Čína začína ovládať už aj svetový trh s elektromobilmi

V Číne sa predá takmer každý druhý vyrobený elektromobil a vyrába sa tam 60 percent svetovej produkcie elektromobilov.

30.11.2021 16:00
Nio-ES8-export-Shanghai-Waigaoqiao-Port-1024x576 Foto:
Čínske automobilky chcú dobiť (aj) európsky trh s elektromobilmi. (Na foto Nio ES8 - toto luxusné SUV sa práve začína predávať v Nórsku.)
debata (5)

Ak sa hovorí o budúcnosti elektromobilov, častokrát sa jedným dychom uvádza meno Elon Musk a Tesla. Realita je však iná. Čínskym automobilovým značkám sa síce nikdy nepodarilo výraznejšie presadiť na trhu so spaľovacími autami, avšak pri elektromobiloch to je iné. Čínske automobilky pomaly a nenápadne začínajú ovládať trh s batériovými elektromobilmi a zároveň aj s najdôležitejšími surovinami pre výrobu batériových článkov.

Takmer „bezodný“ trh

Podľa údajov spoločnosti JATO Dynamics dosiahol celosvetový predaj čisto elektrických osobných automobilov od januára do septembra 2021 celkovo 2,97 milióna kusov. V porovnaní s rovnakým obdobím roku 2020 ide o nárast 149 percent. Toto číslo ešte viac vynikne, ak si uvedomíme, že celkový trh s automobilmi v rovnakom období narástol medziročne len o 11 percent. Trhový podiel batériových elektromobilov (BEV) vzrástol z 2,6 percenta v roku 2020 na 5,8 percenta, opäť v spomínanomm období od januára do septembra.

V tomto kontexte je zaujímavé sledovať ako pomaly, nenápadne, zato však sústavne rastie dominancia Číny a jej automobiliek na trhu s elektromobilmi, ktorý sa aktuálne javí do budúcna ako jediný perspektívny. Podľa dát spoločnosti JATO Dynamics sa čínske značky podieľajú na globálnom predaji elektrických áut až 45 percentami. Len pre názornosť – na automobilovom trhu bez rozdielu v druhu paliva je podiel čínskych automobiliek len 15 percent.

zväčšiť Podiel čínskych výrobcov (červenou) na... Foto: JATO
cina1 Podiel čínskych výrobcov (červenou) na celosvetovej výrobe áut. (ICE - autá so spaľovacími motormi, PHEV - plug-in hybridy, BEV - batériové elektromobily)

Zatiaľ sa však čínskym elektrickým autám na dôležité svetové trhy výraznejšie preniknúť nepodarilo. Ten úplne najdôležitejší však majú podchytený dokonale – je ním samozrejme domáci čínsky trh.

Takmer 95 percent elektromobilov, ktoré sú vyrobené v Číne sa v Číne aj predá. Ak však budú ostatné štáty presadzovať šírenie elektromobility tak rýchlo a razantne, ako sa to zatiaľ deje, čísla z Číny hovoria jednoznačne, že je len otázkou krátkeho času, kedy sa elektrické autá, vyrobené v tejto ázijskej krajine naplno presadia aj v ostatných častiach sveta.

Všetci chcú ísť do Číny

Čínska dominancia nesúvisí len s predajom. Ešte dôležitejšia je tá, ktorá súvisí s výrobou elektromobilov. Dáta spoločnosti JATO Dynamics jednoznačne ukazujú, že v Číne sa vyrába až 60(!) percent z celosvetovo vyrobených elektromobilov. Keďže sa v Číne predá 45 percent elektromobilov, no vyrobí sa ich tam 60 percent, znamená to, že výrobu tam postupne presúvajú aj ďalší významní hráči, presnejšie automobilky, nepochádzajúce z Číny.

auto, sipka, pokles, pokles predajov Čítajte viac Na automobilovom trhu sa dejú neuveriteľné veci! Pozrite si Top 10 modelov

Patria k nim aktuálne napríklad Tesla, Volvo, Polestar alebo BMW. V skutočnosti takmer polovica celosvetového predaja Tesly v období od januára do septembra 2021 bola tvorená autami, vyrobenými v jej Gigafactory v Šanghaji. Väčšina novopredaných áut Tesla Model 3 (v septembri sa toto auto stalo vôbec ako prvá Tesla a prvý elektromobil najpredávanejším autom mesiaca v Európe) bola vyrobených v Šanghaji.

Elektrifikácia automobilového sektoru predstavuje pre Čínu možnosť razantne vstúpiť na svetovú scénu. Teda presne to, čo sa jej aj napriek snahe nikdy so spaľovacími autami nepodarilo. (Mnohí si ešte možno spomenú, ako sa snažil ovládnuť Európy čínsky Qoros a aj na jeho neslávny koniec.)

V Číne sa predá takmer 60 percent celosvetovo... Foto: JATO
cina2 V Číne sa predá takmer 60 percent celosvetovo vyrobených elektromobilov. (RoW - zvyšok sveta)

Čínske automobilky a fabriky majú v čase aktuálnej koronakrízy, polovodičovej krízy a chystajúcej sa horčíkovej krízy tri základné výhody: dostatok surovín, obrovský trh a silnú vládnu podporu. A začína sa to prejavovať stále viac. Vidno to aj na sile výrobcov. Tesla naďalej vedie s 23 percentným podielom na globálnom trhu batériových elektromobilov. Po nej však nasleduje spoločný podnik SAIC, General Motors a Wuling, ktorý vyrába megaúspešné mikroauto Wuling Hongguang Mini. To je aktuálne najpredávanejším elektromobilom v Číne.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #JATO Dynamics #elektromobilita #výroba elektromobilov #čínske elektromobily
Články podľa značiek