Audi RS 3: Ultra hothatch z Ingolstadtu jazdí ako superšport!

Príchod vysokovýkonných modelov so spaľovacím motorom je dnes doslova sviatkom. Audi RS 3 takým nepochybne je. V časoch emisných škrtov zostala aj nová generácia verná 5-valcu 2,5 TFSI. A je výkonnejší ako kedykoľvek predtým. K všetkým štyrom kolesám posiela neskutočných 400 koní.

20.07.2021 10:00
4
Audi RS 3 naznačuje brutalitu mohutnou čiernou... Foto: Audi
Audi RS3 Sportback - 2021 Audi RS 3 naznačuje brutalitu mohutnou čiernou maskou a LED svetlami s čiernym pozadím.

To, čo sa začalo Golfom GTI v roku 1976, doviedlo sesterské Audi do celkom nových sfér. Jeho RS 3, či už v podobe hatchbacku Sportback alebo sedanu, nemožno totiž označiť prostým termínom hothatch. Je to absolútny vrchol, čerešnička na torte, ktorá výkonom doslova vyráža dych. Pod prednou kapotou si totiž tieto dvojičky zachovali dnes absolútne unikátny 5-valec 2,5 TFSI. A je ešte silnejší ako kedykoľvek predtým. Aj vďaka zvýšenému tlaku preplňovania dáva 294 kW a k tomu rovných 500 Nm krútiaceho momentu, to je o 20 Nm viac. Kým maximum výkonu je k dispozícii pri 5 600 až 7 000 otáčkach, krútiaci moment neklesá pod maximum od 2 250 do 5 600 otáčok za minútu.

Srdcom RS 3 je vzácny 5-valec 2,5 TFSI s... Foto: Audi
Audi RS3 Sportback - 2021 Srdcom RS 3 je vzácny 5-valec 2,5 TFSI s výkonom 298 kW a krútiacim momentom rovných 500 Nm.
Audi Q4 e-tron (2021) Čítajte viac Na náš trh prichádza Audi Q4 e-tron. Cena je zaujímavá

Zachované ostalo aj ojedinelé poradie zapaľovania vo valcoch (1 – 2 – 4 – 5 – 3), ktoré spolu s novou výfukovou sústavou s dvojicou variabilných klapiek generuje okúzľujúcu zvukovú kulisu. Motor je spojený so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG s rýchlejšími časmi radenia a pohonom oboch náprav Quattro. Ale nie obyčajným. RS 3 totiž prvýkrát zamenilo zadný diferenciál za dvojicu viaclamelových spojok. Takzvaný systém RS Torque Splitter potom zabezpečuje nielen možnosť rozdeľovať hnací moment medzi prednú a zadnú nápravu, ale aj medzi zadnými kolesami, a to v rozsahu od 0 : 100 až 100 : 0. Asi neprekvapí, že medzi jazdnými módmi nájdeme driftovací režim RS Torque Rear a okruhový RS Performance Mode.

Ingolstadská raketa obúva 19-palcové disky... Foto: Audi
Audi RS3 Sedan - 2021 Ingolstadská raketa obúva 19-palcové disky pneumatikami semi-slick Pirelli P Zero Trofeo RS. Zvláštnosťou sú aj odvetrávacie štrbiny v predných blatníkoch.
Audi - motor 3,0 TDI Čítajte viac Audi: Umieráčik už zvoní. Ingolstadt prezradil posledné auto na benzín

Zážitky za volantom musia byť ohromujúce. RS3 totiž šprintuje na stovku za 3,8 sekundy, čo je údaj z ríše superšportov. Maximálna rýchlosť je síce obmedzená na obligátnych 250 km/h, ale po doblokovaní stúpne na 280 km/h a s príplatkovým balíkom RS Dynamic package sa vyšplhá o ďalších 10 km/h vyššie. Aby bolo možné túto šelmu udržať na ceste, je vybavená upraveným podvozkom, ešte o 10 mm nižším ako v prípade S3 a odlišne naladenými tlmičmi a pružinami. Zmenil sa tiež odklon kolies, rozchod narástol o 33, respektíve 10 mm. Náklony v zákrutách krotia nové duté stabilizátory. Za príplatok dodá Audi adaptívne tlmiče a keramickú brzdovú sústavu so 6-piestikovými strmeňmi, ktoré sa zahrýzajú do 375-milimetrových predných a 310-milimetrových zadných kotúčov.

Kabína je plná kože a karbónu. Volant obsahuje... Foto: Audi
Audi RS3 Sedan - 2021 Kabína je plná kože a karbónu. Volant obsahuje tlačidlo jazdných režimov RS a infotainment špecifické telemetrické a technické údaje.

Nechýba ani variabilné riadenie. Celé to má pod palcom modulárny regulátor jazdnej dynamiky mVDC, ktorý spracúva dáta kľúčové pre priečnu dynamiku a harmonizuje činnosť všetkých trakčných systémov. Spojenie s asfaltom zabezpečujú pneumatiky Pirelli P Zero Trofeo RS, teda semi-slicky, ktoré majú v RS 3 premiéru. Svoje extrémne schopnosti dáva ingolstadtská novinka jasne najavo výraznými exteriérovými úpravami. Zväčšená maska single frame dostala plastový výplet a lesklý čierny lak. Nadväzuje na klinovité LED svetlá, za príplatok Matrix LED, s čiernym pozadím. Špecifická je grafika denných svetiel. Zboku zaujmú rozšírené blatníky, tie predné s vertikálnymi štrbinami, rozšírené prahy s karbónovými lištami a tiež 19-palcové čierne disky s desiatimi lúčmi.

Z mohutného difúzora vychádzajú dve oválne... Foto: Audi
Audi RS3 Sportback - 2021 Z mohutného difúzora vychádzajú dve oválne koncovky výfukov s variabilnými aktívnymi klapkami.
Audi A6 e-tron Concept - 2021 Čítajte viac Audi A6 e-tron Concept: Toto je luxusný sedan blízkej budúcnosti

Zákazníci môžu voliť kontrastné brzdové strmene v sivej, modrej alebo červenej farbe. Zadnej časti dominuje mohutný čierny difúzor a dvojica oválnych koncoviek výfukov. RS 3 dodáva Audi so špecifickými odtieňmi karosérie Kyalami Green a Kmora Grey. Po prvýkrát možno voliť čiernu strechu Brilliant Black. Personalizácia pokračuje dizajnovým paketom Optikpaket Aluminium alebo karbónovými doplnkami. Športová atmosféra sa prenáša aj do kabíny s karbónovými obkladmi palubnej dosky, anatomickými sedadlami RS či špecifickým splošteným volantom potiahnutým Alcantarou a s tlačidlom RS mode, pre výber jazdných režimov. Digitálny kokpit s uhlopriečkou 12,3-palca ponúka telemetrické údaje pre jazdu na okruhu či stĺpcový diagram otáčok.

E-Legend EL1 - novodobé Audi Quattro 2021 Čítajte viac E-Legend EL1: Ikonické Audi Quattro vstáva z mŕtvych. Bude mať 800 koní

Infotainment s 10,1-palcovou dotykovou obrazovkou poskytuje prostredníctvom takzvaného RS Monitora informácie o teplote chladiacej kvapaliny, motorového a prevodového oleja, ale aj o tlaku v pneumatikách. Za túto rýchlu hračku si bude Audi pýtať minimálne 60 000 eur. Objednávky spustí v auguste, pričom k prvým zákazníkom by mali sedan aj Sportback doraziť v priebehu jesene.

Technické údaje

Motor 2,5 TFSI
Počet valcov/ventilov 5/20 DOHC Turbo
Zdvihový objem (ccm) 2 480
Max. výkon (kW/ot.) 294/5 600 – 7 000
Max. krútiaci moment (Nm) 500/2 250 – 5 600
Prevodovka 7DSG
0 – 100 km/h (s) 3,8
Max. rýchlosť (km/h) 250 (290 s RS Dynamic Package)
Audi RS3 Sportback -
		2021
Audi RS3 Sportback -
		2021
+29Audi RS3 Sportback -
		2021
Audi RS3 Sedan -
		2021
Audi RS3 Sedan - 2021
+21Audi RS3 Sedan - 2021

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
4 debata chyba
Viac na túto tému: #Audi S3 #Audi RS3 #Audi RS 3 #Audi A3 #Audi
Články podľa značiek