákazníci si môžu dopriať čalúnenie Vernasca, koženú palubnú dosku či vyhrievané a ventilované sedadlá. A, samozrejme, množstvo prvkov z nekonečného programu BMW Individual.

Na úvod sa štvordverové kupé predstaví so štyrmi pohonnými jednotkami. Základom sú 4-valcové verzie 420i (135 kW) a 430i (180 kW) s motorom 2,0 TwinPower Turbo. Naftu zastúpia opäť 4-valcové dvojlitre pre 420d (140 kW) a 420d xDrive (140 kW) s pohonom oboch náprav. Všetky motory budú kombinované výlučne s 8-stupňovými automatickými prevodovkami Steptronic. Platí to aj vrcholovej 6-valcovej verzii M440i xDrive, na ktorej vývoji sa podieľala divízia M. Jej agregát 3,0 TwinPower Turbo s dvojicou turbodúchadiel dáva 275 kW a 500 Nm krútiaceho momentu, takže na stovku šprintuje za 4,7 sekundy.

BMW M440i xDrive je zároveň jedinou mild-hybridnou verziou s 8-kilowattovým štartér-generátorom. BMW sľubuje špičkové jazdné vlastnosti vďaka dokonalému rozloženiu hmotnosti medzi nápravami v pomere 50 : 50, vysokej pevnosti karosérie s dodatočnými výstuhami a špecificky vyladenému podvozku. Ako sa na BMW patrí, predné kolesá nesú lichobežníkové ramená a tie zadné 5-prvkové závesy. M440 xDrive pridáva tuhšie tlmiče, odľahčené 18-palcové disky aj elektronický diferenciál M Sport na zadnej náprave.
Novinku bude BMW vyrábať v Mníchove na flexibilnej montážnej linke, kde schádzajú aj modely BMW radu 3, kombi 3 Touring aj elektrické BMW i4. K prvým zákazníkom však zamieri až v novembri.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 783 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 852 |
Výška (mm) | 1 442 |
Rázvor náprav (mm) | 2 856 |
Objem kufra (l) | 470 – 1 290 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 620 – 1 825 |
Technické údaje
Verzia | 420i | 430i | M440i xDrive | 420d | 420d xDrive |
---|---|---|---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 1 998 | 1 998 | 2 998 | 1 995 | 1 995 |
Počet vacov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 6/24 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW) | 135/5 000 | 180/4 500 | 275/5 500 | 140/4 000 | 140/4 000 |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 300/1 350 | 400/1 600 | 500/1 900 | 400/1 750 | 400/1 750 |
Prevodovka | 8A | 8A | 8A | 8A | 8A |
0 – 100 km/h (s) | 7,9 | 6,2 | 4,7 | 7,3 | 7,6 |
Max. rýchlosť (km/h) | 235 | 250 | 250 | 235 | 233 |
Spotreba na 100 km (l) | 6,6 | 6,8 | 8,0 | 4,8 | 5,1 |