Mercedes-Benz neuveriteľne urýchľuje svoju elektrickú ofenzívu. Najnovším prírastkom v čisto elektrickom portfóliu je sedan EQE, predstavený len nedávno na IAA Mobility v Mníchove. Akýsi elektrický pendant tradičnej triedy E. S tou ale naozaj nemá nič spoločné. EQE je totiž postavené na elektrickej architektúre EVA 2.0, presne ako elektrická vlajková loď EQS. No v trochu menšom formáte. EQE má na dĺžku 4 946, na šírku 1 961 a na výšku 1 512 mm. Je teda o 270 mm kratšie a o 65 užšie. Výška je identická. Hovoriť však o „menšom“ aute nemá význam. Rázvorom náprav 3 120 mm totiž stále s rezervou prekonáva súčasnú triedu E, čo znamená obrovskú ponuku vnútorného priestoru.
Čítajte viac Maybach EQS SUV: Mercedes chystá opulentné elektrické SUV. Už po druhýkrátDizajn je diktovaný najmä aerodynamikou a štylistickým jazykom „zmyselná čistota“. Preberá jasný rukopis väčšieho EQS, takže mu dominujú oblé línie. A keďže ide o elektromobil s kompaktným pohonom, má krátke kapoty aj previsy. Celkový výraz je ale v porovnaní s EQS o čosi športovejší. Vidieť to napríklad na tvare predného nárazníka. Výraznejšia je aj zaslepená maska s hviezdnym vzorom či svetlá, ktoré zasahujú viac do jej plochy. V porovnaní s triedou E je jasným rozdielom aj tretie bočné okno. Kolesá majú priemer 19 alebo 20 palcov. Vzadu zaujme decentná odtrhová lišta kapoty a dynamickejšie poňatý nárazník s čiernym difúzorom. Prekvapuje fakt, že automobilka zatiaľ nezverejnila hodnotu koeficientu odporu vzduchu, ktorý bude nepochybne excelentný.
Kabína ponúka kráľovstvo priestoru. V porovnaní s triedou E je celý interiér až o 80 mm dlhší. Vo výške pliec zas pribudlo citeľných 27 mm. Palubná doska hostí v základe 12,2 palcový virtuálny kokpit a k tomu 12,8-palcový infotainment MBUX. Dopriať si ale môžete aj 56-palcovú obrazovku Hyperscreen, ktorá pod zaobleným krycím sklom ukrýva tri 12,3-palcové displeje. Ovládanie zjednodušuje umelá inteligencia, ktorá ponúka vodičovi na základe kontextu najpoužívanejšie funkcie. Mercedes-Benz tak hovorí o „nulovej vrstve“ medzi vodičom a vozidlom. Samozrejme, k dispozícii je aj hlasové ovládanie. Ovládanie dotykom navyše zjednodušuje 12 aktuátorov, ktoré poskytujú haptickú odozvu.
Pokročilá navigácia je vybavená takzvanou elektrickou inteligenciou, teda plánovačom trasy, ktorý sa postará o ideálny rozvrh vrátane prestávok na nabíjanie tak, aby ste dorazili do cieľa čo najrýchlejšie. Nabíjanie navyše uľahčí aplikácia Mercedes me Plug & Charrge, ktorá sprístupňuje 530 000 nabíjacích bodov v 31 krajinách bez nutnosti autentifikácie majiteľa. Stačí auto pripojiť a vozidlo komunikujúce s nabíjačkou vybaví celú administratívu za vás. Posádka si bude môcť so sebou zbaliť 430 litrov batožín. Nie je to zlý údaj, ale v porovnaní s konvenčným éčkom až o 110 litrov menej. Pod prednou kapotou sa už pre druhý kufor miesto nenašlo. Zato je tu mimoriadne účinná deformačná zóna.
A keď sme už pri bezpečnosti, spomeňme, že popri klasických asistentoch je EQS premiérovo vybavené monitorovaním únavy vodiča pomocou kamery, ktorá sleduje priamo oči. Umiestnená je v prístrojovom paneli. Má aj ďalšiu kontrolnú funkciu. To v prípade, ak by vodič sledoval videoobsah na displeji pred spolujazdcom. Reakciou je okamžité zatmavenie obrazovky. Pýchou EQS je aj jeho klimatizácia s filtrom HEPA, ktorý je schopný odstrániť mimoriadne malé častice vrátane peľu a prachu. Atmosféru v kabíne však dotvára aj aromatizácia s novou vôňou horkej čokolády či audio systém Burmester, ktorý vytvára náladovú akustiku dvoma syntetickými zvukmi Silwer Waves a Vivid Flux, pričom druhý z nich je koncipovaný špeciálne pre nadšencov elektrických vozidiel. Napriek rozsiahlej digitalizácii nájdeme v EQS teplé prírodné materiály.
Základom EQE je platforma EVA 2.0 z vlajkovej lode EQS. Ako prvá sa predstaví verzia EQE 350 so zadným elektromotorom s výkonom 215 kW a krútiacim momentom 530 Nm. Elektrický pohonný systém eATS prešiel od čias prvého EQC viacerými zmenami. Synchrónny elektromotor je vybavený permanentným magnetom a dvoma vinutiami s troma fázami. Vďaka tomu má zabezpečiť vysokú stálosť výkonu a účinnosť. Batérie s využiteľnou kapacitou až 90 kWh tvorí desať modulov s výkonným tepelným manažmentom. Objem problémového kobaltu je v nich znížený na menej ako 10 %. Batéria zabezpečí podľa normy WLTP dojazd do vzdialenosti 660 km. Aj vďaka trojstupňovej rekuperácii, ktorej intenzitu môže vodič regulovať krídelkami na volante v stupňoch – D+, D, D-.
Čítajte viac Mercedes-Benz EQG: Ikona terénu už jazdí na batérie. Má až štyri motorySamozrejmosťou je automatická rekuperácia D Auto a možnosť plachtenia, aby dokázalo EQE naplno využiť svoju hybnosť. Podpora nabíjania výkonom 170 kW znamená, že za 15 minút môžete na rýchlonabíjacej stanici načerpať 35,5 kWh, čo znamená predĺženie dojazdu o 250 km. V štandarde ponúkne EQE klasický podvozok s plne nezávislým zavesením kolies. Priplatiť si ale budete môcť za pneumatické odpruženie Airmatic s kontinuálne nastaviteľným tlením, ale aj dve verzie riadenia zadných kolies, až do 10 stupňov, ktoré dokážu zmenšiť priemer otáčania z 12,5 na 10,7 metra. Mercedes-Benz bude nový športový biznis sedan vyrábať v nemeckých Brémach, ale aj v čínskom Pekingu v spoločnom podniku BBAC. Neskôr prídu na trh verzie s pohonom 4Matic a výkonom až do 500 kW.
Rozmery objemy
Dĺžka (mm) | 4 946 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 961 |
Výška (mm) | 1 512 |
Rázvor náprav (mm) | 3 120 |
Objem kufra (l) | 430 |
Priemer zatáčania (m) | 12,5/11,6/10,7 |
Technické údaje
Verzia | EQE 350 |
---|---|
Motor | synchrónny s permanentným magnetom |
Výkon (kW) | 215 |
Krútiaci moment (Nm) | 530 |
Prevodovka | jednostupňová |
Kapacita batérie (kWh) | 90 (využiteľná) |
Spotreba na 100 km (kWh) | 15,7 – 19,5 |
Dojazd (km) | 545 – 660 |
Čas nabíjania (mm) | 32 (výkonom 170 kW) |