Radový 3-litrový 6-valec patrí k BMW už desiatky rokov. A hoci sa nad naftou zmráka, v Mníchove sa s ním rozhodne nemienia rozlúčiť. Novú generáciu dieslov síce už BMW vyvíjať nebude, ale tú súčasnú ešte zdokonaľuje. Najnovšie so spoločnosťou Garrett, ktorá je expertom v oblasti preplňovania. Motor 3,0 TwinPower Turbo (B57) prináša hneď niekoľko inovácií. Odteraz mu pomáha mild-hybridný systém, so 48-voltovým štartér-generátorom. Poskytuje dodatočný výkon 8 kW, znižuje spotrebu, ale čo je dôležitejšie, optimalizuje chod motora v širšom spektre otáčok.
Čítajte viac Achates Power: Američania ukázali ďalší diesel budúcnosti!Kvôli ďalšiemu zvýšeniu účinnosti vyvinuli Garrett pre novú generáciu dvojstupňového prepĺňania s variabilnými dýzami VNT (Variable Nozzle Turbine), ktoré umožňujú pohonnej jednotke dosahovať lepšie hodnoty spotreby a vyšší výkon. Ide o kombináciu viacerých technických noviniek. Jednou z nich je použitie siedmich portov na integrovanom výfukovom potrubí. Šesť z nich je namontovaných na výfuku a jeden je súčasťou systému recirkulácie výfukových plynov (EGR). To zlepšuje reguláciu tlaku v nízkotlakovom aj vysokotlakovom turbodúchadle.
Ďalším novým prírastkom je elektronicky ovládaný obtokový ventil turbíny pomocou aktuátora, s regulátormi VNT, ktorý zrýchľuje reakciu motora, najmä pri prechode z jednostupňovej do dvojstupňovej prevádzky. Podľa spoločnosti Garrett je reakcia škrtiacej klapky a dodávka krútiaceho momentu plynulejšia v porovnaní s jedným turbom alebo konvenčnými dvojstupňovými turbodúchadlami. Výrobca tiež uvádza, že k prechodu na druhú fázu preplňovania nižším tlakom dochádza až pri 2 250 otáčkach, čo je vyššie ako v minulosti. To pomáha k efektivite v širšom pásme otáčok.
Turbodúchadlá tiež využívajú vodou chladený kompresor, ktorý umožňuje vyšší objem recirkulácie plynov, a to ešte predtým, ako vstúpia do katalyzátorov. Ako štandard bol zavedený dvojstupňový systém úpravy výfukových plynov NOx, ktorý je teraz vybavený oxidačným katalyzátorom a špeciálnym povlakom povrchu na NOx katalyzátore a na filtri pevných častíc. Pre optimálne zníženie emisií oxidov dusíka je na výstupe integrovaná druhá dávkovacia jednotka močoviny.
Čítajte viac Prvé naftové BMW má 30 rokovVďaka týmto technológiám môže 3-litrový motor B57 s mild-hybridným systémom produkovať 253 kW a 700 Nm krútiaceho momentu a s rezervou spĺňať aktuálnu emisnú normu Euro 6d. Najmä však ukazuje, že naftové motory nemusia byť nutným postrachom pre životné prostredie. Novinka bude k dispozícii pre široké spektrum modelov, napríklad pre SUV X5 xDrive 40d, X6 xDrive 40d alebo pre vlajkovú loď 740 40d xDrive. Nepochybne bude mať nižšiu spotrebu a teda aj nižšie emisie skleníkových plynov v porovnaní s rovnako výkonnými benzínovými agregátmi. To sa ale dnes len veľmi ťažko vysvetľuje.
Čítajte viac VW Touareg R50 V10 TDI: Tento vrchol dieselovej éry môže byť váš