Renault Mégane E-Tech: Ostal iba názov. Toto je ‘francúzske ID.3‘

Mégane E-Tech bude prvým elektromobilom Renaultu novej generácie. Využíva platformu CMF-EV s najtenšími batériami na svete a úplne nový elektromotor. Na jedno nabitie zvládne 470 km.

08.09.2021 10:00
debata (3)
Nový Mégane E-Tech nemá so svojím predchodcom... Foto: Renault
Renault Mégane E-Tech - 2022 Nový Mégane E-Tech nemá so svojím predchodcom nič spoločné. Od začiatku bol vyvíjaný ako čistý elektromobil. A je to na ňom vidieť. Kombinuje prvky crossoverov, hatchbackov aj kupé.

Nová generácia Mégane sa rodila od nuly. To napriek tomu, že Renault má s výrobou elektromobilov vďaka Zoe, Kangoo či Fluence viac ako desaťročné skúsenosti. Veď za ten čas predal viac cez 400 000 čisto elektrických áut. Pre budúcnosť to ale už nestačí. Renault totiž opúšťa fosílnu éru a vrhá sa do tej elektrickej. Mégane E-Tech je jej začiatkom. Aj preto ho postavili na úplne novej platforme CMF-EV, vyvinutej výlučne pre batériové elektromobily. So žiadnym iným pohonom už nepočíta. Aj preto zásadne mení dizajn a proporcie. Na dĺžku má 4 210, na šírku 1 770 a na výšku 1 500 mm. To znamená, že v porovnaní s klasickým hatchbackom je o 149 mm kratší o 44 užší ale o 53 mm vyšší.

Renault Mégane eVision Concept - 2020 Čítajte viac Renault urýchľuje elektrifikáciu. Do konca dekády chce milión elektrických áut ročne

Renault tvrdí, že Mégane E-Tech rúca svojím vzhľadom tradičné zvyklosti. Robustnosťou koketuje s crossovermi, 5-dverovou karosériou s hatchbackmi a dynamickými líniami, zapustenými kľučkami či 20-palcovými diskami kolies zas evokuje svet kupé. Napriek redukcii dĺžky sa však o priestor báť naozaj netreba. Rázvor náprav totiž vzrástol pôvodných 2 669 na 2 700 mm, teda o 31 mm. Navyše prináša kompaktná elektrická technológia rovnú podlahu. A tá nie je príliš vysoká, pretože Mégane E-Tech použije najtenší batériový paket v sériovej produkcii s výškou len 110 mm. Dokonca sa môže pochváliť kufrom s objemom 440 litrov, čo je až o 56 viac v porovnaní s jeho benzínovým či naftovým súrodencom končiacej generácie.

Mégane E-Tech má celkom nové proporcie. Je... Foto: Renault
Renault Mégane E-Tech - 2022 Mégane E-Tech má celkom nové proporcie. Je kratší, užší, ale vyšší ako jeho predchodca. A pridáva väčší rázvor náprav či 20-palcové disky kolies.
Mégane E-Tech je zároveň prvým Renaultom označeným novým logom. To sa nachádza v aerodynamickej prednej časti s úzkou maskou a diódovými svetlami. Ako sa na elektromobil patrí, kľučky dverí sa vysunú pri priblížení sa k vozidlu. Tie zadné sú za maskované v dynamicky tvarovaných C stĺpikoch. Výšku tají veľkými kolesami, ale aj dvojfarebným lakovaním. So šiestimi základnými farbami karosérie môže totiž kontrastovať čierna alebo sivá strecha. Spolu s kontrastným lakovaním spätných zrkadiel a stĺpikov vzniká celkovo 30 farebných farebných kombinácií. Vzdušný interiér nemá s tým predošlým nič spoločné. Renault využil na maximum potenciál elektrickej technológie. Palubná doska, stredová konzola aj opierka akoby sa vznášali v priestore.
Po prvýkrát ponúkne Mégane dvojfarebné... Foto: Renault
Renault Mégane E-Tech - 2022 Po prvýkrát ponúkne Mégane dvojfarebné lakovanie karosérie s kontrastnou čiernou alebo sivou strechou.

Vodič má pred sebou výlučne 12,3-palcový digitálny kokpit, kombinovaný s 9-, alebo 12-palcovou dotykovou obrazovkou infotainmentu OpenR Link. Systém umožňuje štyri druhy zobrazenia – riadenie, navigácia, minimalistické ZEN a mód, ktorý preferuje informácie o elektrickom pohone, napríklad o aktuálnom stave nabitia batérie a dojazde. Infotainment je vybavený operačným systémom Android od Googlu, takže môže využívať množstvo aplikácií ako Google Assistant, Google Maps s plánovačom nabíjania, Hey Google alebo Google Play pre streamovanie hudby či podkastov. Odstránenie stredového tunela znamená, že ovládač „prevodovky“ sa presunul na stĺpik riadenia a ovládač jazdných módov Multi Sense priamo na volant.

Interiér má prepracovanú ergonómiu. Ovládač... Foto: Renault
Renault Mégane E-Tech - 2022 Interiér má prepracovanú ergonómiu. Ovládač „prevodovky“ sa presunul na stĺpik riadenia a tlačidlo voľby jazdných režimov priamo na volant. Všetky potrebné informácie získa vodič z dvoch displejov.

Zaujímavosťou kabíny je ambientné osvetlenie, ktoré vychádza z cirkadiánneho rytmu, teda našich vnútorných hodín s 24-hodinovým cyklom. Odtieň náladového osvetlenia sa tak mení podľa toho, či je deň, alebo noc, podľa zvoleného jazdného režimu a navyše dochádza k jeho zmene každých 30 minút, čo má vytvárať živé prostredie. K dispozícii je celkovo 48 farieb. O zvukový zážitok sa zas postará aparatúra Harman/Kardon s výkonom 410 W a deviatimi reproduktormi. Okrem toho vyvinul Renault pre Mégane E-Tech celkom nový „zvukový dizajn“. Rôzne upozornenia sú inšpirované prírodou, napríklad trením dreva, kvapkami, sypaním obilia alebo perkusiami. To ladí s naturálnou atmosférou na palube, ktorá využíva prírodné a recyklovateľné materiály – od textílií až po lipové drevo.

Napriek redukcii dĺžky je v kufri Mégane E-Tech... Foto: Renault
Renault Mégane E-Tech - 2022 Napriek redukcii dĺžky je v kufri Mégane E-Tech 440 litrov pre batožiny, o 56 viac ako klasickom 5-dverovom Mégane.

Celkom nová elektrická architektúra používa autorsky vyvinutý synchrónny elektromotor s vinutým magnetom, na ktorom Renault spolu s Nissanom pracoval neuveriteľných desať rokov. Táto jednotka redukuje objem vzácnych nerastov, čím znižuje dosah na životné prostredie. Spolu s prevodovkou váži len 145 kg, čo je o 10 % menej ako pri Zoe. A to napriek neporovnateľne lepším parametrom. V ponuke budú dve verzie – slabšia s výkonom 96 a silnejšia, ktorá poskytne až 160 kW. Krútiaci moment dosahuje 250, respektíve 300 Nm. Silnejší Mégane E-Tech bude šprintovať na stovku za veľmi slušných 7,4 sekundy. Ekologické hľadisko bolo kľúčové aj pri batériách. Mégane E-Tech preto používa li-ion akumulátory typu NMC (nikel-mangán-kobalt) od LG, s prevahou niklu.

Mégane E-Tech stojí na celkom novej platforme... Foto: Renault
Renault Mégane E-Tech - 2022 Mégane E-Tech stojí na celkom novej platforme CMF-EV s úzkou podlahovou batériou a predným synchrónnym elektromotorom.

Energetická hustota (600 Wh/l) stúpla v porovnaní s batériami Zoe o celých 20 %. Mégane E-Tech bude používať dva akumulátorové pakety. Menší s kapacitou 40 a väčší s kapacitou 60 kWh. Zaujímavosťou je, že oba budú mať rovnaké rozmery (1 960 × 1 45­0 × 110 mm). Paket s nižšou kapacitou však obsahuje len osem modulov po 24 článkoch, kým väčší s hmotnosťou 395 kg až 12 modulov v dvoch vrstvách. Podľa toho sa bude odvíjať dojazd. Renault tvrdí, že menšie batérie stačia na 300 a väčšie až na 470 km jazdy. Rýchle nabíjanie zabezpečí podpora nabíjacieho výkonu 130 kW. Z domáceho wallboxu to môže byť 22 kW. O dobrú kondíciu akumulátorov sa stará nový systém spodného chladenia.

Renault Arkana 1,3 TCe 140 R.S. Line - test 2021 Čítajte viac Test: Renault Arkana 1,3 TCe R.S. Line – ‘X4‘ pre chudobných očarí dizajnom aj kufrom

Mégane E-Tech by mal byť tiež sebavedomý v zákrutách. Jeho ťažisko sa totiž nachádza až o 90 mm nižšie v porovnaní so súčasným Mégane. Navyše je vybavený sériovo nezávislým zavesením všetkých kolies, teda aj kolies zadnej nápravy. Priamejšie riadenie s novým elektrickým posilňovačom zas Mégane E-Tech prinesie lepšiu spätnú väzbu a obratnosť. To všetko by malo prebiehať v dokonalom tichu. Nielen kvôli tichu elektromotora, ale aj vďaka penovej vrstve, ktorá je vlisovaná medzi batériou a podlahou. Takzvaný „Cocoon Effect“ má byť jasne rozpoznateľný pri jazde rýchlosťami nad 30 km/h, keď začnú byť hlavným zdrojom hluku pneumatiky. A bonusom sú aj tri kilogramy ušetrených tlmiacich hmôt.

Opel Mokka - Euro NCAP 2021 Čítajte viac Euro NCAP: Renault Kangoo a Opel Mokka prišli o hviezdičku

Samozrejme, nechýbajú ani asistenčné systémy. Mégane E-Tech ich má celkovo 26, rozdelených do balíkov riadenie, parkovanie a bezpečnosť. Nechýba Easy Pilot, čo je semiautonómne riadenie koordinujúce činnosť adaptívneho tempomatu, udržiavania v jazdnom prúde, inteligentného obmedzovača rýchlosti na základe dopravného značenia či profilu trasy z navigácie. Autonómne brzdy Mégane E-Tech registrujú nielen chodcov, ale aj cyklistov. Parkovací asistent zas zvláda plne automatické manévre bez nutnosti ovládať volant či pedále. Prítomnosť vodiča za volantom je však nutná. Pri vystupovaní vás navyše upozorňuje na prichádzajúce autá, motocykle alebo bicykle. Novinka Renaultu má práve premiéru na IAA Mobility v Mníchove. K prvým zákazníkom však dorazí až v priebehu budúceho roka. Objednávky otvorí Renault vo februári. Vtedy sa dozvieme aj ceny.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 210
Šírka (mm) 1 770
Výška (mm) 1 500
Rázvor náprav (mm) 2 700
Objem kufra (l) 440
Hmotnosť batérií (kg) 395
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 624
Hmotnosť brzdeného prívesu (kg) 600

Technické údaje

Verzia EV60 EV130
Motor elektromotor elektromotor
Výkon (kW) 96 160
Krútiaci moment (Nm) 250 300
Kapacita batérie (kW) 40 60
Dojazd (km) 300 470
Nabíjací výkon (kW) 130 130
0 – 100 km/h 7,4
Max. rýchlosť (km/h) 160 160
Renault Mégane E-Tech - 2022
Renault Mégane E-Tech - 2022
+23Renault Mégane E-Tech - 2022
Renault Mégane E-Tech - 2022
Renault Mégane E-Tech - 2022
+11Renault Mégane E-Tech - 2022

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Renault #Renault Mégane #autosalón Mníchov #Renault Mégane E-Tech
Články podľa značiek