Nová generácia Mégane sa rodila od nuly. To napriek tomu, že Renault má s výrobou elektromobilov vďaka Zoe, Kangoo či Fluence viac ako desaťročné skúsenosti. Veď za ten čas predal viac cez 400 000 čisto elektrických áut. Pre budúcnosť to ale už nestačí. Renault totiž opúšťa fosílnu éru a vrhá sa do tej elektrickej. Mégane E-Tech je jej začiatkom. Aj preto ho postavili na úplne novej platforme CMF-EV, vyvinutej výlučne pre batériové elektromobily. So žiadnym iným pohonom už nepočíta. Aj preto zásadne mení dizajn a proporcie. Na dĺžku má 4 210, na šírku 1 770 a na výšku 1 500 mm. To znamená, že v porovnaní s klasickým hatchbackom je o 149 mm kratší o 44 užší ale o 53 mm vyšší.
Čítajte viac Renault urýchľuje elektrifikáciu. Do konca dekády chce milión elektrických áut ročneRenault tvrdí, že Mégane E-Tech rúca svojím vzhľadom tradičné zvyklosti. Robustnosťou koketuje s crossovermi, 5-dverovou karosériou s hatchbackmi a dynamickými líniami, zapustenými kľučkami či 20-palcovými diskami kolies zas evokuje svet kupé. Napriek redukcii dĺžky sa však o priestor báť naozaj netreba. Rázvor náprav totiž vzrástol pôvodných 2 669 na 2 700 mm, teda o 31 mm. Navyše prináša kompaktná elektrická technológia rovnú podlahu. A tá nie je príliš vysoká, pretože Mégane E-Tech použije najtenší batériový paket v sériovej produkcii s výškou len 110 mm. Dokonca sa môže pochváliť kufrom s objemom 440 litrov, čo je až o 56 viac v porovnaní s jeho benzínovým či naftovým súrodencom končiacej generácie.
Vodič má pred sebou výlučne 12,3-palcový digitálny kokpit, kombinovaný s 9-, alebo 12-palcovou dotykovou obrazovkou infotainmentu OpenR Link. Systém umožňuje štyri druhy zobrazenia – riadenie, navigácia, minimalistické ZEN a mód, ktorý preferuje informácie o elektrickom pohone, napríklad o aktuálnom stave nabitia batérie a dojazde. Infotainment je vybavený operačným systémom Android od Googlu, takže môže využívať množstvo aplikácií ako Google Assistant, Google Maps s plánovačom nabíjania, Hey Google alebo Google Play pre streamovanie hudby či podkastov. Odstránenie stredového tunela znamená, že ovládač „prevodovky“ sa presunul na stĺpik riadenia a ovládač jazdných módov Multi Sense priamo na volant.
Zaujímavosťou kabíny je ambientné osvetlenie, ktoré vychádza z cirkadiánneho rytmu, teda našich vnútorných hodín s 24-hodinovým cyklom. Odtieň náladového osvetlenia sa tak mení podľa toho, či je deň, alebo noc, podľa zvoleného jazdného režimu a navyše dochádza k jeho zmene každých 30 minút, čo má vytvárať živé prostredie. K dispozícii je celkovo 48 farieb. O zvukový zážitok sa zas postará aparatúra Harman/Kardon s výkonom 410 W a deviatimi reproduktormi. Okrem toho vyvinul Renault pre Mégane E-Tech celkom nový „zvukový dizajn“. Rôzne upozornenia sú inšpirované prírodou, napríklad trením dreva, kvapkami, sypaním obilia alebo perkusiami. To ladí s naturálnou atmosférou na palube, ktorá využíva prírodné a recyklovateľné materiály – od textílií až po lipové drevo.
Celkom nová elektrická architektúra používa autorsky vyvinutý synchrónny elektromotor s vinutým magnetom, na ktorom Renault spolu s Nissanom pracoval neuveriteľných desať rokov. Táto jednotka redukuje objem vzácnych nerastov, čím znižuje dosah na životné prostredie. Spolu s prevodovkou váži len 145 kg, čo je o 10 % menej ako pri Zoe. A to napriek neporovnateľne lepším parametrom. V ponuke budú dve verzie – slabšia s výkonom 96 a silnejšia, ktorá poskytne až 160 kW. Krútiaci moment dosahuje 250, respektíve 300 Nm. Silnejší Mégane E-Tech bude šprintovať na stovku za veľmi slušných 7,4 sekundy. Ekologické hľadisko bolo kľúčové aj pri batériách. Mégane E-Tech preto používa li-ion akumulátory typu NMC (nikel-mangán-kobalt) od LG, s prevahou niklu.
Energetická hustota (600 Wh/l) stúpla v porovnaní s batériami Zoe o celých 20 %. Mégane E-Tech bude používať dva akumulátorové pakety. Menší s kapacitou 40 a väčší s kapacitou 60 kWh. Zaujímavosťou je, že oba budú mať rovnaké rozmery (1 960 × 1 450 × 110 mm). Paket s nižšou kapacitou však obsahuje len osem modulov po 24 článkoch, kým väčší s hmotnosťou 395 kg až 12 modulov v dvoch vrstvách. Podľa toho sa bude odvíjať dojazd. Renault tvrdí, že menšie batérie stačia na 300 a väčšie až na 470 km jazdy. Rýchle nabíjanie zabezpečí podpora nabíjacieho výkonu 130 kW. Z domáceho wallboxu to môže byť 22 kW. O dobrú kondíciu akumulátorov sa stará nový systém spodného chladenia.
Čítajte viac Test: Renault Arkana 1,3 TCe R.S. Line – ‘X4‘ pre chudobných očarí dizajnom aj kufromMégane E-Tech by mal byť tiež sebavedomý v zákrutách. Jeho ťažisko sa totiž nachádza až o 90 mm nižšie v porovnaní so súčasným Mégane. Navyše je vybavený sériovo nezávislým zavesením všetkých kolies, teda aj kolies zadnej nápravy. Priamejšie riadenie s novým elektrickým posilňovačom zas Mégane E-Tech prinesie lepšiu spätnú väzbu a obratnosť. To všetko by malo prebiehať v dokonalom tichu. Nielen kvôli tichu elektromotora, ale aj vďaka penovej vrstve, ktorá je vlisovaná medzi batériou a podlahou. Takzvaný „Cocoon Effect“ má byť jasne rozpoznateľný pri jazde rýchlosťami nad 30 km/h, keď začnú byť hlavným zdrojom hluku pneumatiky. A bonusom sú aj tri kilogramy ušetrených tlmiacich hmôt.
Čítajte viac Euro NCAP: Renault Kangoo a Opel Mokka prišli o hviezdičkuSamozrejme, nechýbajú ani asistenčné systémy. Mégane E-Tech ich má celkovo 26, rozdelených do balíkov riadenie, parkovanie a bezpečnosť. Nechýba Easy Pilot, čo je semiautonómne riadenie koordinujúce činnosť adaptívneho tempomatu, udržiavania v jazdnom prúde, inteligentného obmedzovača rýchlosti na základe dopravného značenia či profilu trasy z navigácie. Autonómne brzdy Mégane E-Tech registrujú nielen chodcov, ale aj cyklistov. Parkovací asistent zas zvláda plne automatické manévre bez nutnosti ovládať volant či pedále. Prítomnosť vodiča za volantom je však nutná. Pri vystupovaní vás navyše upozorňuje na prichádzajúce autá, motocykle alebo bicykle. Novinka Renaultu má práve premiéru na IAA Mobility v Mníchove. K prvým zákazníkom však dorazí až v priebehu budúceho roka. Objednávky otvorí Renault vo februári. Vtedy sa dozvieme aj ceny.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 210 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 770 |
Výška (mm) | 1 500 |
Rázvor náprav (mm) | 2 700 |
Objem kufra (l) | 440 |
Hmotnosť batérií (kg) | 395 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 624 |
Hmotnosť brzdeného prívesu (kg) | 600 |
Technické údaje
Verzia | EV60 | EV130 |
---|---|---|
Motor | elektromotor | elektromotor |
Výkon (kW) | 96 | 160 |
Krútiaci moment (Nm) | 250 | 300 |
Kapacita batérie (kW) | 40 | 60 |
Dojazd (km) | 300 | 470 |
Nabíjací výkon (kW) | 130 | 130 |
0 – 100 km/h | – | 7,4 |
Max. rýchlosť (km/h) | 160 | 160 |