Polo GTI prišilo na svet v roku 1998 spolu s treťou generáciou Pola. Po Golfe a kupé Scirocco sa stalo tretím modelom Volkswagenu s ikonickým emblémom GTI. Teda ak neberieme do úvahy Polo GT, ktoré sa objavilo už v roku 1979. Za ten čas prešiel „malý ostrý Golf“ mnohými zmenami. Tie najdôležitejšie sa týkali práve techniky pod kapotou. Polo GTI totiž začínalo s atmosférickým 4-valcom 1,6 16V so skromným výkonom 88 kW. Ďalšia generácia už disponovala 20-ventilovým 4-valcom 1,8, ktorý zdvihol výkon na 110 kW. O päť rokov neskôr sa Polo GTI síce vrátilo k nižšiemu objemu, ale o výkon rozhodne neprišlo. Jeho štvorvalec 1,4 Twincharger disponoval totiž mechanickým kompresorom aj turbodúchadlom, takže k predným kolesám putovalo 131 kW.
Čítajte viac VW pozná termín konca spaľovacích motorov. Odpíše ich do roka 2035Ten ostal pod kapotou do roku 2014, keď ho nahradil jednoduchší, no objemnejší agregát 1,8 TSI (141 kW), tento raz s preplňovaný. No ani to nebol koniec. V roku 2017 prišla ďalšia zmena v podobe motora 2,0 TSI, ktorý mal síce len o sedem kilowattov viac (147 kW), no jeho reakcie boli vďaka väčšiemu objemu spontánnejšie. Ostrému Polu zabezpečil šprint na stovku za 6,7 sekundy a maximálnu rýchlosť 237 km/h. Takto poznáme Polo GTI v podstate dodnes, hoci výkon stúpol na 152 kW. Lenže ďalšia zmena nie je vylúčená. Volkswagen totiž nedávno Polo modernizoval a teraz odhalil aj verziu GTI. Lenže o technike sa v tlačovej správe takmer nezmienil. Vieme len to, že Polo GTI dostane „výkonný motor TSI“ s priamym aj nepriamym vstrekovaním a reguláciou zdvihu ventilov na sacej strane.
Je to zvláštne. najmä pri modeli, ktorý útočí na emócie zákazníkov športovou charizmou a nadštandardnou dynamikou. Lenže v časoch emisných škrtov nie je výkon pochádzajúci výlučne z benzínu v móde. Priestor pod kapotou tak ostáva záhadou, hoci pri faceliftoch nebýva zásadná zmena techniky rozhodne štandardom. Možno známy dvojliter čaká aspoň nejaká forma elektrifikácie, no je tiež možné, že k žiadnej zmene nedôjde, takže automobilka nepovažovala za potrebné techniku GTI komentovať. Zato sa dozvedáme, že Polo GTI bude prvýkrát vybavené asistenčným systémom IQ.Drive, ktorý umožňuje semiautomatické riadenie a podporuje vodiča v rozsahu rýchlostí od 0 do 210 km/h. Kombinuje adaptívny tempomat s udržiavaním v jazdnom prúde. Aj preto príde Polo GTI o manuálnu prevodovku.
Čítajte viac VW T7 Multivan: Legenda sa mení na záchrancu MPV. Zastúpi aj SharanŠtandardom bude 7-stupňová dvojspojka DSG, z čoho asi priaznivci klasiky nadšení nebudú. Aj ďalšie inovácie Pola GTI vychádzajú z nedávnej modernizácie. Pochváliť sa tak bude môcť diódovými matricovými svetlami IQ.Light a najnovším infotainmentom (MIB3.1), ktorý umožňuje pokročilé hlasové ovládanie, diaľkové prepojenie s vozidlom, využívanie on-line aplikácií či bezdrôtovú konektivitu so smartfónmi cez platformy Apple CarPlay a Android Auto. Nechýba ani 10,25-palcový digitálny kokpit so športovou grafikou a 8– alebo 9,2-palcová dotyková obrazovka. Jazdné vlastnosti podporí špeciálne vyladený podvozok znížený o 15 mm. Či dostane adaptívne tlmičmi, automobilka neprezradila.
Športovú DNA zvýrazňuje neprehliadnuteľný tuning. Zväčšené sacie otvory majú plástový výplet. Svetlá spája diódová lišta a k tomu neodmysliteľná červená linka. Spoza 17– alebo 18-palcových diskov „vykúkajú“ červené brzdové strmene. Prednú masku a blatníky zdobí emblém GTI. Ten nájdeme aj na zadnom veku namiesto nápisu Polo. Strecha je zakončená zväčšeným spojlerom. O výkonovom potenciáli informujú navonok dve chrómové koncovky výfukov. Svetlá disponujú špecifickou grafikou a dynamickými „smerovkami“. Zákazníci si budú môcť Polo GTI dopriať s piatimi lakmi karosérie. Tri možno kombinovať s kontrastnou čiernou strechou.
Čítajte viac VW Tiguan Allspace: Facelift aj pre dlhú verziu Kabína sa nesie v tónoch čiernej, šedej a červenej farby. Čierny je strop aj čalúnenie sedadiel. Kontrast zaručuje červené prešívanie, ktoré nájdeme nielen na športových sedadlách, ale aj na koženom volante a radiacej páke. Palubnú dosku zdobí masívny červený obklad. Červené akcenty sa nachádzajú aj na dverách či stredovej konzole. Ako nadštandard si budú môcť majitelia dopriať zvukovú aparatúru Beats s výkonom 300 W a šiestimi reproduktormi. Sympatické je, že Polo GTI neprišlo napriek športovej povahe ani o jediný liter v batožinovom priestore. Je ich tu identických 351 litrov. Cenu ani termín príchodu na trh zatiaľ Volkswagen nezverejnil. Pravdepodobne sa tak stane na jeseň.