
História Bugatti bola zložitá. Posledný model „starej éry“ vyrobilo v roku 1956. A potom sa nič nedialo až do deväťdesiatych rokov, keď taliansky podnikateľ Romano Artioli reinkarnoval slávnu značku v malom talianskom mestečku Campogalliano, neďaleko sídiel viacerých talianskych športových značiek. Novú továreň otvoril v roku 1990 pri príležitosti 109. narodenín geniálneho Ettora Bugattiho a o rok neskôr, pri 110. výročí, predstavil novodobé Bugatti EB 110. Sláva tohto hyperšportu s 12-valcovým motorom však netrvala dlho. V roku 1995 sa spoločnosť dostala do finančných problémov vinou príliš ambicióznych cieľov a vývoja 4-dverového modelu EB 112.

Automobilku nakoniec zachránil Volkswagen, aj vďaka Ferdinandovi Piechovi, vtedajšiemu šéfovi koncernu. Ten presídlil značku do jej historického centra v Molsheime a začal pracovať na novom Veyrone – najvýkonnejšom a najdrahšom aute planéty. V roku 2015 vystriedal Veyron novší Chiron. S príchodom nového šéfa Stephana Winkelmana začalo Bugatti produkovať viacero limitovaných edícií, hoci základom bola vždy technológia Chironu. Spomeňme aspoň Chiron Super Sport 300+, Divo alebo La Voiture Noire. A teraz prichádza na rad Centodieci, ktoré, ako naznačuje názov, nie je ničím iným ako poctou pôvodnému EB 110. Práve tento rok má 30. výročie.

Dizajnovo Centodieci nadväzuje na EB 110 malou podkovou prednej masky a úzkymi prednými svetlometmi. Pri pohľade zboku upúta jednoduchší profil, ako má Chiron a tiež pätica elipsoidných otvorov v B-stĺpiku, cez ktoré prúdi vzduch k šialenému motoru a ktoré sú jasnou paralelou s originálom. Zozadu budí Centodieci rešpekt mohutným difúzorom a dvoma pármi výfukov s koncovkami netradične umiestnenými nad sebou. Svetlá sú situované horizontálne. O dostatočný prítlak sa stará pevné zadné krídlo, ktoré je pripomienkou výkonnejšej verzie EB 110 s prívlastkom SS. Centodieci je lakované bielou farbou, aby Bugatti dosiahlo kontrast s predošlým La Voiture Noire.
Zmien sa dočkala aj pohonná jednotka. Výkon osemlitrového 16-valca stúpol na 1 176 kW, teda 1 600 koní, presne ako v limitke Super Sport+. O prenos sily motora na obe nápravy sa stará sedemstupňová dvojspojková prevodovka. Oproti Chironu je Centodieci ešte o 20 kilogramov ľahšie, napríklad aj vďaka karbónovým stieračom, karbónovým stabilizátorom a odľahčeným oknám. Výsledkom je výkonová hmotnosť 1,13 k/ kg. Za takýchto okolností šprintuje novinka z 0 na 100 km/h za omračujúce 2,4 sekundy. Na dvojnásobok jej to trvá 6,1 sekundy a na tristovku len 13,1 sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 380 km/h.

O najrýchlejšie Bugatti teda nejde, zato Winkelman sľubuje lepšiu dynamiku a ovládateľnosť. Rovnako ako technické parametre je ohromujúca aj cena. Za Centodieci si totiž v Bugatti vypýtajú osem miliónov eur. Vznikne len desať ručne vyrábaných exemplárov, ktoré sa dostanú k zákazníkom v priebehu dvoch rokov. Tie si môžu upraviť podľa vlastných predstáv, takže oznámená cena je len základom. O nezáujem sa ale Bugatti neobáva. Ide o investičné modely, navyše v končiacej ére spaľovacích motorov. Nič silnejšie, čo tankuje benzín, sa už jednoducho nikdy nevyrobí.