Lotus Emira: Posledný na benzín. A prvý s motorom AMG!

Lotus o pár rokov "prešaltuje" na batérie. Jeho rozlúčka s fosílnou érou je ale veľkolepá. Emira nie je totiž derivátom žiadneho existujúceho modelu, ale úplne novým autom. Ponúkne až dve motorizácie vrátane najvýkonnejšie dvojlitra na svete, ktorý dodá nemecké AMG.

19.07.2021 10:00
debata
Posledný Lotus na benzín sa dizajnom inšpiroval... Foto: Lotus
Lotus Emira - 2021 Posledný Lotus na benzín sa dizajnom inšpiroval elektrickým hyperšportom Evija. Má kompaktné tvary a mimoriadne široký postoj.

Lotus predstavil pred dvoma rokmi elektrický hyperšport Evija s výkonom 2 000 koní. Jasne tým dal najavo, že je pripravený vyštartovať do novej elektrickej éry. Napokon, výrobca ikonických športových modelov pochádza z krajiny, ktorá chce už o pár rokov celkom zakázať predaj áut so spaľovacími motormi. No kým sa tak stane, Lotus ešte zažiari novým benzínovým modelom Emira. Názov pochádza zo starovekých jazykov a v preklade znamená „vodca“. To má symbolizovať, že je ambasádorom novej stratégie Vision80, ktorú Lotus naplní do roku 2028, keď značka z britského Hethelu oslávi 80. výročie vzniku.

Lotus Evora GT - 2019 Čítajte viac Lotus Evora GT: Staré kupé opäť omladlo. Je ľahšie a výkonnejšie

Emira má teda rozpoltenú osobnosť. Na jednej strane končí fosílnu éru, keďže po nej žiaden ďalší Lotus so spaľovacím motorom nevznikne, no na druhej strane nerobí žiadne kompromisy. Má ísť o globálny model, s ktorým má automobilka veľké plány vrátane predaja v novej celosvetovej dílerskej sieti. Aj preto na Emire v Hetheli nešetrili. Dokonca pre ňu Lotus vybudoval nový závod s investíciou 100 miliónov libier. Novinka s dĺžkou 4 412, šírkou 1 895 a výškou len 1 225 mm spočíva na úplne novej celohliníkovej platforme, čím rešpektuje priam posadnutosť Lotusu nízkou hmotnosťou. Ale bez toho, aby sa stala Emira cenovo nedostupná.

Emira sa zaobíde bez aktívnych aerodynamických... Foto: Lotus
Lotus Emira - 2021 Emira sa zaobíde bez aktívnych aerodynamických prvkov a agresívnych spojlerov. Prítlak generuje najmä jej podvozok ukončený masívnym difúzorom.

Dizajn čerpá mnohé práve z elektrickej Evije. Vidieť to najmä na vertikálnych svetlách, zužujúcej sa presklenej kabíne, svalnatých zadných blatníkoch či podobne riešených sacích a odvetrávacích otvoroch. Brilantná aerodynamika, ktorá sa zaobišla bez agresívnych spojlerov a aktívnych aerodynamických prvkov, je ukrytá najmä na podvozku, ktorý vyúsťuje do mohutného difúzora. Lotus tvrdí, že toto riešenie poskytuje dostatočný prítlak a zároveň nemení so stúpajúcou rýchlosťou charakter jazdných vlastností. Dramatický dizajn dotvárajú obrovské 20-palcové disky obuté pneumatikami Goodyear Eagle F1 Supersport alebo Michelin Pilot Sport Cup 2, ak sa rozhodnete pre balík Lotus Drivers Pack.

Kabína má rýdzo športovú ergonómiu. Nechýba ani... Foto: Lotus
Lotus Emira - 2021 Kabína má rýdzo športovú ergonómiu. Nechýba ani červený kryt štartovacieho tlačidla. Napriek tomu je interiér priestrannejší, komfortnejší a lepšie vybavený ako doterajšie puristické Lotusy.

O technike zatiaľ Lotus veľa neprezradil. Vieme ale, že Emira ponúkne dve pohonné jednotky, samozrejme, umiestnené naprieč pred zadnou nápravou. Jednou je známy kompresorový 6-valec s objemom 3,5 litra, používaný v Lotusoch Exige a Evora, no čo je zaujímavejšie, druhou alternatívou je preplňovaný 4-valec 2,0 Turbo dodávaný AMG. Ide o najvýkonnejší sériový dvojliter planéty, známy zo stuttgartských kompaktov. Spojený bude s nemeckou dvojspojkovou prevodovkou DCT. Lotus však prepracoval sací a výfukový trakt, ako aj softvér riadiacej jednotky a prevodovky, aby transplantácia cudzieho srdca ladila s DNA Lotusu. Automobilka sľubuje výkon od 360 do 400 koní (268 – 298 kW), zrýchlenie na stovku za menej ako 4,5 sekundy a maximálku 290 km/h.

Pod zadným oknom presvitá buď kompresorový... Foto: Lotus
Lotus Emira - 2021 Pod zadným oknom presvitá buď kompresorový agregát 3,5 V6, alebo premiérový 4-valec 2,0 Turbo z dielne AMG. Lotus sľubuje výkon 360 až 400 koní a šprint na stovku pod 4,5 sekundy.

Na asfalte bude Emiru držať prepracovaný podvozok. Zákazníci dostanú na výber základné nastavenie Tour alebo športové naladenie Sport, ktoré bude súčasťou príplatkového balíka Lotus Drivers Pack. Raritou je zachovanie hydraulického posilňovača riadenia. Pritom má byť ale Emira superšportom na každodenné použitie a dokonca aj autom na dlhé trasy. Lotus preto popracoval na komforte kabíny, ktorá ponúka viac priestoru, lepší výhľad a tiež výrazne kvalitnejšie materiály. Hoci ergonómia ostala nekompromisne športová, sedadlá sú pohodlnejšie, dokonca elektricky nastaviteľné, nechýba klimatizácia, moderný infotainment s 10,25-palcovou obrazovkou a konektivitou so smartfónmi či premiérová aparatúra s 10-kanálovým zosilňovačom od britskej spoločnosti KEF.

Lotus Evija - 2020 Čítajte viac Lotus Evija: Briti sa vracajú na scénu. S pompéznym hyperšportom. Má 2 000 k!

Myslelo sa aj na praktické detaily. V stredovej konzole sa nachádzajú dva držiaky nápojov, miesto na smartfón či USB-port. Za sedadlá sa zmestí batožina s objemom 208 litrov a k tomu ešte Emira ponúkne kufor s objemom symbolických 151 litrov. Bezpečnosť reprezentujú systémy na podporu vodiča vrátane autonómnych bŕzd, adaptívneho tempomatu, výstrahy pred neželaným opustením jazdného prúdu či pred križujúcimi vozidlami pri cúvaní. Prvé vozidlá by mali zamieriť k zákazníkom na jar budúceho roka. Objednať Emiru si však môžete už dnes. Montáž zabezpečí modernizovaný závod v Norwichi, len 10 km od centrály Lotusu.

Lotus Emira - 2021
Lotus Emira - 2021
+14Lotus Emira - 2021

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Lotus #Lotus Emira
Články podľa značiek