Civic v podobe sedanu ukázala Honda v apríli a v týchto dňoch už mieri k prvým zákazníkom. Bohužiaľ, zatiaľ len k tým americkým. No a čoskoro dostanú možnosť voliť aj novučičkú verziu Hatchback, ktorá bude schádzať z liniek montážneho závodu Grensburg v Indiane. Je to vôbec po prvýkrát, čo sa bude Civic Hatchbcak vyrábať za Atlantikom. Doteraz produkciu zabezpečovali britské linky vo Swindone. Tie však Honda v rámci veľkej reštrukturalizácie ruší. Samozrejme, Civic Hatchback vychádza z jedenástej generácie Sedanu. Preberá z neho celú prednú časť, ktorá si zakladá na predĺženej kapote. Tá vznikla posunutím predných stĺpikov 50 mm vzad.
Čítajte viac Honda v Európe končí so spaľovacími motormi!Hatchback sa však snaží viac akcentovať športový imidž, a tak dostal v porovnaní so sedanom plástový výplet masky a otvoru v nárazníku, namiesto horizontálnych lamiel. Reflektory majú čierne pozadie. Najviac zmien prebehlo pochopiteľne v zadnej časti. Hoci aj sedan má pomerne splývavú siluetu koncového stĺpika, Hatchbcak ide ešte ďalej. Inšpiruje sa vraj európskymi kupé. No najdôležitejšie je, že pridáva piate, výklopné dvere a väčšie zadné trojuholníkové okienka. Svetlá sú navyše spojené diódovou lištou vo funkcii brzdových svetiel. Nechýbajú ani atraktívnejšie koncovky výfukov, uvidíme, či budú pravé, alebo falošné.
Svoje zohráva aj zmena formátu. Hatchback je totiž o 124 mm kratší (4 523 mm), takže má aj kratší zadný previs. Medzigeneračne však došlo k nárastu rázvoru náprav o 36 mm na konečných 2 736. Honda je pyšná, že špeciálnou konštrukciou pántov zadného veka vyrobeného z kompozitných materiálov sa jej ich podarilo ukryť tak, že nezavadzajú, a pritom umožnili znížiť výšku strechy až o 50 mm. Objem kufra nepoznáme, no prístup doň má uľahčiť o 40 mm širší vstupný otvor. Pritom má byť karoséria Hatchbacku o 19 % tuhšia v porovnaní s predošlou generáciou. Podieľa sa na tom mix rôznych materiálov od ocele s ultra vysokou pevnosťou až po hliník a kompozity.
Kabíne vládne strohá športová atmosféra. Horizontálna palubná doska pôsobí priam minimalisticky. Voštinová dekorácia prekrýva prieduchy ventilácie, čím minimalizuje rušivé prvky. „Palubovka“ je domovom pre digitálny kokpit s uhlopriečkou 10,2 palca aj infotainmentu s voľne stojacou obrazovkou, ktorá môže mať sedem alebo deväť palcov, čo je najväčšia uhlopriečka v histórii Civicu. Samozrejmosťou je konektivita so smartfónmi cez Apple CarPlay a Android Auto. Klimatizácia má však stále samostatný panel s analógovými ovládačmi, čo je trend Hondy, ktorá sa rozhodla bojovať proti prílišnej digitalizácii. Aj preto tu nájdeme analógový ovládač hlasitosti.
Nové sedadlá majú poskytnúť komfort aj výbornú stabilitu. O bezpečnosť sa starajú nové typy čelných airbagov, ktoré stabilizujú hlavu vodiča a spolujazdca pri šikmých nárazoch, čím eliminujú riziko skĺznutia z bezpečnostného vankúša. Airbag spolujazdca má dokonca trojkomorovú konštrukciu. Pomáha tiež štruktúra karosérie Advanced Compatibility Engineering, schopná absorbovať viac nárazovej energie a vie byť ohľaduplnejšia k chodcom. Balík asistenčných systémov Honda Sensing využíva širokouhlú kameru, schopnú presnejšie identifikovať chodcov a cyklistov. Obsahuje tiež Traffic Jam Assist, ktorý spája činnosť autonómnych bŕzd, adaptívneho tempomatu a udržiavania v jazdnom prúde.
Paletu motorov preberá Hatchbcak zo sedanu. V USA bude teda dostupný s atmosférickým 4-valcom 2,0 i-VTEC s výkonom 116 kW a krútiacim momentom 187 Nm, alebo výkonnejším preplňovaným 4-valcom 1,5 i-VTEC Turbo, ktorý dáva 132 kW a 240 Nm. Kým v sedane sú oba agregáty štandardne spojené s kontinuálnou prevodovkou CVT, pre Hatchback je pripravená nová 6-stupňová manuálna prevodovka. Aj kontinuálna „skriňa“, je však vyladená športovo, napríklad simuláciou prevodových stupňov, takže pri brzdení podraďuje. CVT sa má tiež podieľať na znížení spotreby, pretože má nové olejové čerpadlo a hydrodynamický menič s menšími stratami. Akú motorizáciu zvolí Honda pre Európu, je zatiaľ tajomstvom.
Za istý môžeme považovať zatiaľ len motor 1,5 VTEC Turbo. No vylúčený nie je ani hybrid e:HEV s hlavným trakčným elektromotorom a benzínovým 4-valcom v úlohe generátora, podobne ako v novom Jazze, HR-V a CR-V. Lepšou správou ako „hybridizácia“ je informácia o podvozku, ktorý si zachová plne nezávislé zavesenie všetkých kolies. Predné vzpery MacPherson majú nové guľkové kĺby s nízkym trením a nové ložiská uchytenia predného tlmiča. Viacprvkové zadné zavesenie je o 0,5 palca širšie. Dve zadné spodné ramená sú navyše vybavené novým puzdrom, znižujúcim hluk a vibrácie a zároveň podporujúcim stabilitu v zákrutách. Odpruženie má eliminovať rázy pri prejazdoch cez prudšie nerovnosti až o 20 %.
Čítajte viac Honda HR-V: Nová generácia crossoveru si požičia pohon z Jazzu Navyše Honda tvrdí, že elastokinematiku Hatchbacku naladila podľa európskych predstáv. Takže aj za volantom má byť cítiť športovejšiu povahu tejto verzie. Nový Civic dorazí do Európy ešte v priebehu tohto roka. S kombi a trojdverovým kupé sa ale nestretneme. Napokon, v takejto podobe nevyrábala Honda už ani desiatu generáciu. Premiéra Civicu za Atlantikom je prirodzená. Ide o jej kľúčový model a jedno z vôbec najpredávanejších áut v USA. Na americkom kontinente skončilo od roku 1973 viac ako 12 miliónov exemplárov všetkých generácií. V Európe hrá už len menšinový žáner.