BMW 2 Coupé: V Mníchove stvorili ‘malú štvorku‘. Na toto Stuttgart odpoveď nemá

BMW sa naozaj „blyslo“. Nové kupé radu 2 nemá nič spoločné s mníchovskými kompaktmi. Je postavené na platforme väčšej štvorky. Aj preto si zachovalo radový 6-valec a zadný náhon. Najvýkonnejšia verzia M240i xDrive má v talóne 275 kW a na stovku šprintuje za 4,3 sekundy! K dokonalosti chýba už len manuál.

08.07.2021 10:00
debata
BMW 2 Coupé nadobro pretrhlo korene s modelovým... Foto: BMW
BMW 2 Coupé - 2021 BMW 2 Coupé nadobro pretrhlo korene s modelovým radom 1 a ostatnými dvojkami. Využíva platformu modelového radu 4. Aj preto mierne podrástlo. Zároveň sa od BMW 4 Coupé líši konzervatívnejšími horizontálnymi ľadvinkami. Tie obsahujú aktívne vertikálne lamely.

Modelový rad 2 vznikol pôvodne z kompaktného BMW 1, aby v Mníchove odlíšili športovo orientované kupé a kabriolet od hatchbacku. Samozrejme, s výnimkou kontroverzného MPV BMW 2 Active Tourer a Gran Tourer. V priebehu času ale jednotka postupne „prešaltovala“ na platformu UKL od sesterského Mini. Tá súčasná má teda naprieč uložené motory a prioritný predný náhon. Ten istý osud postihol aj nové 4-dverové kupé BMW 2 Gran Coupé. Otázkou ostávalo, čo bude s klasickou dvojkou. Dostane aj ona „mainstreamovú“ techniku? Našťastie, nestalo sa. BMW sa rozhodlo, že ikonické dvojdverové kupé ostane verné klasickému „lejautu“. Aj preto novú generáciu radu 2 Coupé, postavilo BMW na skrátenej verzii prémiovej platformy CLAR, ktorú používajú väčšie BMW radu 3, 4 či 5.

BMW - naftový motor 3,0d B57 2021 Čítajte viac BMW predstavuje superčistý diesel. Má 6-valcov, ale sedem portov!

Nadšenci športovej jazdy tak môžu byť pokojní. BMW stvorilo de facto „malú štvorku“ so všetkým, čo k tomu patrí. S pozdĺžne uloženými motormi a zadným náhonom. Nehovoriac o možnosti radového 6-valca pre ostrú verziu M240i xDrive. Na to veru v Stuttgarte odpoveď nemajú. Navyše si BMW 2 Coupé zachovalo nezvyčajnú trojpriestorovú 2-dverovú karosériu, ktorá je absolútnym unikátom. Odkazuje tak na niekdajšie BMW 02, ktoré pre 55 rokmi odštartovalo éru kompaktných športových modelov. Dnes je ale dvojka podstatne väčšia. A to aj v porovnaní s ostatnou generáciou. Na dĺžku má 4 537, na šírku 1 838 a na výšku 1 390 mm. Je tak o 105 mm dlhšia, o 64 širšia, no zároveň o 28 mm nižšia. Športové proporcie podporuje rozchod kolies rozšírený až o 54 a rázvor náprav o 51 mm.

Najvýkonnejšia verzia M 240i xDrive disponuje... Foto: BMW
BMW M240i xDrive Coupé - 2021 Najvýkonnejšia verzia M 240i xDrive disponuje agresívnejšími nárazníkmi, obdĺžnikovými koncovkami výfukov a minimálne 19-palcovými diskami kolies.

Aby ste si však BMW 2 Coupé nepomýlili s jeho väčšími súrodencami, dostalo klasické, horizontálne ľadvinky. To je opäť dobrá správa, pretože tie vertikálne viac polarizujú ako nadchnú. Masku lemujú štandardne dodávané full–LED svetlá. Dopriať si ale môžete aj matricové svetlá Selective Beam alebo svetlá s matným pozadím. Z profilu zasa zaujme dlhá kapota a dozadu posunutá nízka kabína. Kolesá s priemerom od 17 až do 20 palcov spájajú masívne podbehy. Kratučká zadná kapota disponuje decentným spojlerom a spod nárazníka vykukujú dve chrómové koncovky výfukov. Vrcholové M240i xDrive sa tvári ešte agresívnejšie. V jeho nárazníkoch dominujú trojuholníkové motívy a vzadu ešte väčšie výfuky. No aj bežné verzie možno „doladiť“ komponentmi z balíka M Performance Prats.

Novinka je dlhšia, širšia, no zároveň o 28 mm... Foto: BMW
BMW 2 Coupé - 2021 Novinka je dlhšia, širšia, no zároveň o 28 mm nižšia. Dlhá predná kapota prezrádza klasický „lejaut“. Koeficient odporu vzduchu Cx klesol z hodnoty 0,28 na 0,26.
BMW M4 Competition Cabriolet xDrive - 2022 Čítajte viac BMW M4 Competition Cabrio: Štvorkolka, plátno a hneď 510 koní!

Kabína ponúka viac priestoru a kufor slušných 390 litrov pre batožiny. Nakladanie uľahčuje hrana nárazníka znížená o 35 mm či delené operadlo v pomere 40 : 20 : 40. Interiér využíva len mierne upravenú palubnú dosku z kupé radu 4. To znamená identický infotainment s 8,8-palcovou dotykovou obrazovkou a digitálnym kokpitom s uhlopriečkou 12,3 palca. Bohužiaľ, opäť bez analógovej grafiky. Záchranou je možnosť analógových prístrojov v kombinácii s menším 5,1-palcovým displejom. Zdieľanie technológií BMW 2 zároveň prinieslo premiérový head-up displej. Predné športové sedadlá dopĺňa dvojica samostatných zadných. To aby si aj cestujúci vzadu užili športovú jazdu. Atmosféru dotvárajú dekorácie Dark Graphite, čalúnenie Sensatec alebo Alcantara a náladové osvetlenie.

Interiér je odvodený z BMW 4 Coupé. Vidieť to... Foto: BMW
BMW M240i xDrive Coupé - 2021 Interiér je odvodený z BMW 4 Coupé. Vidieť to na palubnej doske aj infotainmente.

V sérii je 3-zónová klimatizácia aj akustické čelné okno. Za príplatok dodá BMW elektrické M sedadlá s integrovanými opierkami hláv, výkonné audio Harman/Kardon, kožu Vernasca či strešné okno, ktorého plocha narástla medzigeneračne o 20 %. V balíku asistentov systémov nájdeme všetky systémy na podporu vodiča, vrátane udržiavania v jazdnom prúde, adaptívneho tempomatu či výstrahu pri zmene jazdného prúdu a pri cúvaní. Väčšiu radosť vám ale iste urobí technika pod kapotou. Ponuka motorov štartuje nová dvojka mild-hybridným dieslom pre verziu 220d (140 kW, 400 Nm) a pokračuje benzínovými 4-valcami TwinPower Turbo pre 220i (135 kW) a 230i (180 kW). Vrcholové BMW M240i xDrive (275 kW, 500 Nm) sa môže spoľahnúť na vynovený radový 6-valec s výkonom zvýšeným o 25 kW. Agregát využíva dvojkomorové turbodúchadlo a vstrekovanie pod tlakom 350 barov. Táto verzia je štandardne spojená s pohonom oboch náprav.

Pod kapotou BMW M 240i xDrive pracuje radový... Foto: BMW
BMW M240i xDrive Coupé - 2021 Pod kapotou BMW M 240i xDrive pracuje radový 6-valec TwinPower Turbo s dvojstupňovým preplňovaním a priamym vstrekovaním paliva pod tlakom až 350 barov.

Zlou správou je, že BMW ukráti puristov o manuálnu prevodovku. Všetky verzie sú štandardne spriahnuté s 8-stupňovým automatom Steptronic a za príplatok so športovou prevodovkou Steptronic Sport s kratšími časmi radenia. Špičkové emko šprintuje na stovku, aj za pomoci funkcie Launch Control ovládanej priamo z volantu, za 4,3 sekundy. To je dynamika, ktorá bola ešte prednedávnom vyhradená superšportom. Výkonu sekunduje špičkový podvozok odvodený z kupé BMW 4. To znamená predné lichobežníky a zadné 5-prvkové zavesenie. Navyše inžinieri zapracovali na znížení hmotnosti neodpružených hmôt. Štandardne dodávané sú tlmiče reagujúce na ťah, ktoré zabraňujú nadmernému „ponáraniu“ a zvyšujú stabilitu aj komfort.

BMW i4 - 2021 Čítajte viac BMW i4: Elektrické Gran Coupé dá stovku pod 4 sekundy! Za príplatok dodá BMW tuhšie športové odpruženie alebo adaptívne M odpruženie. A k tomu športové variabilné riadenie. Jednoducho, BMW 2 je v súčasnej ponuke asi tým najviac športovým modelom, ľahším, obratnejším a kompaktnejším ako väčšie kupé 4. Zvlášť to platí o verzii M240i xDrive na 20-palcových diskoch a so zmiešaným profilom pneumatík. Celé to završuje karoséria tuhšia o 12 % v porovnaní s predošlou generáciou a dokonalé rozloženie hmotnosti medzi nápravami v pomere 50 : 50. Pritom nemá byť novinka ťažšia. To, že sa BMW 2 Coupé nadobro oddelilo od menšej jednotky a ostatných dvojok dáva najavo aj nezvyklým rodiskom. Vyrábať ho budú v závode San Luis Potosí v Mexiku. K prvým zákazníkom dorazí začiatkom roka 2021. Diesel 220d a výkonnejší 4-valec 230i pribudnú v lete.
BMW 2 Coupé - 2021
BMW 2 Coupé - 2021
+23BMW 2 Coupé - 2021
BMW M240i xDrive Coupé - 2021
BMW M240i xDrive Coupé - 2021
+21BMW M240i xDrive Coupé - 2021

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #BMW #BMW 2 Coupé
Články podľa značiek