To, že Volkswagen vsadil budúcnosť na elektrickú kartu, je dávno známe. Problémom elektrifikácie áut je však ich cena. Kým pri luxusných značkách sa darí cenu technológie úspešne zamaskovať, malé autá batérie neúmerne predražujú. No i tak sa Volkswagen podujal prelomiť tento začarovaný kruh. Na mníchovskom autosalóne predviedol víziu cenovo dostupného elektromobilu pre masy. Napokon, od koho iného to čakať, ak nie práve od značky, ktorá svojím „chrobákom“ motorizovala Nemecko a celú povojnovú Európu. Nový ľudový elektromobil, ktorý sa predstavuje vo forme konceptu ID.Life, bude stáť na lacnejšej elektrickej platforme MEB Eco s poháňanou prednou nápravou. To bude zásadný rozdiel v porovnaní so súčasnými modelmi ID.3 a ID.4, ktoré štartujú o 10 000 eur vyššie.
Na dizajne konceptu vraj už pracoval aj slovenský dizajnér Jozef Kabaň, ktorý po odchode zo Škody a krátkej epizóde v BMW a Rolls-Royce opäť pevne zakotvil vo vodách nemeckého koncernu. Tentoraz v pozícii šéfdizajnéra značky Volkswagen. Ako informuje britský Auto Express, hoci bol koncept vo vysokom štádiu rozpracovania, s nástupom Kabaňa absolvoval množstvo zmien. ID.Life s dĺžkou 4 090 mm, teda na úrovni Pola, prekvapuje kombináciou minimalizmu a digitalizácie. Má jednoduché horizontálne línie a je zbavený akýchkoľvek dekoračných prvkov. O to viac vyznievajú diódy vo forme svetiel či loga. Strecha je dokonca z textilu spevneného vzduchovými kapsulami, a je prichytená k trom ochranným oblúkom. Dá sa tak ľahko odstrániť.
ID.Life si vystačí bez pigmentov. Jeho priehľadný lak je „zafarbený“ len drevenými pilinami. Textilná strecha a predná kapota sú vyrobené z vlákien získaných recykláciou PET fliaš. Podobne je to s čalúnením sedadiel vláknom Artevelours Eco. Pneumatiky zas využívajú prírodný kaučuk, minerálny olej a živice z ryžových šupiek. Puristickú palubnú dosku lemuje drevo. Nenájdete tu jediné tlačidlo. Všetko je integrované na volante s otvoreným vencom alebo do kapacitných spínačov, ktoré v deaktivovanom stave splývajú s povrchom „palubovky“. Hlavnú funkciu prístrojového panela prevzal na seba head-up displej. ID.Life sa však dokáže premeniť aj na kino. V ráme čelného okna je integrovaná kazeta s plátnom s uhlopriečku 86 cm. Súčasťou vybavenia je projektor. Tam sa však možnosti ID.Life zďaleka nekončia.
Flexibilná koncepcia sedadiel umožňuje vytvoriť dve pohodlné lôžka na spanie s dĺžkou dvoch metrov alebo zväčšiť kufor až na 1 285 litrov. Už v základe má ID.Life k dispozícii 225 litrov, pod podlahou kufra ďalších 108 a pod prednou kapotou 68 litrov. Schránka pred spolujazdcom pridáva ďalších osem. To všetko aj vďaka veľkému rázvoru náprav s hodnotou 2 650 mm a kompaktnej elektrickej technológii, ktorá ustúpila priestoru pre posádku. Okrem toho sú sedáky zadných sedadiel výklopné nahor, podobne ako v Honde Jazz, čo znamená ľahkú prepravu rozmerných predmetov priamo za predným radom sedaidiel. Napriek snahe o čo najnižšiu cenu nie je ID.Life žiadnou brzdou v premávke.
Jeho architektúra MEB obsahuje batériu s kapacitou 57 kWh, elektromotor s výkonom až 175 kW a krútiacim momentom 290 Nm. To je riadna nádielka na subkompaktný mestský hatchback. Takže stovku zvláda za 6,9 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 180 km/h. A to ho v rozlete pribrzdí obmedzovač. Na jedno nabitie by mal ID.Life zvládnuť 400 km. „ID.Life dokazuje jedinečnú flexibilitu platformy MEB. Dajú sa na nej postaviť všetky typy vozidiel od malého automobilu až po van,“ povedal počas premiéry Thomas Ulbrich, člen predstavenstva VW pre vývoj. „Je to najlepšie modulárne rozšíriteľná elektrická architektúra v rámci brandže. Až teraz začíname naplno využívať jej potenciál. Výkon, kapacita batérie a dojazd sa budú pritom aktualizáciami softvéru a každým novým modelom ďalej zlepšovať,“ dodal Ulbrich.
Samozrejme, VW ID.Life neostane sám. Bude mať súrodencov s logami Seatu, Škody či Cupry. Seat by mal byť kľúčovou časťou koncernu, ktorá sa postará o vývoj a výrobu týchto vozidiel. Čím bude produkcia masovejšia a unifikovanejšia, tým nižšie budú náklady. Aj vďaka tomu Volkswagen verí, že sa mu podarí dodržať sľub ceny od 20 000 eur a sprístupniť tak elektromobilitu oveľa širšej populácii.