Smart Concept #1: Budúcnosť je elektrická, čínska a tiež prašná

Budúca generácia Smartov sa už nebude rodiť vo Francúzsku, ale v Číne. A ako ukazuje koncept, zamieri aj do terénu. Automobilka stvorí konkurenta pre Mini Countryman. Naznačuje to štúdia Concept #1, predstavená na IAA Mobility v Mníchove.

22.09.2021 10:00
debata
Takýto Smart sme tu ešte nemali. Po prvýkrát... Foto: Smart
Smart Concept No.1 - 2021 Takýto Smart sme tu ešte nemali. Po prvýkrát zaútočí v triede SUV. Aj preto je Concept #1 najväčším modelom značky všetkých čias. Na dĺžku má až 4 290 mm.

Smart stvoril Daimler v roku 1997. Odvážny projekt mestského mikroauta však nikdy nenaplnil očakávania koncernu. Platilo to pre prvú aj druhú generáciu. Nepomohol ani vstup medzi kupé a roadstery, ani vstup medzi subkompaktné hatchbacky s pomocou Mitsubishi. Preto v roku 2013 spojil Smart sily s Renaultom. Tretia generácia sa už rodila spolu s novým Twingom. No ani to predajnú bilanciu nevylepšilo. Spokojný nebol ani Renault. A tak musel Daimler o pár rokov opäť riešiť, čo s touto stratovou odnožou koncernu. Najmä ak musela automobilka masívne investovať do elektromobility a šetriť kvôli pokutám za prekračovanie emisií NOx jej naftových motorov.

Smart -  výroba Hambach Čítajte viac Daimler sa zbavuje fabriky v Hambachu. Smarty nahradí off-road Grenadier!

Spásu našiel Daimler v Číne. O projekt prejavila záujem čínska automobilka Geely, mimochodom jeden z najväčších akcionárov Daimleru. V roku 2019 založili spoločný podnik Smart Automobile a budúcnosť výrobcu mestských áut „presťahovali“ do Číny. Práve tu má začať Smart novú kapitolu histórie. A tá bude nepochybne zaujímavá. Naznačila to nedávna štúdia Concept #1, predstavená začiatkom septembra na autosalóne IAA Mobility v Mníchove. Prekvapuje najmä tým, že budúci Smart sa tu ukazuje ako kompaktné prémiové SUV. V tejto kategórii značka nikdy nepôsobila, no trend je jasný. Kto nemá SUV, neexistuje. Na svet sa tak derie konkurent Mini Contrymanu.

Concept #1 zaujme plávajúcou strechou, ale aj... Foto: Smart
Smart Concept No.1 - 2021 Concept #1 zaujme plávajúcou strechou, ale aj obrími 21-palcovými diskami kolies.

Koncept má na dĺžku 4 290 mm, na šírku 1 910 a na výšku 1 698 mm. To je obrovský nárast, ak uvážime že 5-dverový Smart ForFour meral len 3 495 mm a aj ten na platforme Mitsubishi Colt 3 752 mm. Nehovoriac o rázvore 2 750 mm, ktorým sa Concept #1 doťahuje na modely nižšej strednej triedy a o obrovských 21-palcových diskoch kolies, typických len pre najvyššie úrovne plnohodnotných SUV. O dizajn štúdie sa postaral Mercedes-Benz. Hovorí o celkom novej DNA. Koncept má robustné, ale aerodynamické tvary a veľkú panoramatickú strechu s plávajúcim efektom. Ten zvýrazňuje jej bronzový lak a svetelný prstenec.

Kabína je zatiaľ určená pre 4-člennú posádku.... Foto: Smart
Smart Concept No.1 - 2021 Kabína je zatiaľ určená pre 4-člennú posádku. Vstup do interiéru uľahčuje absentujúci stredový stĺpik. Aj preto sa zadný pár dverí otvára protismerne.

Motív úzkych predných svetiel zopakoval Smart aj v zadnej časti. A doprial im tiež svetelné efekty v podobe blikajúcich trojuholníkov. Tie nájdeme aj v prahoch. Do kabíny sa vstupuje cez dva páry krídlových dverí, pričom zadný sa otvára protismerne. Štúdia sa tak zaobíde bez stredových stĺpikov. Kľučky sú takmer neviditeľné. Vysunú sa až po priblížení sa k vozidlu. To, že štúdia nemá ďaleko od reality, naznačujú aj klasické spätné zrkadlá. Žiadne kamery sa nekonajú. A s realitou má veľa spoločného technika. Smart Concept #1 je totiž postavený na úplne novej elektrickej platforme SEA (Sustainable Experience Architecture), ktoré vyvinulo čínske Geely. Napokon, Smart bol prvou značkou na svete, ktorá v roku 2019 skoncovala so spaľovacími motormi.

Plávajúcej stredovej konzole dominuje... Foto: Smart
Smart Concept No.1 - 2021 Plávajúcej stredovej konzole dominuje 12,8-palcový infotainment s umelou inteligenciou.

Bohužiaľ, technické parametre sú zatiaľ tajomstvom. Nepoznáme kapacitu batérií, výkon ani dojazd. Smart ale sľubuje, že nová architektúra prinesie rýchle nabíjanie, skvelú dynamiku a rozsiahlu digitalizáciu. Až 75 % funkcií bude možné aktualizovať on-line. Tomu zodpovedá aj infotainment Avatar AI s umelou inteligenciou a 12,8-palcovou obrazovkou. Grafika trojrozmerného glóbusu sprostredkováva vstup a pohyb v menu. No k dispozícii je aj pokročilé hlasové ovládanie známe z Mercedesov-Benz. Kabína je určená pre 4-člennú posádku na samostatných sedadlách. Futuristickú atmosféru dotvárajú lesklé bronzové dekorácie, biele čalúnenie a ambientné osvetlenie strechy či podlahy.

Huawei Seres SF5 (2021) Čítajte viac Huawei začal predávať prvé smart auto. Jeho SUV má vlastný operačný systém Smart netají, že Concept #1 už nemá ďaleko na montážne linky. Možno sa ešte vzdá niektorých výstrelkov, ako napríklad protismerných dverí. Výroba najväčšieho Smartu v histórii spolu s ďalšími novými modelmi už nebude prebiehať vo francúzskom Hambachu, ale v Číne. Produkčná verzia by sa mala ukázať budúci rok a v roku 2022 zamieriť nielen do Číny, ale aj do Európy. Uvidíme, či Smart konečne prelomí smolu, ktorá ho doteraz sprevádzala. Najprv predbehol dobu a potom mu zlomili väz vysoké náklady. Budúcnosť je ale elektrická, takže šanca na úspech, navyše v triede kompaktných SUV, tu nepochybne je. Rentabilitu by zas mohli zabezpečiť nižšie výrobné náklad na čínskych linkách.
Smart Concept No.1 - 2021
Smart Concept No.1 - 2021
+10Smart Concept No.1 - 2021

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Smart #autosalón Mníchov #Smart Concept 1
Články podľa značiek