Mercedes-Benz EQE: Elektrické éčko má techniku EQS

Elektrický „ohňostroj“ zo Stuttgartu stále nekončí. Po troch nových elektromobiloch EQA, EQB a EQS prichádza na rad elektrické éčko. Platforma EVA 2.0 mu dovoľuje čerpať všetky vychytávky vlajkovej lode EQS. Rozdielny je v podstate len formát.

14.09.2021 06:00
debata
Nová trieda EQE sa svojimi plavnými líniami... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQE - 2022 Nová trieda EQE sa svojimi plavnými líniami zjavne inšpirovala elektrickou vlajkovou loďou EQS, je však o čosi kompaktnejšia a dynamickejšia. Nárazník má športovejší tvar a svetlá Digital Lights s 2,6 miliónmi pixelov zasahujú viac do zaslepenej masky so svietiacou hviezdou.

Mercedes-Benz neuveriteľne urýchľuje svoju elektrickú ofenzívu. Najnovším prírastkom v čisto elektrickom portfóliu je sedan EQE, predstavený len nedávno na IAA Mobility v Mníchove. Akýsi elektrický pendant tradičnej triedy E. S tou ale naozaj nemá nič spoločné. EQE je totiž postavené na elektrickej architektúre EVA 2.0, presne ako elektrická vlajková loď EQS. No v trochu menšom formáte. EQE má na dĺžku 4 946, na šírku 1 961 a na výšku 1 512 mm. Je teda o 270 mm kratšie a o 65 užšie. Výška je identická. Hovoriť však o „menšom“ aute nemá význam. Rázvorom náprav 3 120 mm totiž stále s rezervou prekonáva súčasnú triedu E, čo znamená obrovskú ponuku vnútorného priestoru.

Mercedes-Maybach EQS SUV Concept - 2021 Čítajte viac Maybach EQS SUV: Mercedes chystá opulentné elektrické SUV. Už po druhýkrát

Dizajn je diktovaný najmä aerodynamikou a štylistickým jazykom „zmyselná čistota“. Preberá jasný rukopis väčšieho EQS, takže mu dominujú oblé línie. A keďže ide o elektromobil s kompaktným pohonom, má krátke kapoty aj previsy. Celkový výraz je ale v porovnaní s EQS o čosi športovejší. Vidieť to napríklad na tvare predného nárazníka. Výraznejšia je aj zaslepená maska s hviezdnym vzorom či svetlá, ktoré zasahujú viac do jej plochy. V porovnaní s triedou E je jasným rozdielom aj tretie bočné okno. Kolesá majú priemer 19 alebo 20 palcov. Vzadu zaujme decentná odtrhová lišta kapoty a dynamickejšie poňatý nárazník s čiernym difúzorom. Prekvapuje fakt, že automobilka zatiaľ nezverejnila hodnotu koeficientu odporu vzduchu, ktorý bude nepochybne excelentný.

Platforma EVA 2.0 umožnila vytvoriť dlhú kabínu... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQE - 2022 Platforma EVA 2.0 umožnila vytvoriť dlhú kabínu a kratšie previsy. Na tieto nové proporcie si budeme musieť pri elektromobiloch zvyknúť. V porovnaní s EQS je EQA o 270 mm kratšie.

Kabína ponúka kráľovstvo priestoru. V porovnaní s triedou E je celý interiér až o 80 mm dlhší. Vo výške pliec zas pribudlo citeľných 27 mm. Palubná doska hostí v základe 12,2 palcový virtuálny kokpit a k tomu 12,8-palcový infotainment MBUX. Dopriať si ale môžete aj 56-palcovú obrazovku Hyperscreen, ktorá pod zaobleným krycím sklom ukrýva tri 12,3-palcové displeje. Ovládanie zjednodušuje umelá inteligencia, ktorá ponúka vodičovi na základe kontextu najpoužívanejšie funkcie. Mercedes-Benz tak hovorí o „nulovej vrstve“ medzi vodičom a vozidlom. Samozrejme, k dispozícii je aj hlasové ovládanie. Ovládanie dotykom navyše zjednodušuje 12 aktuátorov, ktoré poskytujú haptickú odozvu.

Zadné svetlá sú spojené do jediného celku.... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQE - 2022 Zadné svetlá sú spojené do jediného celku. Decentný spojler znižuje turbulencie čím prispieva k zníženiu aerodynamického odporu vzduchu.

Pokročilá navigácia je vybavená takzvanou elektrickou inteligenciou, teda plánovačom trasy, ktorý sa postará o ideálny rozvrh vrátane prestávok na nabíjanie tak, aby ste dorazili do cieľa čo najrýchlejšie. Nabíjanie navyše uľahčí aplikácia Mercedes me Plug & Charrge, ktorá sprístupňuje 530 000 nabíjacích bodov v 31 krajinách bez nutnosti autentifikácie majiteľa. Stačí auto pripojiť a vozidlo komunikujúce s nabíjačkou vybaví celú administratívu za vás. Posádka si bude môcť so sebou zbaliť 430 litrov batožín. Nie je to zlý údaj, ale v porovnaní s konvenčným éčkom až o 110 litrov menej. Pod prednou kapotou sa už pre druhý kufor miesto nenašlo. Zato je tu mimoriadne účinná deformačná zóna.

Kabína si požičala digitálnu palubnú disku... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQE - 2022 Kabína si požičala digitálnu palubnú disku Hyperscreen s trojicou 12,3-palcových displejov prekrytých zaobleným sklom. Má šírku až 141 cm. A plochu 2 432 štvorcových centimetrov. Je však len za príplatok.

A keď sme už pri bezpečnosti, spomeňme, že popri klasických asistentoch je EQS premiérovo vybavené monitorovaním únavy vodiča pomocou kamery, ktorá sleduje priamo oči. Umiestnená je v prístrojovom paneli. Má aj ďalšiu kontrolnú funkciu. To v prípade, ak by vodič sledoval videoobsah na displeji pred spolujazdcom. Reakciou je okamžité zatmavenie obrazovky. Pýchou EQS je aj jeho klimatizácia s filtrom HEPA, ktorý je schopný odstrániť mimoriadne malé častice vrátane peľu a prachu. Atmosféru v kabíne však dotvára aj aromatizácia s novou vôňou horkej čokolády či audio systém Burmester, ktorý vytvára náladovú akustiku dvoma syntetickými zvukmi Silwer Waves a Vivid Flux, pričom druhý z nich je koncipovaný špeciálne pre nadšencov elektrických vozidiel. Napriek rozsiahlej digitalizácii nájdeme v EQS teplé prírodné materiály.

EQE 350 je poháňané zadným synchrónnym... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQS - 2021 EQE 350 je poháňané zadným synchrónnym elektromotorom s výkonom 215 kW. Neskôr pribudnú verzie s pohonom oboch náprav 4Matic a výkonom až do 500 kW.

Základom EQE je platforma EVA 2.0 z vlajkovej lode EQS. Ako prvá sa predstaví verzia EQE 350 so zadným elektromotorom s výkonom 215 kW a krútiacim momentom 530 Nm. Elektrický pohonný systém eATS prešiel od čias prvého EQC viacerými zmenami. Synchrónny elektromotor je vybavený permanentným magnetom a dvoma vinutiami s troma fázami. Vďaka tomu má zabezpečiť vysokú stálosť výkonu a účinnosť. Batérie s využiteľnou kapacitou až 90 kWh tvorí desať modulov s výkonným tepelným manažmentom. Objem problémového kobaltu je v nich znížený na menej ako 10 %. Batéria zabezpečí podľa normy WLTP dojazd do vzdialenosti 660 km. Aj vďaka trojstupňovej rekuperácii, ktorej intenzitu môže vodič regulovať krídelkami na volante v stupňoch – D+, D, D-.

Mercedes-Benz EQG Concept - 2021 Čítajte viac Mercedes-Benz EQG: Ikona terénu už jazdí na batérie. Má až štyri motory

Samozrejmosťou je automatická rekuperácia D Auto a možnosť plachtenia, aby dokázalo EQE naplno využiť svoju hybnosť. Podpora nabíjania výkonom 170 kW znamená, že za 15 minút môžete na rýchlonabíjacej stanici načerpať 35,5 kWh, čo znamená predĺženie dojazdu o 250 km. V štandarde ponúkne EQE klasický podvozok s plne nezávislým zavesením kolies. Priplatiť si ale budete môcť za pneumatické odpruženie Airmatic s kontinuálne nastaviteľným tlením, ale aj dve verzie riadenia zadných kolies, až do 10 stupňov, ktoré dokážu zmenšiť priemer otáčania z 12,5 na 10,7 metra. Mercedes-Benz bude nový športový biznis sedan vyrábať v nemeckých Brémach, ale aj v čínskom Pekingu v spoločnom podniku BBAC. Neskôr prídu na trh verzie s pohonom 4Matic a výkonom až do 500 kW.

Rozmery objemy

Dĺžka (mm) 4 946
Šírka (mm) 1 961
Výška (mm) 1 512
Rázvor náprav (mm) 3 120
Objem kufra (l) 430
Priemer zatáčania (m) 12,5/11,6/10,7

Technické údaje

Verzia EQE 350
Motor synchrónny s permanentným magnetom
Výkon (kW) 215
Krútiaci moment (Nm) 530
Prevodovka jednostupňová
Kapacita batérie (kWh) 90 (využiteľná)
Spotreba na 100 km (kWh) 15,7 – 19,5
Dojazd (km) 545 – 660
Čas nabíjania (mm) 32 (výkonom 170 kW)
Mercedes-Benz EQE - 2022
Mercedes-Benz EQE - 2022
+25Mercedes-Benz EQE - 2022
Mercedes-Benz EQE - 2022
Mercedes-Benz EQE - 2022
+5Mercedes-Benz EQE - 2022

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes #Mercedes-Benz #Mercedes-Benz EQE
Články podľa značiek