
Dacia má plodný rok. Predviedla nový Logan a Sandero, elektrickú Daciu Spring, modernizovaný Duster, no najväčšiu bombu si nechala na koniec. Je ňou Dacia Jogger, moderné veľkopriestorové kombi, ktoré nahradí konvenčný Logan MCV druhej generácie a MPV Lodgy. Vychádza z nového Loganu a Sandera, no jeho platforma CMF-B Low Spec je zosilnená v oblasti motora aj kabíny a natiahnutá na maximum. Na dĺžku má Jogger 4 550 mm, asi ako sedany nižšej strednej triedy, zato rázvorom s hodnotou 2 900 mm atakuje limuzíny strednej triedy a výškou 1 632 mm zas triedu crossoverov. A za výšku podvozka 200 mm by sa nemuseli hanbiť ani SUV. Sama Dacia tvrdí, že Jogger jednoducho nie je možné zaradiť do jednej triedy.

Tento recept však už raz v minulosti Rumuni použili. Pamätáte si na Logan MCV prvej generácie so zvýšenou strechou a s krídlovými zadnými dverami? V druhej generácie Loganu sa vytratil, aby ho Dacia objavila po druhýkrát. Tentoraz však ide o štýlovejší model, ktorý síce prináša ohromné úžitkové vlastnosti, ale o jeho príslušnosti k „osobákom“ niet najmenších pochybností. Aj preto má vzadu komfortné výklopné veko. Dizajn vychádza zo Sandera a sedanu Loga. Samozrejme, platí to o jeho prednej časti s typickou maskou a so svetlami s grafikou písmena Y. Mimochodom, denné aj stretávacie svetlá sú štandardne diódové. Odolnosť proti zlým cestám však demonštruje masívnejšími nárazníkmi, nábehovými platňami a robustnou plastovou ochranou spodných partií karosérie.


Z profilu zaujme dlhá strecha ukončená spojlerom, predĺžené dvere a tretí pár bočných výklopných okien. Kolesá majú priemer 16 palcov. Plechové disky FlexWheel sú však vďaka špecifickým pukliciam na nerozoznanie od diskov z hliníkových zliatin. Tie sú za príplatok tiež k dispozícii, dokonca s diamantovým výbrusom. Ani vzadu sa na dizajne nešetrilo. Vidieť to najmä na vertikálne umiestnených svetlách, ktoré lemujú zadné stĺpiky, a opäť na nárazníkoch s ochrannou platňou. Modulárne strešné nosiče sa zaobídu bez priečnikov, sú totiž integrované. Stačí ich otočiť o 90 stupňov. Celé to završuje nové logo a nová grafika nápisu Dacia. Chystá sa aj úvodná „limitka“ Xtreme s lesklými čiernymi doplnkami a so štyrmi špecifickými lakmi karosérie – sivým Comete, čiernym perleťovým, sivým Moonstone a hnedým Terracotta.


Interiér je kráľovstvom priestoru. Len odkladacie schránky v kabíne majú objem 24 litrov. Zmestia sa sem tri rady sedadiel v konfigurácii 2 + 3 + 2. Tretí rad tvoria dve samostatné sklopné a demontovateľné sedadlá. Zaujímavé je, že druhý rad sa nachádza v rovnakej výške ako ten predný. Jogger ponúkne neuveriteľných 56 usporiadaní sedadiel. Podľa toho sa pohybuje aj objem batožinového priestoru. V sedemmiestnej verzii je pod výklopným vekom síce len 160 litrov, ale po sklopení druhého a tretieho radu narastie objem na 1 594 litrov a po demontáži na 1 807 litrov. V 5-miestnej verzii je za druhým radom minimálne 708 litrov a po sklopení druhého radu rekordných 1 819. V kufri nájdeme elastické popruhy, štyri kotviace oká a k tomu tri háčiky na tašky. V druhom rade zas nechýbajú výklopné stolčeky, ktoré sa dajú posúvať v rozsahu 70 mm.


Ani za volantom nebude Jogger rozhodne pôsobiť ako „lowcost“. Má výškovo nastaviteľné sedadlo, dvojosovú reguláciu volantu a modernú palubnú dosku zo Sandera zdobenú textíliou. Jogger ponúkne tri infotainmenty. Základný Media Comfort vyžaduje inštaláciu smartfónu do pripraveného držiaka, ale vyššia úroveň Media Display sa už môže pochváliť 8-palcovou dotykovou obrazovkou, Bluetooth a kompatibilitou s telefónmi cez rozhrania Apple CarPlay a Android Auto. Vrcholový infotainment Media Nav obohacuje funkcie o navigáciu, nastavenie niektorých systémov vozidla a bezdrôtové pripojenie telefónov. Poteší aj samostatný panel klimatizácie.

Z komfortných prvkov si môžete dopriať automatickú klimatizáciu, bezkľúčový prístup a štartovanie s handsfree kartou, vyhrievané sedadlá, svetelný a dažďový senzor, elektrickú parkovaciu brzdu, parkovaciu kameru, sledovanie mŕtveho uhla, tempomat či asistent pre rozjazdu do svahu. Z asistenčných systémov je Jogger sériovo vybavený ESP, autonómnymi brzdami s radarom, aktívnymi v rozsahu od 7 do 170 km/h a tiež šiestimi airbagmi. To by malo znamenať minimálne štyri hviezdičky v testoch Euro NCAP. Verzia Xtreme zušľachťuje atmosféru v kabíne červeným lemovaním sedadiel a sivými saténovými pruhmi vo dverách.

Pod prednou kapotou je Jogger „poplatný“ prísnym emisným normám. Diesel ani žiaden 4-valec sa, bohužiaľ, nekoná. Na výber sú len dve 3-valcové pohonné jednotky. Nový motor 1,0 TCe 1010 s priamym vstrekovaním paliva, ktorý posiela k predným kolesám cez 6-stupňový manuál 81 kW a 200 Nm krútiaceho momentu. Druhou alternatívou je motor 1,0 TCe Eco-G (74 kW) upravený na spaľovanie LPG, čo znamená, že náklady na prevádzku budú ešte nižšia ako pri naftovom motore, nehovoriac o nižšej nadobúdacej cene. Aj tu je štandardom 6-stupňový manuál. Štyridsaťlitrová nádrž na propán-bután je umiestnená v priestore rezervného kolesa. Spolu s 50-litrovou nádržou na benzín to znamená minimálne 1 000 kilometrov bez tankovania. Navyše má motor o 10 % nižšie emisie.

To však nie je koniec. V roku 2023 sa chystá na trh Jogger s hybridným pohonom, ktorý skombinuje atmosférický 4-valec 1,6 SCe s elektromotorom, automatickou prevodovkou a akumulátorom s kapacitou 1,2 kWh. Dacia tvrdí, že hybridný Jogger bude schopný absolvovať až 80 % mestských jázd s vypnutým spaľovacím motorom. Spotreba má klesnúť približne o 20 %. Svetová výstavná premiéra čaká Jogger už 6. septembra na autosalóne v Mníchove. Cena by mala štartovať približne na 15 000 eurách. Cenovej hladiny pôvodného Loganu MCV sa síce teda nedočkáme, ale na druhej strane ponúkne Jogger podstatne viac štýlu, modularity a v neposlednom rade bezpečnosti.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 4 547 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 784 |
Výška (mm) | 1 632 |
Rázvor náprav (mm) | 2 897 |
Objem batožinového priestoru (l) | 160 – 1 819 |
Objem nádrže (l) | 50 |
Objem nádrže LPG | 40 |
Technické údaje
Motor | 1,0 TCe 110 | 1,0 TCe 100 Eco-G |
---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 3/12 | 3/12 |
Zdvihový objem (ccm) | 999 | 999 |
Max. výkon (kW) | 81 | 74 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 200 | – |
Prevodovka | 6M | 6M |
