Honda HR-V: Konečne vieme všetko

Nová generácia Hondy HR-V štartuje na cene, kde končí tá predchádzajúca. V dnešných časoch sa niet sa čomu čudovať. Novinka prichádza výhradne s hybridnou technológiou a kompletným balíkom asistenčných systémov.

24.09.2021 10:00
debata (4)
Nové HR-V pôsobí vďaka vysoko situovanej kapote... Foto: Honda
Honda HR-V - 2021 Nové HR-V pôsobí vďaka vysoko situovanej kapote podstatne robustnejšie, no vďaka štrbinovej maske aj futuristicky.

Honda sa súčasnou generáciou crossveru HR-V z roku 2014 pokúsila napraviť fiasko s tou prvou, ktorú vyrábala v rokoch 1999 až 2006. A vcelku sa jej to podarilo. I keď nie je jej najpredávanejším modelom v Európe, do kariet jej hral rastúci záujem o kompaktné autá so zvýšeným podvozkom. Ročne si dokázala nájsť od 21 000 do 33 000 zákazníkov. To je dvojnásobok tej prvej, ktorá akosi predbehla dobu. Samozrejme, vlaňajší pandemický rok padli predaje na 14 390 kusov, ale to už aktuálne HR-V v podstate končilo.

Honda NSX - 2019 Čítajte viac Honda NSX: Z veľkého comebacku je fiasko. Japonské ‘Ferrari‘ končí

Na štarte je ďalšia generácia. Tá sa síce predstavila už začiatkom roka, ale informácie liezli z Hondy ako z chlpatej deky. Až teraz o nej vieme naozaj všetko. Tak ako v minulosti, je aj tretia generácia postavená na predĺženej platforme Jazzu, tentoraz na platforme Global Samall, pripravenej na špecifický hybridný pohon, ktorý Honda označuje ako e:HEV. Novinka má dĺžku 4 340, šírku 1 866 a výšku 1 582 mm. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou je teda o šesť milimetrov kratšia a o 23 mm nižšia, ale až o 76 mm širšia. Rázvor náprav ostal na identických 2 610 mm.

HR-V má celkom nové proporcie. V porovnaní s... Foto: Honda
Honda HR-V - 2021 HR-V má celkom nové proporcie. V porovnaní s predošlou generáciou má síce takmer rovnakú dĺžku a identický rázvor náprav, ale je až o 76 mm širšie o 23 mm nižšie.

Ak porovnáme HR-V s Jazzom, došlo k výraznému nárastu. Kompaktné SUV či skôr crossover je až o 250 mm dlhší a jeho nápravy sú od seba vzdialené o 90 mm viac. Dospelejšie proporcie sprevádza aj úplne nový dizajn. Honda stavila na minimalizmus a prémiový punc. HR-V má vysoko situovanú kapotu a odvážnu štrbinovú masku lakovanú vo farbe karosérie. Plastová ochrana spodných partií a vyššia svetlá výška ju jasne radia do triedy kompaktných crossoverov. Zadným, prudko skoseným stĺpikom a kamuflovaným kľučkami zadných dverí zas evokuje kupé. A už v základe obúva veľké kolesá s priemerom 18 palcov.

Prudko sklopený zadný stĺpik a maskované kľučky... Foto: Honda
Honda HR-V - 2021 Prudko sklopený zadný stĺpik a maskované kľučky dverí v C stĺpikoch majú evokovať populárne SUV-kupé. K tomu pridáva HR-V 18-palcové disky.

Úzke svetlá, vzadu prepojené, využívajú výlučne diódovú technológiu. Ploché boky karosérie zabezpečujú dostatok vnútorného priestoru. Nenarušujú ho dokonca ani integrované hybridné komponenty. Dobrou správou je, že HR-V má stále nádrž pod prednými sedadlami, čo znamená zachovanie geniálnych zadných sedadiel Magic Seats. Ich „sedáky“ možno vyklápať podobne ako v kine a zároveň celé sedadlá sklopiť k podlahe. Úplne bez kompromisov to však nešlo. Kufor má totiž objem len 319 litrov, čo znamená až o 129 menej ako v minulosti. A po sklopení sedadiel sa strata vyšplhá až na 168 litrov. Spolu je ich 1 305.

Honda e SUV Prologue - koncept 2021 Čítajte viac Honda plánuje elektrické SUV. Základy dodá General Motors

Interiér pôsobí naozaj dospelo, zvlášť v porovnaní s Jazzom. Horizontálna palubná doska je pokrytá mäkkými materiálmi. Nové prieduchy ventilácie, ktoré sa tiahnu po celej šírke, majú spolu s ďalšími otvormi v tvare písmena L zabezpečiť „záclonu“ čerstvého vzduchu. No podstatné je, že Honda nepodľahla móde integrovať väčšinu funkcií do dotykového rozhrania. Máme tu síce moderný infotainment s 9-palcovou obrazovkou, ale zároveň aj klasický prístrojový panel s „budíkmi“, doplnenými 7-palcovým TFT displejom a dokonca dnes už vzácny samostatný panel klimatizácie. Napokon, Honda sľúbila, že v digitalizácii bude opatrná.

Kabína pôsobí naozaj prémiovo. A poteší aj... Foto: Honda
Honda HR-V - 2021 Kabína pôsobí naozaj prémiovo. A poteší aj klasickými „budíkmi“ či samostatným panelom klimatizácie s mechanickými ovládačmi.

Ale to neznamená, že by rozhranie HMI nezvládalo zrkadliť smartfóny. Je tu Apple CarPlay aj Android Auto. Navyše je podstatne rýchlejšie a jeho menu logickejšie. Nechýba ani kompletný balík asistenčných systémov Honda Sensing na báze novej monokulárnej kamery a radaru. HR-V tak rozlišuje nielen autá, ale aj chodcov a cyklistov. Zvláda udržiavanie v jazdnom prúde, asistovanú jazdu v kolónach, monitoruje slepé uhly zrkadiel a číta dopravné značky. Samozrejmosťou je adaptívny tempomat. To všetko má HR-V v sériovej výbave všetkých verzií.

Honda Civic Hatchback - 2021 Čítajte viac Honda Civic Hatchback: ‘Päťdverák‘ má športovejší strih aj praktický kufor

Ako sa dalo čakať, pod kapotou pracuje výlučne hybridná sústava e:HEV známa z Jazzu. Bola však upravená pre potreby väčších rozmerov a vyššej hmotnosti. HR-V poháňa trakčný elektromotor s výkonom 96 kW a krútiacim momentom 253 Nm. Napájaný je z generátora spojeného s 1,5-litrovým 4-valcom i-VTEC, ktorý pracuje v Atkinsonovom cykle a pri 6 000 otáčkach ponúka 79 kW. Úspora paliva spočíva rekuperácii, ktorá zhromažďuje energiu počas brzdenia do li-ion batérie pod podlahou kufra. V porovnaní Jazzom má batéria vyššiu kapacitu, keďže počet článkov stúpol o 25 % zo 48 na 60.

Platforma s nádržou pod prednými sedadlami... Foto: Honda
Honda HR-V - 2021 Platforma s nádržou pod prednými sedadlami znamená zachovanie skvelých variabilných zadných sedadiel Magic Seats.

Honda sľubuje plynulý jazdný prejav, typický pre elektromobily, priemernú spotrebu 5,4 litra benzínu na 100 km, čo je 0,6 litra menej v porovnaní s predchádzajúcou generáciou a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 10,6 sekundy. To je na chlp rovnaký údaj s výbehovým modelom. Ten však mohol počítať aj s výkonnejším motorom i-VTEC Turbo naladeným až na 134 kW so šprintom na stovku za 7,6 sekundy, takže z tohto pohľadu si nové HR-V pohoršilo. Je to daň za ekológiu. Zato má potešiť tichou prevádzkou, keďže Honda výrazne zapracovala na odhlučnení, aby nedochádzalo k veľkým akustickým rozdielom v režime zapnutého a vypnutého spaľovacieho motora.

HR-V si polepšilo aj v jazdných vlastnostiach. Výrazne prepracovaný podvozok má predné tlmičové vzpery McPherson a zadnú vlečnú nápravu. Pružiny však majú väčší presah, čím sa znížili priečne sily pôsobiace na tlmiče. Optimalizované boli aj guľové čapy. Malé vibrácie eliminujú hydraulické puzdra. Svoje zohráva tuhšia karoséria s vyšším podielom vysokopevnostnej ocele a pridanými výstuhami v oblasti C stĺpikov. Výsledkom má byť presné riadenie, absorpcia rázov a komfort na palube. Zato všetko si však v porovnaní s minulosťou priplatíte. Kým odchádzajúca generácia sa začína na cene 19 990 eur, tá nová na 26 990 eurách. To nepotrebuje komentár.

Rozmery, objemy

Dlžka (mm) 4 340
Šírka (mm) 1 866
Výška (mm) 1 582
Rázvor náprav (mm) 2 610
Objem kufra (l) 319 – 1 305
Objem nádrže (l) 40
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 452

Technické údaje

Motor 1,5 i-VTEC + elektromotor
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem (ccm) 1 498
Max. výkon spaľovacieho motora (W/ot.) 79/6 000
Krútiaci moment spaľ. motora (Nm/ot.) 131/4 500
Výkon elektromotora (kW) 96
Krútiaci moment elektromotora (Nm) 253
0 – 100 km/h (s) 10,6
Max. rýchlosť (km/h) 170
Spotreba na 100 km (l) 5,4
Honda HR-V - 2021
Honda HR-V - 2021
+10Honda HR-V - 2021

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Honda #hybrid #Honda HR-V
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek