
Už vlani Elon Musk ohlásil príchod vrcholovej Tesly S Plaid a dokonca verzie S Plaid+ s priam zázračnými parametrami. No spolu s predstavením nového modelu sa museli lojálni zákazníci americkej automobilky zmieriť s niektorými korekciami. Tak napríklad Musk z ničoho nič na Twitteri oznámil, že projekt Plaid+ ruší, pretože aj „základný“ Plaid je dostatočne dobrý.

Skôr za tým ale vidíme skutočnosť, že Tesle sa nepodarilo dostať do vynoveného eska nové články 4860, ktoré mali mať vyššiu kapacitu a predĺžiť normovaný dojazd až na neuveriteľných 834 km. Novinka mala tiež šprintovať na stovku za 2,99 sekundy, míľu zvládnuť pod deväť sekúnd a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 322 km/h. Dnes vieme, že na tieto parametre môžu zákazníci zabudnúť. Najmä tí, ktorí už zložili zálohu na S Plaid+.

A tí, ktorí bažia po S Plaid zas musia akceptovať cenu vyššiu o 10 000 dolárov, mež automobilka sľubovala. To už ale akosi ku koloritu Tesly patrí. V zásade to však neprekáža, pretože aj finálne parametre Tesly S Plaid sú vskutku omračujúce. Plaid vychádza z modelového roku 2021, ktorý dostal úplne prepracovanú prednú časť, nové svetlá, novú palubnú dosku s horizontálnym 17-palcovým displejom a za príplatok aj kontroverzný futuristický „polovolant“.

Plaid pridáva aerodynamický bodykit, vďaka ktorému klesol koeficient odporu vzduchu Cd na rekordných 0,208. No najzásadnejší rozdiel je v pohone. V porovnaní so základnými verziami sa totiž môže S Plaid pochváliť až troma elektromotormi, z ktorých dva sú situované vzadu a jeden na prednej náprave. Spolu dávajú neskutočných 1 020 koní.

To je viac ako prvá generácia Bugatti Veyron a stále viac ako absolútna väčšina súčasných superšportov a hyperšportov s výnimkou nových Bugatti, Koenigsegu, Rimacu či extrémneho Venonu. Teraz sa ale bavíme o luxusnom rodinnom sedane, ktorý zvládne päť dospelých aj ich batožinu. Za takýchto okolností šprintuje S Plaid na stovku za facinujúcich 2,1 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 322 km/h, dokonca bez použitia dvojstupňovej prevodovky.

Dojazd síce nie je sľubovaných 834 km, ale aj 628 je veľmi slušný výsledok. Navyše sa vďaka tepelnému čerpadlu podarilo predĺžiť dojazd v zime o 30 %. Kapacitu batérií Tesla nezverejnila, zato vieme, že len 15 minút nabíjania na Superchargery stačí na predĺženie jazdy o 300 km. K ďalším vychytávkam patrí inteligentný infotainment s proaktívnymi reakciami a inteligentné asistenčné systémy. S Plaid má byť schopný naučiť sa sám vychádzať z garáže alebo parkovať.
