BMW radu jeden prepriahlo v roku 2019 na lacnejšiu podlahovú platformu sesterského Mini. Zarytým priaznivcom značky to nebolo príliš po chuti. Architektúra UKL2 totiž znamenala koniec klasického „lejautu“. Jednotka totiž prišla o pozdĺžne uložené motory aj zadný náhon. A k tomu všetkému sa musel vstupný model sveta BMW vzdať 6-valcových agregátov. Ostali mu preplňované 3-valce a 4-valce. BMW i tak chcelo dokázať, že vie urobiť poriadny kompakt. Predný náhon vyšperkovalo extrémne rýchlou kontrolou trakcie odvodenou z elektromobilu i3. A chcelo tiež dokázať, že aj na nových základoch dokáže postaviť poriadny hothatch.
A tak prišlo na svet BMW M135i, a najmä jeho verzia M135i xDrive s pohonom oboch náprav, ktorá mala urobiť bodku za polemikami, či je jednotka vôbec ešte BMW, alebo len ďalší „Golf R“. Skalní priaznivci značky sa i tak ťažko zmierovali s miernou stratou dynamiky. Pôvodná emková jednotka so 6-valcom šprintovala totiž na stovku za 4,4 sekundy, kým nástupcovi to trvalo o štyri desatinky dlhšie. Mníchov to však nevzdal a prichádza z modernizovaným M135i xDrive. Pod kapotou je síce stále 4-valec 2,0 TwinPower Turbo s identickým výkonom 225 kW a krútiacim momentom 450 Nm, ktorého maximum je dostupné už od 1 750 otáčok, ale lepšie časy na okruhoch či v serpentínach zaručí M135i revízia podvozka.
Zmenil sa odklon predných kolies, pribudli hydraulické členy na ich ramenách a prepracované bolo aj uloženie zadných ramien viacprvkového zavesenia. Zmenám sa nevyhli ani tlmiče a pružiny. Výsledkom sú menšie náklony karosérie v zákrutách, teda ešte vyššia stabilita, čo umožňuje M135i xDrive rýchlejšie prejazdy zákrut. O skvelú trakciu sa stará nielen štvorkolka a spomínaná technológia ARB, ktorá krotí preklz predných kolies desaťkrát rýchlejšie ako bežné systémy, ale aj mechanický samosvorný predný diferenciál. Vďaka 36-percentnej svornosti pri akcelerácii a 26-percentnej pri predbiehaní je schopný prenášať na predné koleso s lepšou priľnavosťou dodatočný krútiaci moment.
Viac voľnosti za volantom prináša tolerantnejší stabilizačný systém a špeciálne vyladené M riadenie s väčšou spätnou väzbou. O deceleráciu sa stará posilnená brzdová sústava z dielne BMW M Sport. Ukrytá je v 18-palcových diskoch z ľahkých zliatin, ale dopriať si môžete aj o palec väčšie. BMW M135i xDrive ich potrebuje, pretože na stovku šprintuje v kombinácii s 8-stupňovou prevodovkou Steptronic Sport za 4,8 sekundy. Len maximálka je obmedzená na obligátnych 250 km/h. Zákazníci sa majú tešiť na ešte viac emócií aj vďaka zlepšenej výfukovej sústave, ktorá generuje emotívny zvuk, zosilnený v kabíne pomocou reprosústavy. Každé stlačenie plynu či podradenie omamuje posádku akustickou kulisou.
Čítajte viac BMW 3 Gran Limousine Iconic Edition: Indická trojka je najmenšou sedmičkou BMW tvrdí, že táto kulisa bola vyladená špeciálne pre tento model. Zákazníci tiež môžu voliť z nových výrazných lakov karosérie a obrovského spektra doplnkov divízie BMW Individual. Výrobu vrcholovej jednotky bude naďalej zabezpečovať závod v Lipsku. Otázkou je, prečo BMW prichádza s modernizáciou M135i už dva roky po predstavení. Zlé jazyky tvrdia, že je to reakcia na sklamanie fanúšikov značky. Lenže dobrou správou je, že aj keby M135i nebolo také dobré ako jeho predchodca, Mníchov zachoval v ponuke BMW 2 radu kupé s tradičným usporiadaním pohonu. Alternatíva tu teda je, i keď predsa len o čosi drahšia.