
Už dávno sa šepkalo, že legendárny Volkswagen Multivan čaká veľká transformácia. Stalo sa, v siedmom vydaní prichádza ako úplne nové MPV na platforme MQB s priečnym uložením motorov, prevzatej z osobných modelov. Keďže však nestratil nič z priestrannosti osobnej dodávky, automobilka hovorí o takzvanom MUV, teda "multi úžitkovom aute“. Modelový rad sa tak celkovo rozšíri až na tri línie. Tú úžitkovú zastúpi súčasný VW T6.1 vrátane verzií Caravelle, Transporter a obytnej Californie, druhou bude luxusný Multivan s DNA osobných Volkswagenov a treťou čisto elektrický ID.Buzz naplánovaný na budúci rok.

So zmenou charakteru prichádza aj významná zmena dizajnu. Multivan síce rešpektuje tradíciu predchodcov, ktorá siaha do roku 1985, no prináša nové prvky. Kombinuje tradičnú horizontálnu líniu a masku situovanú po celej šírke prednej časti s novým rozdeleným stĺpikom A. Vďaka tomu nadväzuje predná kapota harmonicky na viac sklonené čelné okno a bočné okienka zlepšujú výhľad. Multivanu to zároveň dodáva štýl MPV. Pomáhajú aj nové proporcie. Novinka meria na dĺžku 4 973, na šírku 1 941 a na výšku 1 903 mm. V porovnaní s predchodcom je tak Multivan o niečo dlhší a širší, no zároveň nižší. A k tomu pridáva rázvor náprav natiahnutý až na 3 124 mm či veľké 19-palcové disky kolies.

Príklon k osobným modelom Volkswagenu je zjavný aj z tvaru full-LED reflektorov prepojených svetelnou lištou, alebo dokonca príplatkových svetiel IQ.Lights s matricovou technológiou. Zákazníci si tiež môžu doprať obrovskú panoramatické strechu LowE, ktorá zachytáva až 45 % slnečného žiarenia. Prístup do obrovského interiéru zabezpečuje pár klasických predných dverí, ale aj bočné posuvné dvere s elektrickým ovládaním a elektrické zadné veko. Kabína ponúka miesto pre siedmich cestujúcich v usporiadaní 2 + 2 + 3. V druhom rade tak vzniká praktická ulička, uľahčujúca prístup k tretiemu radu sedadiel.


Variabilita je ohromná, pretože všetky sedadlá budú odteraz samostatné a podlaha dokonale rovná. Navyše sú sedadlá o 25 % ľahšie. Odstránená stredová konzola uvoľnila miesto pre posuvný stredový box s výklopným stolíkom, ktorý sa vďaka koľajničkám posúva od prvého až po tretí rad. Samozrejmosťou je aj klubové usporiadanie so sedadlami druhého radu otočenými proti smeru jazdy. Batožinový priestor má už v základe 469 litrov a po demontovaní druhého a tretieho radu až 3 672. Komu by bol Multivan stále primalý, voliť bude môcť čoskoro predĺženú verziu s celkovou dĺžkou až 5 173 mm. Väčší zadný previs stojí potom za nárastom úžitkového objemu od 763 až do 4 005 litrov.

Za volantom sa budete cítiť takmer ako v „osobáku“. Horizontálna palubná doska nesie najnovší infotainment Volkswagenu. Kombinuje 10,25-palcový displej virtuálneho kokpitu a 10-palcovú obrazovku pre ostatné funkcie. Keďže Multivan nemá stredovú konzolu, integrovaná je tu aj elektrická parkovacia brzda a tlačidlá pre ovládanie automatickej prevodovky. S tou manuálnou Multivan už neráta. Po prvý raz sa v modeloch divízie úžitkových Volkswagenov objavuje head-up displej. Infotainment Discover Media a Discover Pro prináša možnosť diaľkovej aktualizácie softvéru, diaľkového ovládania niektorých funkcií cez smartfón ako odomykania či klimatizácie a využívanie pokročilej navigácie.

Aparatúra Harman Kardon je vybavená 14 reproduktormi a 16-kanálovám zosilňovačom s výkonom 840 W – ďalší prvok, ktorý radí Multivan skôr do sveta MPV ako dodávok. Podobne je to s 34 asistenčnými systémami, vrátane semi-autonómneho riadenia IQ.Drive Trave Assist, ktoré kombinuje adaptívny tempomat s udržiavaním v jazdnom prúde. Nechýba systém 360-stupňového zobrazenia okolia, varovanie pred križujúcimi vozidlami či detekcia chodcov a cyklistov. Vďaka platforme MQB si mohol Mutivan polepšiť v oblasti nízkoemisných technológií. Po prvý raz prichádza aj ako plug-in hybrid, kombinujúci motor 1,4 TSI (110 kW) s 85-kilowattovým elektromotorom.
