Scala, prvý kompaktný hatchback Škody, postavený na platforme MQB A0, mal byť liekom na nie práve oslnivé predaje pôvodného Rapidu a Rapidu Spaceback. Škode však ťah s lacnejším „českým Golfom“ príliš nevyšiel. Kým z Rapidu predávala ročne aspoň 65 000 kusov a v roku 2014 dokonca vyše 75 000 exemplárov, Scala zatiaľ na takéto čísla nedosiahla. V roku 2019 si zaknihovala v Európe 36 156 a vlani 53 156 registrácií. Samozrejme, dôvodom bola aj pandémia, no ani tento rok nevyzerá lepšie. Za prvý polrok má Scala na konte ani nie 23 000 predajov. Možno aj preto sa nemecký zástupca Škody pokúša pritiahnuť pozornosť zákazníkov na najväčšom európskom trhu limitovanou edíciou Edition S.
Úpravu Scaly zveril do rúk známej tuningovej spoločnosti ABT. To je dosť nezvyklý postup. Pamätáme si ho skôr z minulosti, keď zahraničné zastúpenia východoeurópskych automobiliek pomocou úpravcov dokončovali alebo vylepšovali pôvodné produkty. V každom prípade je snaha nemeckého importéra osviežením. Veď Scala debutovala vo forme konceptu Vision RS. Po Scale RS však niet ani chýru ani slychu. Maximom je športovo ladená verzia Mote Carlo. A práve z nej Edition S vychádza. Lenže to nestačilo. A tak ABT uskutočnilo ďalšie zmeny. Dokonca pod kapotou, kde sídli známy preplňovaný 4-valec 1,5 TSI. Po tuningu má však výkon 140 kW a krútiaci moment 290 Nm. To je až o 30 kW a 40 Nm viac. A čo je sympatické, motor bude kombinovaný výlučne s manuálnou prevodovkou. Takže ide o ponuku pre skutočných nadšencov.
Mimo neostal ani tuhší podvozok znížený o 15 mm a kolesá, ktoré pochádzajú priamo z katalógu ABT. Scala Edition S má tiež väčší predný spojler, rozšírené prahy, čierny difúzor a neprehliadnuteľné koncovky výfukov, žiaľ falošné. Na výber budú tri laky karosérie – šedý, čierny a červený. V kabíne nechýbajú športové sedadlá s integrovanými opierkami hláv a špecifickým čalúnením, hliníkové pedále, kožený volant či koberčeky ABT. Bohužiaľ, to najdôležitejšie sme sa nedozvedeli. Tajomstvom totiž ostávajú práve dynamické vlastnosti. V súčasnosti najvýkonnejšia sériová Scala 1,5 TSI akceleruje na stovku za 8,2 sekundy, dosahuje maximálnu rýchlosť 219km/h. Nemecká novinka, ktorá vznikne v 500-kusovej sérii, ju nepochybne zahanbí. Odhadujeme šprint na stovku niekde okolo siedmich sekúnd.
Čítajte viac Šok: Škoda ‘odpískala‘ novú Fabiu Combi! Väz jej zlomil výfuk Najrýchlejšia Scala zamieri už čoskoro k nemeckým zákazníkom. Prvé informácie hovoria o cene 33 790 eur, čo je o 11 780 eur viac v porovnaní so sériovou Scalou 1,5 TSI Monte Carlo. Či to zachráni kožu autu, ktoré na zákazníkov neurobilo taký dojem ako automobilka očakávala, však ukáže až čas. V každom prípade to môže vylepšiť jeho omidž na dôležitom nemeckom trhu.