Čínska automobilka Xpeng šliape na plné obrátky a ani netají, že jej vzorom je americká Tesla. Inšpiruje sa jej dizajnom a dokonca sa nezdráha použiť ani grafiku jej webových stránok. Teraz ale prichádza s čímsi, čím dáva na frak nielen americkému výrobcovi elektromobilov, ale aj tým najrenomovanejším producentom. Jej elektromobil Xpeng P5 je totiž prvým na svete, ktorý prichádza s technológiou lidarov. Ide o laserové radary schopné vytvoriť veľmi presný obraz okolia, čo znamená nové možnosti v oblasti autonómneho riadenia. Vo Volve, respektíve v jeho materskej čínskej spoločnosti Geely, z toho iste nemajú radosť, pretože práve táto švédska značka chcela prísť s lidarom ako prvá. Plánovala ho pre ďalšiu generáciu SUV XC90. Čas sa ale vrátiť nedá.
Xpeng P5 má nové lidary umiestnené v prednom nárazníku tam, kde sa bežne nachádzajú hmlové svetlá. Využije ich pre svoj „autopilot“ s názvom Xpilot. Okrem toho bude ale riadiacej jednotke dodávať údaje aj 12 ultrasonických radarov, päť milimetrových radarov a trinásť kamier s vysokým rozlíšením. To je obrovský náskok, pretože taká Tesla, ktorá tvrdí, že je blízko plne autonómnej jazde, nepoužíva dokonca ani radary. Činnosť jej systému FSD (Full Self-Driving) je totiž založená len na činnosti kamier. Tie ale nedokážu monitorovať okolie v zlom počasí. Naproti tomu lidar XPengu to zvládne aj v šere či v protisvetle. Identifikuje objekty, vozidlá, chodcov či cyklistov. Preto XPeng sľubuje autonómne riadenie nielen na diaľniciach, ale aj v mestských podmienkach. Samozrejme, stále pod kontrolou vodiča.
Spomeňme, že Xpeng P5 s dĺžkou 4,8 metra a rázvorom náprav 2 770 mm má byť konkurentom pre Teslu 3. Jeho slušný dojazd zabezpečia nielen batérie s kapacitou od 55 do 71,4 kWh, ale aj špičková aerodynamika so súčiniteľom odporu vzduchu Cx 0,223. Automobilka tvrdí, že na jedno nabitie zvládne vrcholová verzia až 600 km, bohužiaľ, podľa staršej normy NEDC. Verzia s jedným elektromotorom bude mať výkon približne 155 kW a krútiaci moment 310 Nm. To na Teslu nestačí, takže sa šušká o výkonnejšej modifikácii s dvojicou elektromotorov a pohonom oboch náprav, ktorá by mohla skóre dorovnať. V každom prípade bude nad americkým súperom dominovať cenou, keďže tá štartuje na 57 900 juanoch, čo je necelých 8 000 eur. No pravdepodobne s čínskym bonusom na podporu predaja elektromobilov. Inak by išlo priam o rozprávku.
Čítajte viac Bosch predstaví nový lidar. Urýchli nástup autopilotov