BMW ukázalo svoje revolučné elektrické SUV už koncom vlaňajšieho roka. A vyvolalo ním poriadny rozruch, najmä kvôli kontroverznému dizajnu. Technické informácie však odhalilo len čiastočne. Výrobu iX totiž automobilka spúšťa až v týchto dňoch. K prvým zákazníkom by sa malo dostať v novembri. Tí si budú môcť vybrať zatiaľ z dvoch verzií, obe s pohonom oboch náprav. Základ tvorí iX xDrive40 s výkonom 240 kW a krútiacim momentom 630 Nm. Nad ním stojí iX xDrive50, ktorého výkon je naladený až na 385 kW a krútiaci moment na 765 Nm. Stále to ale nie je vrchol. V budúcom roku totiž pribudne ostrá verzia iX M60 s výkonom neuveriteľných 440 kW.
Čítajte viac BMW iX3: Šok. Modernizácia prichádza už po roku!Slabšia verzia bude akcelerovať na stovku za 6,1 sekundy, kým silnejšia skráti šprint v tejto disciplíne na 4,6 sekundy. Rozdiel však nie je len vo výkone a dynamike. Jednotlivé verzie sa líšia aj kapacitou akumulátorov, ktorých energetická hustota vzrástla v porovnaní s BMW i3 o 40 %. Slabšie iX dostalo batérie s kapacitou 76,6 kWh, z ktorých je využiteľných 71 kWh. Silnejšie iX xDrive50 sa môže pochváliť kapacitou 111,5 kWh. Z nich je k dispozícii 105,2 kWh. Tým sa BMW dotiahlo na vlajkovú loď zo Stuttgartu – Mercedes-Benz EQS. Podľa kapacity sa potom odvíja dojazd 425, respektíve 630 km. S energiou bude iX šetriť vďaka špičkovej aerodynamike s koeficientom cd 0,25 a tiež trojstupňovou rekuperáciou.
BMW iX podporuje nabíjanie s výkonom 150 kW a výkonnejšia verzia xDrive50 až 200 kW. BMW tak sľubuje, že z 10 na 80 % sa autá nabijú za 31, respektíve 35 minút. Len 10 minút „tankovania“ má stačiť na predĺženie dojazdu o 150 km. Nabíjanie uľahčuje nabíjacia karta BMW Charging, ktorá sprístupňuje množstvo nabíjacích staníc za výhodné tarify. Doma dokáže BMW vďaka palubnej nabíjačke prijať z wallboxu výkon 11 kW. Vyspelý tepelný manažment umožňuje pripraviť batérie na optimálne nabíjanie ešte pred zastávkou na nabíjacej stanici. To je ďalší bonus, ktorý skracuje nabíjacie časy a robí prevádzku jednoduchšou.
Pohon oboch náprav sa stará o dokonalú trakciu. To aj vďaka extrémne rýchlym zásahom protipreklzového systému, odvodeného z BMW i3. V zákrutách má iX ťažiť z nízkeho ťažiska, ktoré je dané nielen podlahovými batériami, ale aj ľahkou karosériou, kombinujúcou hliníkový rám a kompozitné plasty (CFRP) z uhlíkových vlákien. Štandardne dodávané 20-palcové disky kolies využívajú viacprvkové zavesenie. Priplatiť si možno aj za kolesá s priemerom 21 alebo 22 palcov a tiež za pneumatické odpruženie či špeciálne pneumatiky s vnútornou penovou vrstvou, ktoré znižujú hlučnosť.
BMW iX má byť výkladnou technologickou skriňou Mníchova aj z pohľadu konektivity a asistenčných systémov. Na palube tak nechýba veľký zakrivený displej (BMW Curved Display), vlastne dva s uhlopriečkou 12,3 a 14,9 palca. Operačný systém BMW 8.0 umožňuje pokročilé hlasové ovládanie pomocou osobného digitálneho asistenta či on-line aktualizácie softvéru s podporou sietí 5G. Vodiča strážia najnovšie systémy ADAS, pracujúce s dátami z piatich kamier, dvanástich ultrazvukových senzorov a piatich radarov. Vďaka tomu je pripravené na autonómne riadenie na úrovni SAE 3.
Čítajte viac BMW i4: Elektrické Gran Coupé dá stovku pod 4 sekundy!Výroba najvyspelejšieho modelu BMW v jeho histórii bude prebiehať v závode v Dingolfingene a to s použitím výhradne zelenej energie. BMW sa tiež zaviazalo, že kobalt a lítium pre batérie bude nakupovať výlučne z kontrolovaných zdrojov v Austrálii a v Maroku. K ekológii prispievajú aj samotné elektromotory s vinutými magnetmi, ktoré sa zaobídu bez vzácnych surovín. Hliník, využitý v konštrukcii skeletu, pochádza z uhlíkovo neutrálnej výroby, keďže vzniká za pomoci solárnej energie. Väčšina je navyše recyklovaná. V interiéri používa iX drevo s certifikátom FCS a kožu spracovanú pomocou výťažkov z olivových listov. Koberce a podlahové čalúnenie majú pôvod v recyklovaných rybárskych sieťach.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 953 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 967 |
Výška (mm) | 1 695 |
Rázvor náprav (mm) | 3 000 |
Objem kufra (l) | 500 –1 750 |
Pohotovostná hmotnosť | od 2 440 |
Technické údaje
Verzia | xDrive40 | xDrive50 |
---|---|---|
Motor | 2 x elektromotor | 2× elektromotor |
Výkon (kW) | 240 | 385 |
Krútiaci moment (Nm) | 630 | 765 |
0 – 100 km/h (s) | 6,1 | 4,6 |
Max. rýchlosť (km/h) | 200 | 200 |
Spotreba na 100 km (kWh) | 19,4 – 21 | 19,8 – 21 |
Kapacita batérie (kWh) | 71 (využiteľná) | 105,2 (využiteľná) |
Dojazd (km) | 397 – 425 | 590 – 629 |
Max. nabíjací výkon (kW) | 150 | 200 |