Ford Ranger je medzi pikapmi ikonou. A to aj v Európe. Súčasná generácia je jednoznačným lídrom segmentu. Len v tomto roku si Ranger zaknihoval 45 539 registrácií, čo predstavuje trhový podiel takmer 40 %. A poľaviť nechce ani štvrtá generácia. Preto sa rodila v úzkej spolupráci so zákazníkmi. Ford absolvoval viac ako 5 000 rozhovorov a usporiadal desiatky seminárov aby zistil, čo od novinky budúci klienti očakávajú. Výsledkom má byť ten najodolnejší, najpraktickejší a najkomfortnejší Ranger všetkých čias.
Čítajte viac Prichádza nový Ford Tourneo Connect. Bude to ‘rodinná záležitosť‘Dizajn pôsobí robustne a sebaisto. Zväčšená predná maska privádza viac vzduchu k chladičom. Svetlá s grafikou „svorky“ sú po prvýkrát vybavené technológiou Matrix LED. Zboku zaujmú veľké oblúky blatníkov a vzadu svetlá, ktoré odkazujú grafikou na tie predné. Presné rozmery nepoznáme, no Ford tvrdí, že Ranger je o 50 mm dlhší a o 50 širší. Na dĺžku by tak mal mať 5 415 a na šírku 1 910 mm. Rovnaké hodnoty pribudli aj na rázvore a rozchode kolies. Posunutie prednej nápravy vpred zlepšilo nábehový uhol v teréne a vytvorilo viac miesta pod kapotou na inštaláciu nového 6-valcového motora, prípadne alternatívnych pohonov, s ktorými Ranger neskôr tiež ráta.
Nákladný priestor je oveľa praktickejší ako v minulosti. Je nielen väčší, ale je doň vďaka novému integrovanému schodíku za zadnými kolesami lepší prístup. S fixáciou nákladu pomôžu posuvné kotevné oká, ale aj deliace priečky. Dno a okraje korby môže chrániť nová plastová vložka. Veko môže navyše slúžiť ako pracovný stôl, ktorý obsahuje integrované pravítko a vrecká na svorky. Nechýba ani osvetlenie, ktoré sa dá zapnúť pomocou mobilnej aplikácie či 230-voltová zásuvka s výkonom 400 W.
Napriek drsnému pôvodu ponúka nový Ranger oveľa priestrannejší a komfortnejší interiér. Použité plasty či čalúnenie zodpovedajú štandardu osobných áut. No asi najzaujímavejším prvkom je 10,1– alebo 12-palcová dotyková obrazovka rozhrania SYNC 4. Vďaka nej sa Ranger zbavil množstva hardvérových tlačidiel. Systém umožňuje hlasové ovládanie aj aktualizáciu softvéru vzduchom. Rovnako dáva možnosť využívať aplikácie FordPass ako diaľkové štartovanie či prístup k údajom palubného počítača. Našťastie, stále tu máme samostatný panel klimatizácie, takže Ford to s integráciou funkcií do displeja neprehnal.
Stlačením jediného tlačidla sa môže obrazovka prepnúť do módu vyhradeného pre terénne funkcie a informácie. Sledovať možno uhol natočenia volantu, kolies, uhly náklonu, ale aj blízke okolie vozidla vďaka 360-stupňovému zobrazeniu, o ktoré sa starajú štyri kamery. Digitálny je aj prístrojový panel, ponúkajúci viacero grafík na základe zvoleného jazdného režimu. Z tohto pohľadu je Ranger opäť rovnocenný osobným autám či skr SUV. Nový je aj volant a malý elektronický volič prevodovky. Ford si tiež zakladal na odkladacích priestoroch a variabilite. Zadné sedadlá sú sklopné a pod sedadlami sa nachádzajú ďalšie funkčné priestory.
Pod prednou kapotou je najväčšou novinkou naftový motor 3,0 V6. Má byť odpoveďou na požiadavku zákazníkov, ktorí túžili po väčšom výkone a vyššom krútiacom momente. To príde vhod nielen v teréne, ale aj pri ťahaní prívesu. Je možné, že tento agregát bude pochádzať z produkcie Volkswagenu. Aj tri 4-valcové motory tankujú naftu. Dvojliter s jedným turbodúchadlom má dve výkonové úrovne. Najsilnejší podporujú dve turbodúchadlá. Výkony však zatiaľ Ford neprezradil. K dispozícii budú 6-stupňové manuálne prevodovky, prípadne 10-stupňový automat. Nechýba ani redukčný prevod.
Ranger tiež ponúkne dva druhy pohonu 4×4. Základom je pripájateľný, aj počas jazdy, a druhý permanentný. Vodič bude môcť vyberať z celkovo šiestich jazdných režimov pre terén a asfalt, ktoré mal doteraz len Ranger Raptor. O uzávierke zadného diferenciálu zatiaľ nepadlo ani slovo. Komfort má zvýšiť podvozok s novým zavesením a novými zadnými tlmičmi, ktoré boli posunuté viac k obrysu vozidla. Ranger by vďaka tomu mal mať vyvážené jazdné vlastnosti pri vysokom aj nízkom zaťažení a tiež byť stabilný pri ťahaní prívesu. V kritickej situácii pomôžu ťažné oká.
Čítajte viac Ford Fiesta: Modernizácia prináša mild-hybrid aj digitálny kokpitNa novinku Fordu si však v Európe ešte poriadne počkáme. Objednávky začne prijímať v polovici budúceho roka a prvé vozidlá dodá zákazníkom až začiatkom roka 2023. Aj preto sú technické informácie zatiaľ veľmi kusé. Ranger bude schádzať z montážnych liniek závodov Fordu v Thajsku a v Juhoafrickej republike. Nie je tajomstvom, že vzhľadom na rozsiahlu spoluprácu koncernov Ford a Volkswagen bude Ranger základom pre druhú generáciu pikapu VW Amarok. Pôjde o druhý výsledok kooperácie. Tým prvým sú dvojičky VW Caddy a Ford Tourneo Connect.