Ford Ranger: Štvrtá generácia stavila len na naftu. Hviezdou bude diesel V6!

Ranger je globálnym modelom Fordu. Preto neprekvapí, že ho vyvíjal v Austrálii a vyrábať ho bude v Thajsku. No namierené to má aj do Európy. Dokonca s naftovým motorom 3,0 V6. Na novinku si však ešte počkáme. K prvým zákazníkom na starom kontinente dorazí až začiatkom roka 2023. A neskôr sa predstaví aj ako VW Amarok.

25.11.2021 10:00
debata (1)
Dizajn nového Rangeru je robustný a sebavedomý.... Foto: Ford
Ford Ranger - 2022 Dizajn nového Rangeru je robustný a sebavedomý. Predné svetlá s grafikou „svoriek“ môžu byť po prvýkrát vybavené technológiou Matrix LED.

Ford Ranger je medzi pikapmi ikonou. A to aj v Európe. Súčasná generácia je jednoznačným lídrom segmentu. Len v tomto roku si Ranger zaknihoval 45 539 registrácií, čo predstavuje trhový podiel takmer 40 %. A poľaviť nechce ani štvrtá generácia. Preto sa rodila v úzkej spolupráci so zákazníkmi. Ford absolvoval viac ako 5 000 rozhovorov a usporiadal desiatky seminárov aby zistil, čo od novinky budúci klienti očakávajú. Výsledkom má byť ten najodolnejší, najpraktickejší a najkomfortnejší Ranger všetkých čias.

Ford Tourneo Connect (2021) Čítajte viac Prichádza nový Ford Tourneo Connect. Bude to ‘rodinná záležitosť‘

Dizajn pôsobí robustne a sebaisto. Zväčšená predná maska privádza viac vzduchu k chladičom. Svetlá s grafikou „svorky“ sú po prvýkrát vybavené technológiou Matrix LED. Zboku zaujmú veľké oblúky blatníkov a vzadu svetlá, ktoré odkazujú grafikou na tie predné. Presné rozmery nepoznáme, no Ford tvrdí, že Ranger je o 50 mm dlhší a o 50 širší. Na dĺžku by tak mal mať 5 415 a na šírku 1 910 mm. Rovnaké hodnoty pribudli aj na rázvore a rozchode kolies. Posunutie prednej nápravy vpred zlepšilo nábehový uhol v teréne a vytvorilo viac miesta pod kapotou na inštaláciu nového 6-valcového motora, prípadne alternatívnych pohonov, s ktorými Ranger neskôr tiež ráta.

Nový Ranger je o čosi väčší ako v minulosti. Do... Foto: Ford
Ford Ranger - 2022 Nový Ranger je o čosi väčší ako v minulosti. Do dĺžky a šírky pribudlo 50 mm. A také isté prírastky nájdeme aj na rázvore náprav a rozchode kolies.
Ford Ranger - 2022
Ford Ranger - 2022
+24Ford Ranger - 2022

Nákladný priestor je oveľa praktickejší ako v minulosti. Je nielen väčší, ale je doň vďaka novému integrovanému schodíku za zadnými kolesami lepší prístup. S fixáciou nákladu pomôžu posuvné kotevné oká, ale aj deliace priečky. Dno a okraje korby môže chrániť nová plastová vložka. Veko môže navyše slúžiť ako pracovný stôl, ktorý obsahuje integrované pravítko a vrecká na svorky. Nechýba ani osvetlenie, ktoré sa dá zapnúť pomocou mobilnej aplikácie či 230-voltová zásuvka s výkonom 400 W.

Zadné svetlá kopírujú grafikov tie predné.... Foto: Ford
Ford Ranger - 2022 Zadné svetlá kopírujú grafikov tie predné. Podstatnejšie je však širšie veko nákladného priestoru.
Ford Focus ST - 2022 Čítajte viac Ford Focus: Európsky bestseller je po modernizácii. Znižuje spotrebu, no ST nechýba

Napriek drsnému pôvodu ponúka nový Ranger oveľa priestrannejší a komfortnejší interiér. Použité plasty či čalúnenie zodpovedajú štandardu osobných áut. No asi najzaujímavejším prvkom je 10,1– alebo 12-palcová dotyková obrazovka rozhrania SYNC 4. Vďaka nej sa Ranger zbavil množstva hardvérových tlačidiel. Systém umožňuje hlasové ovládanie aj aktualizáciu softvéru vzduchom. Rovnako dáva možnosť využívať aplikácie FordPass ako diaľkové štartovanie či prístup k údajom palubného počítača. Našťastie, stále tu máme samostatný panel klimatizácie, takže Ford to s integráciou funkcií do displeja neprehnal.

Interiér je zariadený takmer v štýle SUV.... Foto: Ford
Ford Ranger - 2022 Interiér je zariadený takmer v štýle SUV. Zodpovedajú tomu materiály aj infotainment s digitálnym prístrojovým panelom a minimálne 10,1 palcovým rozhraním SYNC 4.
Ford Ranger - 2022
Ford Ranger - 2022
+6Ford Ranger - 2022

Stlačením jediného tlačidla sa môže obrazovka prepnúť do módu vyhradeného pre terénne funkcie a informácie. Sledovať možno uhol natočenia volantu, kolies, uhly náklonu, ale aj blízke okolie vozidla vďaka 360-stupňovému zobrazeniu, o ktoré sa starajú štyri kamery. Digitálny je aj prístrojový panel, ponúkajúci viacero grafík na základe zvoleného jazdného režimu. Z tohto pohľadu je Ranger opäť rovnocenný osobným autám či skr SUV. Nový je aj volant a malý elektronický volič prevodovky. Ford si tiež zakladal na odkladacích priestoroch a variabilite. Zadné sedadlá sú sklopné a pod sedadlami sa nachádzajú ďalšie funkčné priestory.

Nákladný priestor je praktickejší a odolnejší.... Foto: Ford
Ford Ranger - 2022 Nákladný priestor je praktickejší a odolnejší. Ponúka napríklad plastovú podlahu, kotevné oká a systém priečok. Veko môže slúžiť aj ako mobilný pracovný stôl.
Ford - skica nástupcu Mondea Čítajte viac Ford: Je toto nové Mondeo? Ak áno, všetky špekulácie boli ‘mimo‘

Pod prednou kapotou je najväčšou novinkou naftový motor 3,0 V6. Má byť odpoveďou na požiadavku zákazníkov, ktorí túžili po väčšom výkone a vyššom krútiacom momente. To príde vhod nielen v teréne, ale aj pri ťahaní prívesu. Je možné, že tento agregát bude pochádzať z produkcie Volkswagenu. Aj tri 4-valcové motory tankujú naftu. Dvojliter s jedným turbodúchadlom má dve výkonové úrovne. Najsilnejší podporujú dve turbodúchadlá. Výkony však zatiaľ Ford neprezradil. K dispozícii budú 6-stupňové manuálne prevodovky, prípadne 10-stupňový automat. Nechýba ani redukčný prevod.

V teréne bude ťažiť Ranger z výkonného... Foto: Ford
Ford Ranger - 2022 V teréne bude ťažiť Ranger z výkonného naftového 6-valca, ale aj z nového permanentného pohonu oboch náprav.

Ranger tiež ponúkne dva druhy pohonu 4×4. Základom je pripájateľný, aj počas jazdy, a druhý permanentný. Vodič bude môcť vyberať z celkovo šiestich jazdných režimov pre terén a asfalt, ktoré mal doteraz len Ranger Raptor. O uzávierke zadného diferenciálu zatiaľ nepadlo ani slovo. Komfort má zvýšiť podvozok s novým zavesením a novými zadnými tlmičmi, ktoré boli posunuté viac k obrysu vozidla. Ranger by vďaka tomu mal mať vyvážené jazdné vlastnosti pri vysokom aj nízkom zaťažení a tiež byť stabilný pri ťahaní prívesu. V kritickej situácii pomôžu ťažné oká.

Ford Fiesta ST - 2021 Čítajte viac Ford Fiesta: Modernizácia prináša mild-hybrid aj digitálny kokpit

Na novinku Fordu si však v Európe ešte poriadne počkáme. Objednávky začne prijímať v polovici budúceho roka a prvé vozidlá dodá zákazníkom až začiatkom roka 2023. Aj preto sú technické informácie zatiaľ veľmi kusé. Ranger bude schádzať z montážnych liniek závodov Fordu v Thajsku a v Juhoafrickej republike. Nie je tajomstvom, že vzhľadom na rozsiahlu spoluprácu koncernov Ford a Volkswagen bude Ranger základom pre druhú generáciu pikapu VW Amarok. Pôjde o druhý výsledok kooperácie. Tým prvým sú dvojičky VW Caddy a Ford Tourneo Connect.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 1 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Ford #Ford Ranger
Články podľa značiek