
Japonské Subaru je konzervatívnou klubovou značkou. A konzervatívni sú aj jeho zákazníci. Tí nijako zvlášť neholdovali elektrifikácii. Jednoducho Subaru milovali kvôli jeho jedinečnej koncepcii s motormi typu boxer a symetrickým pohonom 4 × 4. Aj preto sa japonská značka urputne bránila batériám. Vrcholom jej snáh o zníženie spotreby je mild-hybridný crossover XV a SUV Forester Hybrid. Teraz však Subaru kapitulovalo. Ignorovať elektrifikáciu nejde donekonečna, aspoň ako alternatívu ku klasickým modelom. A tak prichádza prvý čistý elektromobil Subaru. Nie je tajomstvom, že je výsledkom úzkej spolupráce s rovnako pragmatickou Toyotou.
Pozrite si nové Subaru Solterra
Dvojčaťom SUV Solterra, ktorého názov sa skladá z latinských slov „sol“ (slnko) a „terra“ (zem), je preto nedávno predstavená Toyota bZ4X. Obe autá stoja na čisto elektrickej platforme, ktorú označuje Toyota ako e-TNGA a Subaru ako e-Subaru. Do budúcnosti bude základom ďalších elektrických modelov. Aby ste si týchto súrodencov celkom nemýlili, Solterra dostala odlišnú 6-uholníkovú masku a typické logo súhvezdia Plejády. Vzadu sú rozdiely zanedbateľné. Bohužiaľ, až na zopár oficiálnych fotografií Subaru zatiaľ neprezradilo žiadne bližšie informácie. Vychádzať tak môžeme len z tých od Toyoty. Solterra by mala byť kratšia a nižšia ako Forester, ale rázvorom náprav 2 850 mm ho bude prekonávať až o 180 mm.


To je prísľubom veľmi priestranného interiéru, ktorý bude ťažiť aj z plochej podlahy a zo štíhlej palubnej dosky. Vysoko umiestnený digitálny kokpit využije 7-palcovú obrazovku, ktorá bude spolupracovať s veľkým dotykovým displejom infotainmentu. Sympatické je, že Subaru ponechalo Solterre rozumný počet hardvérových ovládačov. Futuristický charakter prístrojov „zmäkčujú“ prírodné materiály čalúnenia na báze vlny inšpirované nábytkovým dizajnom. Pod výklopným zadným vekom má posádka nájsť slušných 452 litrov na batožinu. Ak bude Solterra technologickým dvojčaťom bZ4X, dostane podlahový li-ion akumulátor s kapacitou 71,4 kWh a vyspelým tepelným manažmentom monitorujúcim každý článok batérie.

Táto kapacita by mala stačiť na dojazd 450 km. Kým Toyota ponúkne aj verziu so zadným náhonom, Subaru ostane pravdepodobne verné tradícii štvorkoliek. Potom by mali mať jeho dva elektromotory, každý na jednej z náprav, spoločný výkon 160 kW. Môže to byť ale aj viac. V každom prípade automobilka tvrdí, že aj jej prvý elektromobil bude disponovať trakčným systémom X-Mode a dokonca novou funkciou Grip Control, ktorá umožní Solterre jazdiť konštantnou rýchlosťou a zároveň stabilizovať vozidlo na nerovných povrchoch. O bezpečnosť sa postará komplexný balík asistenčných systémov Subaru EyeSight.

Solterra bude hrať pre Subaru dôležitú úlohu. Bude totiž globálnym modelom, ktorý sa dostane k zákazníkom v Ázii, Európe aj v USA. S uvedením na trh počíta automobilka v polovici budúceho roka. Na zverejnenie finálnych parametrov má teda Subaru ešte čas. Otázkou ostáva, či Solterra dostane aj najväčšiu technologickú vychytávku sesterskej Toyoty. Tou bude elektronické riadenie bez mechanického prepojenia volantu s prednými kolesami. Zatiaľ sa o čosi podobné pokúsilo len Infiniti, no neúspešne. Bolo to také fiasko, že automobilka systém DSA z modelu Q50 stiahla a nahradila ho dokonca klasickým riadením s hydraulickým posilňovačom.