V roku 1959 spôsobil príchod Mini revolúciu v konštrukcii áut. Jeho autor Alexander Issigonis totiž otočil motor naprieč. To umožnilo vytvoriť v kabíne len 3,2 metra dlhého 3-dverového hatchbacku priestor pre štyroch členov posádky. Kultové Mini bolo teda vyvíjané zvnútra von. A presne tento princíp použilo Mini aj po 61 rokoch pri návrhu vlaňajšej futuristickej štúdie Vision Urbanaut. Koncept bol ale len dielom grafikov. Až teraz ho Mini previedlo do reálneho sveta. Predstavilo sa na konferencii DLD Summer v Mníchove.
Čítajte viac Suzuki Jimny Long: Päťdverová verzia tu bude už čoskoroHoci má Urbanaut na dĺžku 4,46 metra, čo znamená, že je dlhší ako súčasný Countryman alebo Clubman, a je teda aj najdlhším Mini histórie, s pôvodnou ikonou ho spája rovnaká „posadnutosť“ využiť priestor čo najinteligentnejšie. Aj preto si Urbanaut dovolil čosi neslýchané – z hatchbacku sa stalo MPV. Táto kategória dnes síce nie je v kurze, ale Mini tvrdí, že karoséria typu „monospace“ je ako stvorená pre novodobú interpretáciu filozofie britskej značky. Základom štúdie je nová elektrická platforma NEXTGen, ktorá je pripravená pre novú generáciu elektrických Mini.
Takže s realitou má Urbanaut spoločného viac, než evokuje jeho futuristický dizajn s extrémne veľkou presklenou plochou a digitálnou svetelnou technológiou. Napriek tomu je to Mini, čo naznačuje elipsoidnými svetlami zakomponovanými do dynamickej matrice. Viditeľné sú však len vtedy, ak sú aktivované. Matrica zároveň komunikuje s okolím zmenou farby či symbolmi. Osemuholníková maska, ktorá posúva pôvodný 6-uholníkový dizajn evolučne vpred, je nosičom senzorov potrebných pre autonómne riadenie, podobne ako maska pri revolučnom BMW iX.
Čítajte viac Slovensko vybuduje dve vodíkové čerpacie stanice. Už tento rokJej motív sa prenáša dokonca aj do tvaru zadného okna. Z profilu zaujmú jediné veľké posuvné dvere na pravej strane, ktoré vytvárajú veľkorysý vstup do kabíny pre všetkých cestujúcich. Tyrkysové kolesá Ocean Wave, kontrastujúce so zelenosivým lakom karosérie Zero Gravity, majú skejtbordový dizajn a tiež efektné diódy pre komunikáciu s okolím. Interiér pripomína dizajnom skôr obytný priestor ako kabínu auta. Má štyri extrémne variabilné sedadlá, z ktorých môže vzniknúť ležadlo alebo pohodlné „sofa“ v zadnej časti.
Usporiadanie sa mení podľa zvoleného Mini „momentu“ – Chill (pokoj), Wanderlest (túlanie) alebo Vibe (vibrácie). Stačí vložiť Mini Token, čo je akýsi malý disk či kryštál, do otvoru v stolíku situovanom v strednej časti interiéru. Mini to popisuje takto. „Moment Chill vám umožní nabrať dych a zastaviť sa tu a teraz. Vozidlo sa stane vaším útočiskom, kde si môžete vydýchnuť alebo pracovať pri plnom sústredení. Wanderlust je jediným momentom, keď Urbanaut riadi autopilot. Moment Vibe zasa postaví na prvé miesto užívanie si času s inými ľuďmi – každým spôsobom,“ hovorí Oliver Heilmer, šéfdizajnér Mini.
Čítajte viac Mini Vision Urbanaut: Rúhanie? Nie, len trochu iné MiniMení sa funkcia interiéru, náladového osvetlenia, vôňa, hudba aj funkcie infotainmentu. Sedadlá môžu byť natočené proti sebe a palubná doska s volantom sa priblížia k podlahe, aby Urbanaut ponúkal maximálny priestor. Skutočnou „vychytávkou“ je však výklopné čelné okno, ktoré vytvára pocit „balkóna“. Jednoducho, zmazáva hranicu medzi vonkajším a vnútorným priestorom. Mini tvrdí, že Urbanaut dotvára mestský priestor aj vtedy, keď stojí. Interiér je vyrobený výlučne z prírodných a recyklovateľných materiálov vrátane korku na volante a pedáloch či vlny a bez použitia kože a chrómu. Navyše je množstvo ľahko vymeniteľných poťahových materiálov, napríklad sedadiel. Následné využitie uľahčí fakt, že Urbanaut uprednostňuje takzvané „mono materiály“, ktoré sa ľahko recyklujú.
Pokoj umocňuje minimum ovládacích prvkov. Všetko sa zadáva dotykom alebo hlasom. Premiéru má v Urbanaut kruhový stredový OLED displej, ktorý sa v momente Chill vysunie nad stôl ako štýlová lampa. Bohužiaľ, o technike zatiaľ Mini nič neprezradilo. V každom prípade zdôrazňuje, že Urbanaut je plne funkčný model takmer na úrovni prototypu. Otázkou je, či zamieri v „civilnej“ podobe aj na výrobné linky. Nie je to vylúčené. „Po viac ako 60 rokoch je nutné, aby Mini urobilo odvážny krok vpred, ale tiež musí zostať verné svojmu pôvodu,“ povedal už v novembri šéf značky Bernd Körbe.