Toyota má s elektrifikáciou takmer 25-ročné skúsenosti, veď prvú generáciu hybridného Priusu predstavila už v roku 1997. Napriek tomu s príchodom čistého elektromobilu váhala. Napokon nie je tajomstvom, že šéf Toyoty Akio Toyoda má k elektromobilom mierne skeptický postoj. Je za technologickú rôznorodosť. Aj preto presadzuje do budúcnosti rovnako hybridy, ako aj plug-in hybridy a modely na vodík. To však neznamená, že by Toyota čistú elektromobilitu ignorovala. Len čakala na správny čas. Svoju elektrickú ofenzívu naznačila začiatkom roka predstavením konceptu bZ4X. Už vtedy bolo jasné, že nemá ďaleko na montážne linky a že sa v podstate pozeráme na prototyp prvého elektromobilu Toyoty.
Čítajte viac Toyota Aygo X: Mestský crossover je za rohom. Ostane verný benzínu aj ČechomTo sa nakoniec potvrdilo, pretože Toyota koncom týždňa ukázala sériové bZ4X a od konceptu sa naozaj zásadne nelíši. Základom je úplne nová modulárna elektrická platforma e-TNGA, vyvinutá spoločne so Subaru, ktorá ponesie celý rad elektromobilov oboch značiek. Toyota bZ4X je prvou lastovičkou. Elektrický crossover má odvážne tvary. Kombinuje drsné prvky SUV, ako mohutnú ochranu prahov, blatníkov a nárazníkov, s množstvom aerodynamických prvkov. Napríklad aktívne lamely v úzkej prednej maske, otvory regulujúce prúdenie vzduchu v oblasti kolies, kompletne prekrytý podvozok alebo strešný spojler typu Ducktail a difúzor.
Aerodynamike prospieva aj zaslepená predná maska v tvare “kladiva", prudko sklonené predné okno a zadný stĺpik, ako aj relatívne nízka stavba karosérie. Rozmery nepoznáme, ale Toyota tvrdí, že bZ4X je o 85 mm nižšie ako Toyota RAV4 a má o 160 mm väčší rázvor. Z toho vyplýva, že strecha sa klenie nad asfaltom vo výške 1 600 mm a nápravy sú od seba vzdialené 2 850 mm. Celkový charakter dotvárajú úzke predné svetlá prepojené diódovou lištou, kolesá s priemerom až 20 palcov a tiež zadné rozvidlené svetlá. Opticky bZ4X znižujú čierny rám strechy, ktorá môže byť vybavená buď panoramatickým strešným oknom, alebo solárnymi článkami.
Interiér má ponúknuť veľkorysý priestor. Umožňuje to nielen veľký rázvor a plochá podlaha s integrovanou batériou, ale aj štíhla palubná doska. Vzťažné body bedrových kĺbov predných a zadných sedadiel sú od seba vzdialené rovný meter. Digitálny kokpit využíva obrazovku so 7-palcovým displejom, ktorý spolupracuje s veľkým dotykovým displejom infotainmentu. Jeho uhlopriečku ale Toyota neprezradila. Sympatické je, že bZ4X si ponechalo rozumný počet hardvérových ovládačov. Futuristický charakter prístrojov „zmäkčujú" prírodné materiály čalúnenia na báze vlny inšpirované nábytkovým dizajnom. Pod výklopným zadným vekom má posádka nájsť 452 litrov na batožinu.