Len nedávno sa Ferrari pochválilo pôvabným kupé Roma a už prichádza s ďalšou novinkou. A to oveľa významnejšou, keďže po desiatkach rokov vracia do hry vidlicový 6-valec. Aj preto môžeme 296 GTB považovať za ideového nástupcu niekdajšieho Dina, vyrábaného od roku 1957 do roku 1976. Časy sa však menia. Kým Dino, pomenované po tragicky zosnulom synovi Enza Ferrariho – Alferdovi, nemalo tú česť niesť kvôli malému motoru logo vzpínajúceho sa žrebca, 296 GTB je skutočným Ferrari. A za svoj 6-valec sa rozhodne nehanbí.
Čítajte viac Ferrari predstavilo úžasný motor. Čoskoro bude minulosťouFerrari hneď na úvod zdôrazňuje, že ide o motor s najvyšším litrovým výkonom, aký kedy skonštruovalo. Agregát s objemom 2 999 ccm je umiestnený pred zadnou nápravou. V histórii Ferrari je vskutku jedinečný. Je to prvý preplňovaný motor V6 s uhlom rozovretia valcov 120 stupňov a turbodúchadlami umiestnenými medzi hlavami valcov (hot-V), čo šetrí priestor. Ferrari dalo prednosť jednoduchším turbínam mono-scroll, ktorých rotujúce hmoty sú až o 11 % ľahšie, takže reagujú rýchlejšie a dosahujú otáčky 18 000 za minútu.
Za kamuflážou akejkoľvek turbodiery však stojí iná technológia. Ferrari 296 GTB je totiž plug-in hybridom. Jeho 8-stupňová dvojspojková prevodovka obsahuje axiálny elektromotor odvodený z F1 s výkonom 167 koní (122 kW) , oddelený od spaľovacieho motora trojlamelovou suchou spojkou. Samotný motor dáva 663 koní, takže spolu tu máme systémových 830 koní pri 8 000 otáčkach, čo je neskutočných 610 kW a litrový výkon je 221 k/l. K tomu všetkému musíme pripočítať krútiaci moment 740 Nm. Potom asi neprekvapí, že 296 GTB zrýchľuje na stovku za 2,9 sekundy a na dvojnásobok za 7,3 sekundy. Maximálka končí až pri údaji 330 km/h.
O prenos takej obrovskej sily sa pritom starajú výlučne zadné kolesá, ktorým pomáha elektronický diferenciál E-diff. Pritom dokáže byť 296 GTB priam ekologickým „baránkom“. Pri brzdení rekuperuje elektrickú energiu a vďaka akumulátoru s kapacitou 7,45 kWh absolvovuje 25 km jazdy v čisto elektrickom režime. Elektrické komponenty sú navrhnuté tak, aby príliš nezvyšovali hmotnosť. Spolu s odľahčením motora o 30 kg, v porovnaní s 8-valcom, a vďaka rozsiahlemu použitiu kompozitných materiálov sa Ferrari podarilo zredukovať nadváhu na minimum. Nový „Dino“ má tak suchú hmotnosť len 1 470 kg.
Ak vám to nestačí, k dispozícii je balík Assetto Fiorano s množstvom odľahčených karbónových komponentov, ktoré zrazia váhu 296 GTB ešte nižšie. Novinka udivuje vzhľadom na svoju brutalitu neskutočne uhladenými líniami bez agresívnych spojlerov a sacích otvorov. Tajomstvo sa skrýva v podvozku s aktívnym zadným difúzorom, ktorý dokáže pri rýchlosti 250 km/h generovať prítlak 360 kg, no pri nižších rýchlostiach zároveň znižovať aerodynamický odpor. Dizajn je v mnohom inšpirovaný legendárnym modelom 250 LM z roku 1963, čo vidieť najmä na retrokrivkách zadných svalnatých blatníkov.
Ferrari 296 GTB je dlhé 4 560, široké 1 958 a vysoké len 1 187 mm. Aj rázvorom náprav 2 600 mm patrí k najkompaktnejším modelom značky. Jeho podvozok napriek tomu skrýva množstvo premiérových technológií. Aktívne tlmiče a trakčná elektronika totiž pracujú na základe dát, ktoré riadiacej jednotke poskytuje 6-smerový snímač podvozku 6W-CDS. Vďaka nemu je možné oveľa lepšie optimalizovať ich činnosť. Na ceste držia maranellskú novinku pneumatiky Michelin Sport Cup so zmiešaným profilom – vpredu 245/35 ZR20 a vzadu 305/35 ZR 20. O deceleráciu sa zas starajú brzdové kotúče s priemerom 398, respektíve 360 mm.
Čítajte viac Ferrari SF90 Spider: Úžasných 1 000 hybridných koní prišlo o strechuRovnako inovatívny ako technika je aj interiér. Ferrari dalo prednosť plne digitálnemu kokpitu, ktorý si vyskúšalo zatiaľ len na SF90 Stradale. V porovnaní s ním sú však tvary viac orientované na civilný dizajn. Palubná doska je jasne rozdelená na časť pred vodičom a spolujazdcom. Obrazovky integruje hlboká kaplnka lemovaná kontrastnou koženou obrubou. A k tomu pridáva 296 GTB head-up displej. Úzku obrazovku však nájdeme aj na ľavej strane. Trojramenný volant obsahuje prakticky všetky dôležité ovládače vrátane voliča jazdných režimov. Pre 296 GTB vyvinulo Ferrari dokonca aj špecifické sedadlá. Cenu za túto marenellskú šelmu automobilka ešte neoznámila.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 565 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 958 |
Výška (mm) | 1 187 |
Rázvor náprav (mm) | 2 600 |
Previs predný/zadný (mm) | 1 665/1 632 |
Objem nádrže (l) | 65 |
Suchá hmotnosť | 1 470 |
Technické údaje
Spaľovací motor | 2,9 V6 |
---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 2 992 |
Max. výkon (kW) | 455 |
Max. výkon elektromotora (kW) | 122 |
Systémový výkon (kW/ot.) | 610/8 000 |
Kapacita batérií (kWh) | 7,45 |
Prevodovka | 8 DCT |
0 – 100 km/h (s) | 2,9 |
0 – 200 km/h (s) | 7,3 |
200 – 0 km/h (m) | 107 |
Max. rýchlosť (km/h) | 330 |
Elektrický dojazd (km) | 25 |