Kia Sportage: ‘Krátka‘ verzia pre Európu je tu. Bude zo Žiliny

Po prvý raz v 28-ročnej histórii modelu Sportage pripravila Kia špeciálnu verziu pre Európu. Bohužiaľ, tá dlhšia a praktickejšia sa na starý kontinent nedostane.

03.09.2021 00:00
debata (4)
Nový Sportage prichádza s odvážnou prednou... Foto: Kia
Kia Sportage - EU 2021 Nový Sportage prichádza s odvážnou prednou maskou a bumerangovou grafikou denných svetiel. Nechýba nové logo ani motív tigrieho nosa.

Kia predstavila piatu generáciu SUV Sportage začiatkom júna. A tú pre Indiu už vlani v novembri. Ani jedna z nich však nezamieri do Európy. Po prvý raz v histórii tohto modelového radu totiž Kia vyvinula pre starý kontinent špecifickú verziu. To napokon ani netajila, no mnohí sa domnievali, že európsky Sportage bude len jemne upraveným derivátom piatej generácie. Nakoniec je všetko inak. Európsky Sportage bude kratší a kompaktnejší, čím sa jasne zachová jeho pozícia súpera Hyundaiu Tucson. Hoci stojí na úplne novej platforme N3, ktorá mu dáva vyššiu tuhosť a možnosť využiť rozsiahlu elektrifikáciu, rozmermi sa od aktuálnej generácie príliš nelíši. Zmeny sú doslova kozmetické.

Z profilu zaujme najmä dynamický tvar zadného... Foto: Kia
Kia Sportage - EU 2021 Z profilu zaujme najmä dynamický tvar zadného stĺpika, do ktorého sa zarezáva lišta strešného spojlera. Novinkou je kontrastná čierna strecha.
Kia Ceed - facelift 2021 Čítajte viac Kia Ceed: Toto je viac ako facelift. Auto zo Žiliny má aj nový motor

Sportage má na dĺžku 4 515 mm, na šírku 1 865 a na výšku 1 645 mm. Je teda o 30 mm dlhší a len o centimeter širší a vyšší. Rovnako je to s rázvorom náprav 2 680 mm, kde pribudlo len 10 mm. Zato dizajn je radikálne odlišný. Vychádza z novej štylistickej filozofie Opposites United, teda z jednoty protikladov, ktorú už poznáme z globálneho Sportagea. Predná časť je až na tvar líšt tigrieho nosa takmer identická. Predná maska sa rozprestiera po celej šírke. Lemujú ju bumerangové denné diódy, ako aj integrované svetlá s matným pozadím. Najväčším rozdielom je zadná časť. Európsky Sportage prišiel totiž o tretie bočné okno a má kratší previs. Zato dostal veľmi dynamicky tvarovaný zadný stĺpik, do ktorého sa akoby zarezáva lišta strešného spojlera.

V porovnaní s globálnym Sportageom piatej... Foto: Kia
Kia Sportage - EU 2021 V porovnaní s globálnym Sportageom piatej generácie je ten európsky o čosi kratší. Prepracovaná je celá zadná časť vrátane veka a nárazníka. Toto je vrcholová verzia GT-Line.
Kia Imagine Concept - 2019 Čítajte viac Australská Kia odmieta dotácie na elektromobily

Zadné svetlá sú zas spojené tenkou diódovou lištou. Veko a nárazník má v porovnaní s globálnym Sportageom opäť autonómny tvar. Nechýba ani nové logo. Úplnou novinkou je možnosť voliť kontrastnú čiernu strechu. Pre Sportage sú pripravené kolesá s priemerom 17 až 19 palcov. Tie najväčšie použije športovo ladená verzia GT-Line. Aj interiér prešiel radikálnou prestavbou. Kia sľubuje špičkové materiály a prémiovú kvalitu. Veľkým zakriveným displejom, ktorý obsahuje až dve 12,3-palcové obrazovky z nového elektromobilu EV6, dáva Sportage poriadne na frak sesterskému Tucsonu. Túto technológiu totiž používa zatiaľ len Porsche alebo BMW. Palubná doska pôsobí štíhlo, keďže sú do nej jemne zakomponované prieduchy ventilácie, prakticky po celej jej šírke.

Interiér pôsobí naozaj inovatívne. Z... Foto: Kia
Kia Sportage - EU 2021 Interiér pôsobí naozaj inovatívne. Z elektrického modelu EV6 si totiž požičal zakrivený displej s dvojicou 12,3-palcových obrazoviek.
Kia Sorento 2.2 CRDi (2021) Čítajte viac Test: Kia Sorento 2,2 CRDi - nafta ešte posledné slovo nepovedala!

Infotainment bude možné ovládať dotykom, hlasom ale aj ovládačom na stredovom tuneli. Umožní tiež aktualizáciu softvéru, diaľkové prepojenie a ovládanie niektorých funkcií vozidla, ako aj rozsiahle využívanie aplikácií. K dispozícii je indukčné nabíjanie telefónov s výkonom 15 W. Dobrou správou je zachovanie samostatného panelu klimatizácie. V tomto smere je Kia správne konzervatívna. Piata generácia má súperov porážať aj v oblasti priestoru. Sportage ponúka predným pasažierom na nohy 996 mm vpredu a 998 vzadu. Pod elektricky ovládaným zadným vekom je pritom ešte 591 litrov pre batožiny. A to aj v prípade elektrifikovaných verzií, keďže batérie sú umiestnené buď pod zadným sedadlom, alebo v podlahe. Po sklopení operadiel delených v pomere 40 : 20 : 40 narastie celkový využiteľný objem na 1 780 litrov.

Do kufra Sportage sa zmestí od 591 do 1 780... Foto: Kia
Kia Sportage - EU 2021 Do kufra Sportage sa zmestí od 591 do 1 780 litrov batožiny.

Pod kapotou sa odohrala doslova revolúcia. Sportage napokon ani nemal v Európe s najprísnejšími emisnými limitmi inú šancu. Ponúkne mild-hybridné, hybridné aj plug-in hybridné pohonné sústavy. Hybrid a plug-in hybrid kombinujú preplňovaný benzínový 4-valec 1,6 T-GDi (132 kW) s elektromotorom umiestneným v dvojspojkovej prevodovke. Kým v hybride má elektrická jednotka výkon 44,6 kW, v nabíjateľnej verzii je to 66,9 kW. Systémový výkon je potom 169, respektíve 195 kW. Hybrid používa malý li-ion akumulátor s kapacitou 1,49 kWh, kapacita plug-in hybridu je až 13,8 kWh, takže v čisto elektrickom režime by mal Sportage PHEV zvládnuť približne 50 km. O dobrú kondíciu batérií sa stará pokročilé monitorovanie jednotlivých článkov.

Novinka sa predstaví s klasickými benzínovými a... Foto: Kia
Kia Sportage - EU 2021 Novinka sa predstaví s klasickými benzínovými a naftovými motormi, ale aj s mild-hybridnými, full-hybridnými a plug-in hybridnými pohonmi. Nechýba ani štvorkolka AWD s off-roadovým režimom Terrain.
Kia XCeed plug-in hybrid (2021) Čítajte viac Test: Kia XCeed - crossover do zásuvky

Našťastie, Sportage neprišiel ani o klasické pohony. Stále bude k dispozícii s motorom 1,6 T-GDi (110 alebo 132 kW) a dokonca s dieslom 1,6 CRDi (85, 100 kW). Pripravené sú 7-stupňové dvojspojky, 6-stupňové manuály a pre výkonnejšie verzie pohon oboch náprav AWD. Diesel je možné kombinovať s mild-hybridnou sústavou MHEV, teda s výkonným šartérom-generátorom ISG, a to nielen s automatom, ale aj s inteligentnou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou iMT, ktorá zvláda „plachtenie“ s vypnutým motorom a zaradeným prevodovým stupňom. Je tiež priateľská k asistenčným systémom, pretože automatická spojka dokáže kedykoľvek odpojiť spaľovací motor od hnacej sústavy.

Kia Sportage EÚ - 2022 Čítajte viac Kia Sportage: Toto sú prvé skice európskej verzie zo Žiliny. Bude fakt iná!

Sportage by si mal polepšiť nielen na asfalte, ale aj v teréne. Na cestách zvýšia komfort a stabilitu úplne nové elektronicky riadené tlmiče ECS, ktoré upravujú tuhosť pruženia v reálnom čase, alebo aj v závislosti od zvoleného jazdného režimu – Comfort, Eco a Sport. Mimochodom, volič jazdných režimov je v Sportage novinkou, doteraz ponúkal len režim Sport. Na nekvalitných povrchoch zas pomôže nový jazdný mód Terrain, vhodný pre jazdu v blate, na snehu, piesku či šotoline. Samozrejme, kórejská novinka je doslova nabitá asistentmi na podporu vodiča. Balík DriveWise obsahuje prakticky všetky asistenčné systémy od adaptívneho tempomatu, ktorý využíva dáta navigácie aj čítačky značiek, cez udržiavanie v jazdnom prúde, asistencie pri preraďovaní až po diaľkové parkovanie, známe zatiaľ len z prémiových modelov.

Novú európsku Kiu Sportage, ktorá bude schádzať z liniek montážneho závodu v Žiline, ukázala automobilka virtuálne 1. septembra a dnes (3. septembra) bude mať premiéru na autosalóne v Mníchove. K prvým zákazníkom by mala doraziť najskôr koncom tohto roka.

Rozmery, objemy

Dĺžka (mm) 4 515
Šírka (mm) 1 865
Výška (mm) 1 645
Rázvor náprav (mm) 2 680
Objem kufra (l) 591 – 1 780

Technické údaje

Motor 1,6 T-GDi 1,6 T-GDI 1,6 CRDi 1,6 CRDi (MHEV) 1,6 T-GDi HEV 1,6 T-GDI PHEV
Výkon (kW) 110 132 85 100 169 (132 + 44,2) 195 (132 + 66,9)
Kia Sportage - EU 2021
Kia Sportage - EU 2021
+17Kia Sportage - EU 2021

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 4 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Kia #Kia Sportage #autosalón Mníchov
Články podľa značiek