Kia predstavila piatu generáciu SUV Sportage začiatkom júna. A tú pre Indiu už vlani v novembri. Ani jedna z nich však nezamieri do Európy. Po prvý raz v histórii tohto modelového radu totiž Kia vyvinula pre starý kontinent špecifickú verziu. To napokon ani netajila, no mnohí sa domnievali, že európsky Sportage bude len jemne upraveným derivátom piatej generácie. Nakoniec je všetko inak. Európsky Sportage bude kratší a kompaktnejší, čím sa jasne zachová jeho pozícia súpera Hyundaiu Tucson. Hoci stojí na úplne novej platforme N3, ktorá mu dáva vyššiu tuhosť a možnosť využiť rozsiahlu elektrifikáciu, rozmermi sa od aktuálnej generácie príliš nelíši. Zmeny sú doslova kozmetické.
Sportage má na dĺžku 4 515 mm, na šírku 1 865 a na výšku 1 645 mm. Je teda o 30 mm dlhší a len o centimeter širší a vyšší. Rovnako je to s rázvorom náprav 2 680 mm, kde pribudlo len 10 mm. Zato dizajn je radikálne odlišný. Vychádza z novej štylistickej filozofie Opposites United, teda z jednoty protikladov, ktorú už poznáme z globálneho Sportagea. Predná časť je až na tvar líšt tigrieho nosa takmer identická. Predná maska sa rozprestiera po celej šírke. Lemujú ju bumerangové denné diódy, ako aj integrované svetlá s matným pozadím. Najväčším rozdielom je zadná časť. Európsky Sportage prišiel totiž o tretie bočné okno a má kratší previs. Zato dostal veľmi dynamicky tvarovaný zadný stĺpik, do ktorého sa akoby zarezáva lišta strešného spojlera.
Zadné svetlá sú zas spojené tenkou diódovou lištou. Veko a nárazník má v porovnaní s globálnym Sportageom opäť autonómny tvar. Nechýba ani nové logo. Úplnou novinkou je možnosť voliť kontrastnú čiernu strechu. Pre Sportage sú pripravené kolesá s priemerom 17 až 19 palcov. Tie najväčšie použije športovo ladená verzia GT-Line. Aj interiér prešiel radikálnou prestavbou. Kia sľubuje špičkové materiály a prémiovú kvalitu. Veľkým zakriveným displejom, ktorý obsahuje až dve 12,3-palcové obrazovky z nového elektromobilu EV6, dáva Sportage poriadne na frak sesterskému Tucsonu. Túto technológiu totiž používa zatiaľ len Porsche alebo BMW. Palubná doska pôsobí štíhlo, keďže sú do nej jemne zakomponované prieduchy ventilácie, prakticky po celej jej šírke.
Infotainment bude možné ovládať dotykom, hlasom ale aj ovládačom na stredovom tuneli. Umožní tiež aktualizáciu softvéru, diaľkové prepojenie a ovládanie niektorých funkcií vozidla, ako aj rozsiahle využívanie aplikácií. K dispozícii je indukčné nabíjanie telefónov s výkonom 15 W. Dobrou správou je zachovanie samostatného panelu klimatizácie. V tomto smere je Kia správne konzervatívna. Piata generácia má súperov porážať aj v oblasti priestoru. Sportage ponúka predným pasažierom na nohy 996 mm vpredu a 998 vzadu. Pod elektricky ovládaným zadným vekom je pritom ešte 591 litrov pre batožiny. A to aj v prípade elektrifikovaných verzií, keďže batérie sú umiestnené buď pod zadným sedadlom, alebo v podlahe. Po sklopení operadiel delených v pomere 40 : 20 : 40 narastie celkový využiteľný objem na 1 780 litrov.
Pod kapotou sa odohrala doslova revolúcia. Sportage napokon ani nemal v Európe s najprísnejšími emisnými limitmi inú šancu. Ponúkne mild-hybridné, hybridné aj plug-in hybridné pohonné sústavy. Hybrid a plug-in hybrid kombinujú preplňovaný benzínový 4-valec 1,6 T-GDi (132 kW) s elektromotorom umiestneným v dvojspojkovej prevodovke. Kým v hybride má elektrická jednotka výkon 44,6 kW, v nabíjateľnej verzii je to 66,9 kW. Systémový výkon je potom 169, respektíve 195 kW. Hybrid používa malý li-ion akumulátor s kapacitou 1,49 kWh, kapacita plug-in hybridu je až 13,8 kWh, takže v čisto elektrickom režime by mal Sportage PHEV zvládnuť približne 50 km. O dobrú kondíciu batérií sa stará pokročilé monitorovanie jednotlivých článkov.
Našťastie, Sportage neprišiel ani o klasické pohony. Stále bude k dispozícii s motorom 1,6 T-GDi (110 alebo 132 kW) a dokonca s dieslom 1,6 CRDi (85, 100 kW). Pripravené sú 7-stupňové dvojspojky, 6-stupňové manuály a pre výkonnejšie verzie pohon oboch náprav AWD. Diesel je možné kombinovať s mild-hybridnou sústavou MHEV, teda s výkonným šartérom-generátorom ISG, a to nielen s automatom, ale aj s inteligentnou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou iMT, ktorá zvláda „plachtenie“ s vypnutým motorom a zaradeným prevodovým stupňom. Je tiež priateľská k asistenčným systémom, pretože automatická spojka dokáže kedykoľvek odpojiť spaľovací motor od hnacej sústavy.
Čítajte viac Kia Sportage: Toto sú prvé skice európskej verzie zo Žiliny. Bude fakt iná!Sportage by si mal polepšiť nielen na asfalte, ale aj v teréne. Na cestách zvýšia komfort a stabilitu úplne nové elektronicky riadené tlmiče ECS, ktoré upravujú tuhosť pruženia v reálnom čase, alebo aj v závislosti od zvoleného jazdného režimu – Comfort, Eco a Sport. Mimochodom, volič jazdných režimov je v Sportage novinkou, doteraz ponúkal len režim Sport. Na nekvalitných povrchoch zas pomôže nový jazdný mód Terrain, vhodný pre jazdu v blate, na snehu, piesku či šotoline. Samozrejme, kórejská novinka je doslova nabitá asistentmi na podporu vodiča. Balík DriveWise obsahuje prakticky všetky asistenčné systémy od adaptívneho tempomatu, ktorý využíva dáta navigácie aj čítačky značiek, cez udržiavanie v jazdnom prúde, asistencie pri preraďovaní až po diaľkové parkovanie, známe zatiaľ len z prémiových modelov.
Novú európsku Kiu Sportage, ktorá bude schádzať z liniek montážneho závodu v Žiline, ukázala automobilka virtuálne 1. septembra a dnes (3. septembra) bude mať premiéru na autosalóne v Mníchove. K prvým zákazníkom by mala doraziť najskôr koncom tohto roka.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 4 515 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 865 |
Výška (mm) | 1 645 |
Rázvor náprav (mm) | 2 680 |
Objem kufra (l) | 591 – 1 780 |
Technické údaje
Motor | 1,6 T-GDi | 1,6 T-GDI | 1,6 CRDi | 1,6 CRDi (MHEV) | 1,6 T-GDi HEV | 1,6 T-GDI PHEV |
---|---|---|---|---|---|---|
Výkon (kW) | 110 | 132 | 85 | 100 | 169 (132 + 44,2) | 195 (132 + 66,9) |