To, čo sa začalo Golfom GTI v roku 1976, doviedlo sesterské Audi do celkom nových sfér. Jeho RS 3, či už v podobe hatchbacku Sportback alebo sedanu, nemožno totiž označiť prostým termínom hothatch. Je to absolútny vrchol, čerešnička na torte, ktorá výkonom doslova vyráža dych. Pod prednou kapotou si totiž tieto dvojičky zachovali dnes absolútne unikátny 5-valec 2,5 TFSI. A je ešte silnejší ako kedykoľvek predtým. Aj vďaka zvýšenému tlaku preplňovania dáva 294 kW a k tomu rovných 500 Nm krútiaceho momentu, to je o 20 Nm viac. Kým maximum výkonu je k dispozícii pri 5 600 až 7 000 otáčkach, krútiaci moment neklesá pod maximum od 2 250 do 5 600 otáčok za minútu.
Zachované ostalo aj ojedinelé poradie zapaľovania vo valcoch (1 – 2 – 4 – 5 – 3), ktoré spolu s novou výfukovou sústavou s dvojicou variabilných klapiek generuje okúzľujúcu zvukovú kulisu. Motor je spojený so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG s rýchlejšími časmi radenia a pohonom oboch náprav Quattro. Ale nie obyčajným. RS 3 totiž prvýkrát zamenilo zadný diferenciál za dvojicu viaclamelových spojok. Takzvaný systém RS Torque Splitter potom zabezpečuje nielen možnosť rozdeľovať hnací moment medzi prednú a zadnú nápravu, ale aj medzi zadnými kolesami, a to v rozsahu od 0 : 100 až 100 : 0. Asi neprekvapí, že medzi jazdnými módmi nájdeme driftovací režim RS Torque Rear a okruhový RS Performance Mode.
Zážitky za volantom musia byť ohromujúce. RS3 totiž šprintuje na stovku za 3,8 sekundy, čo je údaj z ríše superšportov. Maximálna rýchlosť je síce obmedzená na obligátnych 250 km/h, ale po doblokovaní stúpne na 280 km/h a s príplatkovým balíkom RS Dynamic package sa vyšplhá o ďalších 10 km/h vyššie. Aby bolo možné túto šelmu udržať na ceste, je vybavená upraveným podvozkom, ešte o 10 mm nižším ako v prípade S3 a odlišne naladenými tlmičmi a pružinami. Zmenil sa tiež odklon kolies, rozchod narástol o 33, respektíve 10 mm. Náklony v zákrutách krotia nové duté stabilizátory. Za príplatok dodá Audi adaptívne tlmiče a keramickú brzdovú sústavu so 6-piestikovými strmeňmi, ktoré sa zahrýzajú do 375-milimetrových predných a 310-milimetrových zadných kotúčov.
Nechýba ani variabilné riadenie. Celé to má pod palcom modulárny regulátor jazdnej dynamiky mVDC, ktorý spracúva dáta kľúčové pre priečnu dynamiku a harmonizuje činnosť všetkých trakčných systémov. Spojenie s asfaltom zabezpečujú pneumatiky Pirelli P Zero Trofeo RS, teda semi-slicky, ktoré majú v RS 3 premiéru. Svoje extrémne schopnosti dáva ingolstadtská novinka jasne najavo výraznými exteriérovými úpravami. Zväčšená maska single frame dostala plastový výplet a lesklý čierny lak. Nadväzuje na klinovité LED svetlá, za príplatok Matrix LED, s čiernym pozadím. Špecifická je grafika denných svetiel. Zboku zaujmú rozšírené blatníky, tie predné s vertikálnymi štrbinami, rozšírené prahy s karbónovými lištami a tiež 19-palcové čierne disky s desiatimi lúčmi.
Zákazníci môžu voliť kontrastné brzdové strmene v sivej, modrej alebo červenej farbe. Zadnej časti dominuje mohutný čierny difúzor a dvojica oválnych koncoviek výfukov. RS 3 dodáva Audi so špecifickými odtieňmi karosérie Kyalami Green a Kmora Grey. Po prvýkrát možno voliť čiernu strechu Brilliant Black. Personalizácia pokračuje dizajnovým paketom Optikpaket Aluminium alebo karbónovými doplnkami. Športová atmosféra sa prenáša aj do kabíny s karbónovými obkladmi palubnej dosky, anatomickými sedadlami RS či špecifickým splošteným volantom potiahnutým Alcantarou a s tlačidlom RS mode, pre výber jazdných režimov. Digitálny kokpit s uhlopriečkou 12,3-palca ponúka telemetrické údaje pre jazdu na okruhu či stĺpcový diagram otáčok.
Čítajte viac E-Legend EL1: Ikonické Audi Quattro vstáva z mŕtvych. Bude mať 800 koníInfotainment s 10,1-palcovou dotykovou obrazovkou poskytuje prostredníctvom takzvaného RS Monitora informácie o teplote chladiacej kvapaliny, motorového a prevodového oleja, ale aj o tlaku v pneumatikách. Za túto rýchlu hračku si bude Audi pýtať minimálne 60 000 eur. Objednávky spustí v auguste, pričom k prvým zákazníkom by mali sedan aj Sportback doraziť v priebehu jesene.
Technické údaje
Motor | 2,5 TFSI |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 5/20 DOHC Turbo |
Zdvihový objem (ccm) | 2 480 |
Max. výkon (kW/ot.) | 294/5 600 – 7 000 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 500/2 250 – 5 600 |
Prevodovka | 7DSG |
0 – 100 km/h (s) | 3,8 |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 (290 s RS Dynamic Package) |