Hyundai IONIQ 5 mení pohľad na elektromobil

Stres z krátkeho dojazdu či dlhých časov nabíjania? Zabudnite. Revolučný Hyundai Ioniq 5 bojuje s predsudkami voči elektromobilom 800 V architektúrou.

03.11.2021 00:00
Hyundai, PR, nepouzivat

Hyundai nás na príchod elektromobilu novej generácie pripravoval už od roku 2019. Na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom predstavil totiž odvážny koncept Hyundai 45 s novou elektrickou platformou E-GMP pracujúcou s napätím 800 V. Len málokto však predpokladal, že Hyundai budú mať takú guráž, aby štyridsaťpäťku posunul do výroby prakticky bez zmien. Stalo sa. A tak tu máme IONIQ 5 – elektromobil, ktorý dá poriadne zabrať konkurentom – ambicióznemu Volkswagenu ID.4 nevynímajúc. IONIQ 5 mieri priamo do triedy crossoverov. To napriek tomu, že dizajnom evokuje skôr klasický kompakt. Lenže čísla hovoria jasnou rečou.

Hyundai, PR, nepouzivat

Dizajn ako z Talianska

Toto nie je žiaden drobček. IONIQ 5 udivuje rázvorom náprav až 3 000 mm, príznačným pre luxusné sedany vyššej strednej alebo dokonca vyššej triedy. Len na porovnanie, je to viac ako rázvor Mercedesu-Benz triedy E či najväčšieho kórejského SUV Hyundai Palisade, predávaného v USA. Šírka 1 890 a výška 1 605 mm, tiež jasne deklarujú, že IONIQ 5 ide nad rámec bežných hatchbackov. Asi by ste tiež nepovedali, že celkovou dĺžkou 4 635 mm prerastá o 135 mm nový Hyundai Tucson. Jednoducho, IONIQ 5 tak trochu klame telom.

Celé to korunuje odvážny dizajn, takmer identický s konceptom 45, ktorý sa odvolával na 45. výročie príchodu prvého autorského Hyundaia – modelu Pony, ktorý karosovalo slávne talianske štúdio Italdesign Giorgetta Giugiara. Aj preto sa tu objavujú ostré prelisy v uhle 45 stupňov. Do budúcnosti sa IONIQ 5 pozerá diódovými „očami“ s takzvanou pixelovou grafikou. Jeho lastúrová kapota siaha až k oblúkom kolies a prednému nárazníku, takže v podstate nemá klasické blatníky. Zboku zaujmú nielen prelisy, ale aj obrovské aerodynamicky optimalizované 20-palcové disky, najväčšie, aké kedy Hyundai použil. Motív pixelov sa opakuje v grafike úzkych zadných svetiel.

Hyundai, PR, nepouzivat

Zákazníci budú mať na výber z deviatich lakov karosérie a priplatiť si môžu za obrovskú panoramatickú strechu či solárnu strechu, ktorá napája viaceré elektrické komponenty. Veľký formát a extrémny rázvor prinášajú posádke priestor typický pre modely vyššej triedy. Pocit vzdušnosti podporuje úplne rovná podlaha a zúžené operadlá predných sedadiel. Mimochodom, tie je možné sklápať do relaxačnej polohy. Hyundai tomu hovorí „bezváhový stav“. Nechýbajú dokonca ani výsuvné opierky na nohy, známe skôr zo zadných sedadiel luxusných limuzín.

Priestoru viac ako v Tucsone

Variabilitu podporuje box medzi sedadlami, takzvaný univerzálny ostrov, ktorý možno posúvať v rozsahu 140 mm. Posuvné sú aj zadné delené sedadlá (135 mm). Podľa toho sa potom mení veľkosť batožinového priestoru. A nie je rozhodne malý. Už v základom usporiadaní ponúka IONIQ 5 pod elektricky ovládaným zadným vekom 527 litrov a k tomu pridáva ďalších 57 alebo 24 pod prednou kapotou. To podľa toho, či si zvolíte zadný náhon, alebo pohon oboch náprav.

Hyundai, PR, nepouzivat

Interiér je nielen kráľovstvom priestoru ale aj domovom moderného infotainmentu. Horizontálna palubná doska nesie dva 12-palcové displeje integrované do jediného modulu. Rozhranie disponuje všetkými vychytávkami konektivity vrátane ovládania viacerých funkcií na diaľku cez smartfón. Úplnou novinkou je head-up displej AR-HUD s rozšírenou realitou, ktorý dokáže premeniť čelné okno na veľkú obrazovku. Balík asistenčných systémov Hyundai SmartSense disponuje po prvý raz podporou jazdy na diaľnici na úrovni SAE 2, čo znamená udržiavanie v jazdnom prúde, udržiavanie odstupu, úpravu rýchlosti na základe dát navigácie či dopravného značenia až po asistenciu pre zmenu jazdného prúdu.

Dizajn kabíny v štýle Living Space je inšpirovaným nábytkovým dizajnom. Zároveň využíva recyklované materiály. Napríklad plasty z PET fliaš, vlnenú priadzu alebo kožu spracovanú pomocou rastlinných výťažkov. Najväčší náskok pred konkurentmi si však IONIQ 5 zabezpečil elektrickou architektúrou E-GMP (Electric-Global Modular Platform), ktorá podobne, ako pri Porsche Taycan, pracuje s napätím 800 V. Kompatibilná je však aj s napätím 400 V, a to bez potreby ďalších komponentov či adaptérov. K dispozícii sú dve kapacity akumulátorov.

Hyundai, PR, nepouzivat

Rýchly aj na nabíjačke

Základný batériový modul uskladní 58 kWh elektrickej energie. O pohon sa stará zadný elektromotor s výkonom 125 kW. Väčší batériový blok s kapacitou 72,6 kWh možno kombinovať so zadným náhonom alebo s dvojicou elektromotorov, ktoré znamenajú pohon 4 × 4 HTRAC. V takomto prípade má IONIQ 5 výkon 160, respektíve 225 kW a na stovku šprintuje za 7,4, respektíve 5,2 sekundy. O dojazd sa báť netreba. Podľa verzie sa pohybuje od 384 až do 481 kilometrov. To aj vďaka vyspelému tepelnému manažmentu batérií a účinnej viacstupňovej rekuperácii ovládanej krídelkami na stĺpiku riadenia. A aj keď začne energia v batériách klesať, stačí krátka zastávka na nabíjacej stanici.

IONIQ 5 podporuje totiž ako jeden z mála elektromobilov ultrarýchle nabíjanie s výkonom až 220 kW! To znamená, že z 10 na 80 % sa jeho batérie nabijú len za 18 minút a na predĺženie dojazdu o 100 km vám bude stačiť dokonca iba päť minút. To už sú časy podobné tankovaniu na čerpacích staniciach. Nabíjanie uľahčí služba Charge myHyundai, ktorá prostredníctvom karty alebo aplikácie v smartfóne sprístupní zákazníkom, aj tým slovenským, viac ako 280 000 nabíjacích bodov v celej Európe. V sieti Ionity budú mať dokonca zvýhodnený tarif prvý rok bez paušálneho poplatku. Z domáceho wallboxu môžete IONIQ 5 nabíjať výkonom 11 kW. Celé sa to dá uľahčiť opäť prostredníctvom aplikácie, ktorá umožňuje ovládanie nabíjania na diaľku.

IONIQ 5 je však zároveň aj skvelou „elektrárňou“ na kolesách, pretože z jeho 230 V zásuvky môžete napájať spotrebiče s výkonom až do 3,6 kW. Napríklad elektrobajky alebo kempingové príslušenstvo. A nezabudnime pripomenúť, že si trúfa aj na brzdený príves s hmotnosťou do 1 600 kg. Je to teda nesmierne všestranný elektromobil. Na Slovensku štartuje cenou 41 390 € vo verzii Family a batériou s kapacitou 58 kWh. V sérii je však už automatická klimatizácia, vyhrievané sedadlá, adaptívny tempomat, navigácia, , bezkľúčový prístup, parkovacia kamera či bohatá bezpečnostná výbava vrátane udržiavania v jazdnom prúde a automatického prepínania diaľkových svetiel.

Hyundai, PR, nepouzivat

IONIQ 5 je silne inšpirovaný konceptom Hyundai 45 z roku 2019. Požičal si z neho základné proporcie, pixelový dizajn svetiel, lastúrovú kapotu, ktorá zastupuje aj predné blatníky, či odvážne trojuholníkové prelisy.

Rozmermi IONIQ 5 prekvapí. Hoci na prvý pohľad pôsobí ako kompaktný hatchback, v skutočnosti má rázvor náprav až 3 000 mm (!) a celkovou dĺžkou prerastá o 135 mm aj nový Hyundai Tucson.

Majestátnosť dodávajú Ioniqu 5 minimálne 19-palcové disky kolies. Aj zadné svetlá majú pixelový dizajn.

Interiér ponúka mimoriadne veľa priestoru. Aj vďaka rovnej podlahe, o 30 % užším operadlám predných sedadiel či kompaktnej konštrukcii palubnej dosky s dvojicou 12-palcových displejov.

Pod zadné veko sa zmestí 527 litrov batožín. A ďalších 57 alebo 24 nájdete pod prednou kapotou.

Elektrická architektúra E-GMP s napätím 800 V znamená možnosť rýchleho nabíjania výkonom až 220 kW.

Hyundai, PR, nepouzivat

Rozmery, objemy

Dĺžka (mm) 4 635

Šírka (mm) 1 890

Výška (mm) 1 605

Rázvor náprav (mm) 3 000

Objem kufra vzadu/vpredu (l) 527 – 1 587/ 57(2WD) – 24 (4WD)

Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 830 – 2 100

Technické údaje

Verzia 58 kWh 2WD 72,6 kWh 2WD 72,6 kWh 4WD

Pohon zadný zadný 4×4

Výkon (kW) 125 160 225 (70 + 155)

Krútiaci moment (Nm) 350 350 225 + 350

0 – 100 km/h (s) 8,5 7,4 5,2

Max. rýchlosť (km/h) 185 185 185

Kapacita batérie (kWh) 58 72,6 72,6

Spotreba na 100 km (kWh) 16,7 16,8 17,7

Dojazd (km) 384 481 460

Nabíjanie z 10 – 80 % (min.) 18 (220 kW) 18 (220 kW) 18 (220 kW)

chyba
Články podľa značiek