Začnime tým najdôležitejším. Kým bežné ID.4 dosahujú výkon od 109 do 150 kW, GTX mieri oveľa vyššie. Vychádza síce z ID.4 Performance, ktoré je vybavené batériovým paketom s kapacitou 77 kWh, ale jeho dva elektromotory z neho robia celkom iné auto. Kým zadný má výkon 150 kW a krútiaci moment 310 Nm, predný pridáva ďalších 80 kW a 162 Nm. To dáva systémových 220 kW a 472 Nm krútiaceho momentu. Asi neprekvapí, že aj napriek pohotovostnej hmotnosti 2 211 kg dokáže športovo ladené SUV šprintovať na stovku za 6,2 sekundy, dokonca o dve desatinky sekundy rýchlejšie ako ikonický Golf GTI. Ešte údernejšie pôsobí zrýchlenie z 0 na 60 km/h, ktoré má GTX za sebou za 3,2 sekundy.
Čítajte viac Volkswagen chce byť lídrom v predaji elektrických áut. Má na to?Má to však podmienku. Maximálny výkon je dostupný len počas 30 sekúnd, pričom teplota batérie sa musí pohybovať v rozmedzí od 23 až 50 stupňov a nabitá musí byť minimálne na 88 % Celzia. Maximálna rýchlosť je zas limitovaná na 180 km/h, no i tak ide o údaj vysoko nad maximálnou povolenou rýchlosťou s výnimkou Nemecka. Stabilitu a trakciu podporuje systém rozdelenia hnacieho momentu medzi predné a zadné kolesá. Aby však GTX šetrilo energiou, ktorej nie je pri elektromobiloch nikdy nazvyš, pri nižšom zaťažení využíva len zadný elektromotor. Zato pri rekuperácii energie počas brzdenia pracujú oba motory súčasne. O väčšinu spomalení do hodnoty 0,3 g sa tak namiesto bŕzd starajú práve elektromotory.
Podľa Volkswagenu má GTX s batériami s využiteľnou kapacitou 77 kWh dojazd 480 km. Potom príde na rad nabíjanie. Podpora výkonu 125 kW znamená, že 30 minút zastávky na rýchlonabíjacej stanici zabezpečí predĺženie dojazdu o približne 300 km. Doma však využijete skôr walbox s podporou 11-kilowattovej palubnej nabíjačky. Nabitie na 100 % potom trvá 7,5 hodiny. Aby GTX zvládalo svoju dynamiku, je vybavené aktívnymi tlmičmi DCC a za príplatok aj balíkom Sport Package Plus so športovým podvozkom zníženým zo 170 na 155 mm, progresívnym riadením a predným diferenciálom s elektronickou uzávierkou XDS. O spoluprácu všetkých systémov sa stará systém Vehicle Dynamics Manager.
Vodič si môže navyše vyberať jeden zo štyroch jazdných režimov. Okrem Eco, Comfort, Sport a Track aj individuálny s preferovaným nastavením podvozka, riadenia či dynamiky. Svoje športové gény dáva GTX najavo decentným tuningom. Chróm v prednej časti nahradila vrcholová verzia klavírnou čerňou. Špecifický je aj grafický podpis denných svetiel, ktoré tvorí trojica vertikálne umiestnených diód. Hlavné svetlá s technológiou Matrix LED zas dostali tmavé pozadie. Z profilu zaujmú nielen 20-palcové disky Ystad či príplatkové dvadsaťjednotky Narvik, ale aj prahy lakované vo farbe karosérie. Opticky GTX znižuje čierna strecha a antracitové stĺpiky. Zadné svetlá sú spojené diódovou lištou a majú opäť špecifickú grafiku tvorenú deviatimi diódami.
Neprehliadnuteľný je aj difúzor lakovaný v odtieni Galvano Grey. Celé to dotvárajú čierne nápisy GTX, umiestnené na predných blatníkoch a zadnom veku. Podobne je to v kabíne, kde sa ID.4 GTX líši športovým volantom, sedadlami s kontrastným červeným prešívaním a čiastočným koženkovým čalúnením. Infotainment tvorí malý prístrojový panel s uhlopriečkou 5,3-palca s centrálnym dotykovým 10-palcovým displejom. Za príplatok si môžete dopriať 12-palcovú obrazovku či head-up displej. K dispozícii sú aj športové sedadlá s integrovanými opierkami hláv, ambientné osvetlenie a špecifické pakety ako napríklad Design, Comfort, Assitnace alebo Sport.
Čítajte viac VW ID.5: Nemci avizujú štvrtý elektromobil. Bude to SUV-kupéVýrobu novinky už automobilka spustila v závode Zwickau. Na slovenskom trhu začína ID.4 GTX na cene 53 180 eur. Neskôr má doraziť druhé GTX na báze hatchbacku ID.3. Prototyp už Volkswagen ukázal a dokonca prekvapil ešte vyšším výkonom. Menšie GTX totiž počíta až s 245 kilowattmi. Až to ale bude jasným ideovým nástupcom legendárneho Golfu GTi pre novú elektrickú éru.